fbpx
Przejdź do treści

Zimowe wsparcie płodności

Czerwona kapusta i buraki to solidna dawka przeciwutleniaczy – fot. 123rf

Zimno, plucha na zmianę ze śniegiem, przeszywający wiatr, jednym słowem „Zima na horyzoncie”. A jak zima to nieco okrojone menu. Z doświadczenia wiem, że ten okres jest trudny dla pacjentów, ze względu na mniejszy wybór świeżych warzyw i owoców. Czy jednak wsparcie płodności zimą poprzez dietę jest niemożliwe? Zdecydowanie nie.

Co prawda nie uświadczycie pysznych borówek czy soczystych pomidorów, ale na ratunek przychodzą Wam produkty charakterystyczne dla zimowej aury i jednocześnie będące świetnym wsparciem Waszej walki o upragnioną ciążę.

Czerwone i zielone warzywa

Po pierwsze czerwona kapusta i buraki, czyli solidna dawka przeciwutleniaczy, o których każda para starająca się o dziecko powinna pamiętać. Kapusta jest wskazana szczególnie dla kobiet z PCOS i tych mających jednocześnie insulinooporność, ponieważ dba o regulację poziomu glukozy we krwi i zmniejsza wyrzuty insuliny. Żelazo i kwas foliowy natomiast, zawarte w burakach, chronią przed anemią i zwiększają szansę na prawidłową implantację zarodka.

Na co dzień musicie też pamiętać o zielonych warzywach pod postacią brokułu, jarmużu czy brukselki. Zawierają one bowiem flawonoidy oraz witaminę C. Wspomaga ona „wymiatanie” wolnych rodników, tym samym zmniejszając uszkodzenia DNA plemników. Dodatkowo wspiera syntezę glutationu – składnika o silnych zdolnościach detoksykujących i wpływającego pozytywnie na ruchliwość plemników.

Zdrowe kiszonki

Zima to również, jeśli nie przede wszystkim kiszonki – nie mylić z warzywami kwaszonymi! Te kiszone powstają na skutek działania bakterii fermentacji mlekowej, zyskując tym samym swoje pozytywne właściwości. To świetne źródło probiotyków, czyli „dobrych bakterii” zasiedlających Wasze jelita. Ponadto dostarczają także sporo witamin z grupy B oraz A, C i E, czyli istnej „płodnościowej mieszanki witaminowej”, które nie tylko wpłynie pozytywnie na jajeczkowanie i jakość nasienia, ale również wyreguluje metabolizm, poprawi stan skóry, włosów i paznokci oraz zwiększy przyswajalność żelaza. Błonnik w kiszonkach zawarty zwiększy uczucie sytości i wspomoże Waszą walką z nadprogramowymi kilogramami, dbając tym samym o prawidłową masę ciała, która jak wiadomo jest bardzo istotnym czynnikiem zwiększającym płodność.

Pomidory na poprawę nasienia

Pozostając w temacie warzyw, nie sposób nie wspomnieć o przecierze pomidorowym. Dlaczego? Ponieważ ma bardzo ważną cechę, a mianowicie likopen – składnik niezbędny w męskiej diecie, ponieważ wpływa pozytywnie na poprawę stężenia plemników, ich ruchliwość oraz lepszą morfologię nasienia. Naturalnie występuje w wysokich stężeniach w jądrach oraz plazmie nasienia. Przetwory pomidorowe zawierają go ponad dwukrotnie, a nawet trzykrotnie więcej niż świeży odpowiednik. Rzekłabym nawet, że gotowanie, czy duszenie zdecydowanie poprawia przyswajalność likopenu, zwłaszcza w towarzystwie tłuszczu. Dlatego też leczo warzywne, czy potrawka na bazie przecieru pomidorowego z dodatkiem oliwy, jest doskonałym wyborem na kolację bądź obiad.

Do tego wszystkiego nie zapomnijcie o rozgrzewających przyprawach, mających jednocześnie dużą moc przeciwutleniającą, która jest ważną bronią w walce z niepłodnością. Mowa tu o cynamonie, goździkach, kardamonie czy kurkumie, które sprawią, że standardowa potrawa nabierze zupełnie innego wyglądu i smaku.

Logo FertiMedica

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Ekspert

Magdalena Czyrynda-Koleda

Dietetyczka, absolwentka SGGW oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej na kierunku psychodietetyka. Przyjmuje w warszawskiej klinice FertiMedica oraz w poradni „Z kaloriami na pieńku”. Jak sama o sobie mówi, „niepłodna z rynku wtórnego”, choć na pierwotnym też miała nie lada wyzwanie. Mama 5-latka z IUI.

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.