fbpx
Przejdź do treści

Zdrowe nawyki żywieniowe zmniejszą ryzyko cukrzycy ciążowej?

żywienie cukrzyca ciążowa

Otyłość jest istotnym czynnikiem ryzyka rozwoju cukrzycy ciążowej, a coraz więcej kobiet w ciąży ma nadwagę lub otyłość. Nawyki żywieniowe mają wpływ zarówno na otyłość, jak i na wystąpienie cukrzycy ciążowej.

Badanie matka-dziecko przeprowadzone na Uniwersytecie w Turku i Szpitalu Uniwersyteckim w Turku w Finlandii zbadało związek między dietą a wystąpieniem cukrzycy ciążowej u 351 kobiet z nadwagą lub otyłością. Spożycie składników odżywczych przez kobiety obliczono na podstawie dzienników żywieniowych, na podstawie których rozpoznano dwa wzorce żywieniowe: zdrowy i niezdrowy. Ponadto ogólną jakość diety w stosunku do zalecanej opisano wskaźnikiem jakości diety, a potencjał zapalny wskaźnikiem zapalenia dietetycznego.  

Sposób żywienia w ciąży wpływa na ryzyko cukrzycy ciążowej 

Wyniki naszych badań pokazują, że przestrzeganie zdrowej diety we wczesnej ciąży zmniejsza ryzyko cukrzycy ciążowej.

– podsumowuje Lotta Pajunen, doktorantka z Instytutu Biomedycyny Uniwersytetu w Turku. 

Dieta zwiększająca stan zapalny organizmu zwiększa ryzyko cukrzycy ciążowej. Badanie wykazało również, że wyższy potencjał zapalny diety, co oznacza dietę zwiększającą wskaźniki stanu zapalnego w organizmie, wiązał się ze zwiększonym ryzykiem rozwoju cukrzycy ciążowej.  

Tłuszcze nasycone szczególnie niepożądane w ciąży

Ponadto wyższe spożycie tłuszczów, a zwłaszcza tłuszczów nasyconych, wiązało się z cukrzycą ciążową. Jest to interesujące, ponieważ wiadomo, że spożycie tłuszczów nasyconych zwiększa stan zapalny organizmu.

W badaniu wykorzystano kilka metod do zbadania spożycia pokarmu we wczesnej ciąży. Analizy te wykazały, że dieta kompleksowo promująca zdrowie wiąże się z mniejszym ryzykiem rozwoju cukrzycy ciążowej.  

Jedzenie warzyw, owoców, jagód i produktów pełnoziarnistych, a także tłuszczów nienasyconych jest szczególnie ważne. Te składniki odżywcze i pokarmy zmniejszają stan zapalny w organizmie, a tym samym również ryzyko cukrzycy ciążowej. Prawdopodobnie zmiana diety zgodna ze wskazówkami żywieniowymi we wczesnej ciąży pozwoli uniknąć tej choroby.

 – wyjaśnia profesor nadzwyczajny ds. żywienia Kirsi Laitinen z Uniwersytetu w Turku, kierownik grupy badawczej Early Nutrition and Health, która przeprowadziła badanie.

Należy pamiętać, że jedną z przyczyn cukrzycy ciążowej jest nadmierne spożywanie węglowodanów, zwłaszcza w słodyczach. Przy eliminacji cukru tradycyjnego z diety kobiety w ciąży warto zastanowić się nad wprowadzeniem ksylitolu, ale w rozsądnych dawkach. Zbyt duża ilość węglowodanów nie służy bowiem ciężarnej. Cukier brzozowy powinien być stosowany jako zamiennik ograniczonej na czas ciąży sacharyny, nie zaś jako okazja do „zdrowego objadania się słodyczami”. Z pewnością zdrowe będzie zastąpienie części cukru białego lub trzcinowego przez zamienniki cukru takie jak ksylitol, stewia czy erytrytol. 

Źródło: News Medical  

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.