Przejdź do treści

Witamina D szczególnie istotna w PCOS? Sprawdź, co mówią badania!

Witamina D
Fot Julija Dmitrijeva/ 123RF

Witamina D jest jednym ze składników, których niedobory obserwuje się u dużej części społeczeństwa. Jest to tym poważniejsze, że pełni ona wiele ważnych funkcji. Pomaga m.in. w utrzymaniu zdrowych kości i zębów, prawidłowym wchłanianiu i wykorzystywaniu wapnia oraz fosforu, bierze udział w procesie podziału komórek. Wspiera też funkcjonowanie układów odpornościowego i hormonalnego. Może być to szczególnie istotne dla kobiet, zmagających się z PCOS.

Witamina D – składnik zdrowia 1

Większość witaminy D wytwarzana jest w organizmie człowieka w skórze, po ekspozycji na promieniowanie światła słonecznego. W ten sposób jesteśmy w stanie zaspokoić nawet 80-100 proc. dziennego zapotrzebowania na nią. Z pożywienia możemy dostarczyć maksymalnie do 20 proc. W tym celu sięgajmy przede wszystkim po ryby (np. łososia, węgorza, śledzia, makrelę); w mniejszym stopniu dostarczy jej także żółtko jajka, ser żółty i mleko.

Niestety, bardzo często jest to niewystarczające. Badania składu diety różnych populacji wykazały, że w przypadku braku zapewnienia dodatkowego źródła, jakim jest synteza skórna, nawet urozmaicona dieta nie jest w stanie pokryć dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Niektóre dane wskazują, że z jej niedoborami boryka się nawet 50-80 proc. populacji – w tym także kobiety z PCOS.

Skąd tak częste niedobory witaminy D w naszym społeczeństwie? Synteza witaminy D w skórze jest warunkowana wieloma czynnikami zewnętrznymi, takimi jak:

  • szerokość geograficzna,
  • pora roku,
  • warunki atmosferyczne,
  • sposób ubierania się,
  • indywidualny koloryt skóry,
  • stosowanie kremów z filtrem UV, które mogą ograniczyć działanie promieni słonecznych na skórę i tym samym zmniejszyć wytwarzanie witaminy D.

W naszej szerokości geograficznej naprawdę słoneczne dni występują zaledwie w okresie od kwietnia do września. Co się z tym wiąże, w Polsce możliwość syntetyzowania witaminy D istnieje jedynie przez kilka godzin dziennie we wspomnianym tu okresie letnim. Co więcej, nawet wtedy nie korzystamy ze słońca w pełni – zwykle spędzamy całe dnie w zamkniętych budynkach lub zacienionych przestrzeniach. Biorąc pod uwagę opisywany tu składnik, na pewno nam to nie służy.

Witamina D vs PCOS 2,3

Badacze wyjaśniają, że niedobór witaminy D może mieć związek z objawami zespołu policystycznych jajników, w tym z insulinoopornością, nadmiernym owłosieniem typu męskiego czy nawet niepłodnością. Co warto wiedzieć? Witamina D istotnie wpływa na układ hormonalny, w tym na metabolizm insuliny. Może mieć korzystny wpływ na działanie insuliny poprzez stymulację ekspresji receptorów dla insuliny i poprawę metabolizmu glukozy. Ponadto witamina D reguluje zapasy wapnia, który moduluje wydzielanie insuliny.

Dowiedziono, że suplementacja witaminą D zasadniczo poprawia insulinowrażliwość oraz profil lipidowy, bez istotnego wpływu na profil endokrynny kobiet z zespołem PCOS. Co więcej, wykazano, że we wspomnianej tu grupie poprawia dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych, występowanie owulacji i regulację cykli miesiączkowych. Witamina D? Na zdrowie!

Bibliografia:

1. Rusińska A. i wsp. Zasady suplementacji ii leczenia witaminą D – nowelizacja 2018 r. Standardy medyczne. 2018.

2. M. Brzozowska, A. Karowicz-Bilińska, Rola niedoboru witaminy D w patofizjologii zaburzeń występujących w zespole policystycznych jajników. Ginekol Pol. 2013, 84 456-460.

3. Bomba-Opoń D. i wsp. Suplementacja witaminy D w położnictwie i ginekologii. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2016.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!
Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.