fbpx
Przejdź do treści

Wielka piątka płodności

płodność warzywa

Odpowiednią i zbilansowaną dietą możemy poprawiać nie tylko ogólne zdrowie fizyczne i sam wygląd, ale także płodność. Uwaga dotyczy bardziej panów, bo w przeciwieństwie do nich panie zwykle przykładają większą wagę do tego, co znajdzie się na ich talerzu. Jak się okazało w badaniach w grupie mężczyzn z niepłodnością, jest większy odsetek panów, którzy nie jedzą wystarczającej ilości warzyw i owoców. Podpowiadamy zatem mężczyznom, co jeść, żeby poprawić płodność.

  1. Marchewki

Czyli bogactwo witaminy E, która osłania składniki błony komórkowej plemników przed uszkodzeniem. Co więcej, jak wykazały badania, suplementacja tej witaminy miała korzystny wpływ na mężczyzn, których obniżona płodność była wynikiem stresu oksydacyjnego.

  1. Cebula

Na całe szczęście często gości na tradycyjnych, polskich stołach. Poza tym, że jest też świetną przyprawą i możemy ją dodawać do wielu dań, sałatek i kanapek. Tajemnica płodności zaklęta w cebuli polega na wysokiej zawartości cynku. Gromadzi się on w organach służących reprodukcji , jest niezbędny do produkcji nasienia, a do tego polepsza jego jakość, ruchliwość plemników i wpływa na potencję. Zaś jego niedobór wiąże się z niższą produkcją testosteronu.

  1. Brokuły

Przede wszystkim ze względu na zawartość selenu, który działa podobnie, jak cynk, a więc poprawia jakość nasienia. To pierwiastek, który w wysokim stężeniu występuje w nasieniu i odgrywa istotną rolę w podtrzymaniu sprawności seksualnej mężczyzn. Selen wchodzi w skład osłonki mitochondrium nasienia, przez co może wpływać na zachowanie i czynność plemników.

  1. Pomidory

Spośród wszystkich warzyw to właśnie w pomidorach jest najwięcej witaminy C, a ta ma niebagatelny wpływ na męską płodność, ponieważ poprawia ruchliwość plemników i chroni ich DNA przed szkodliwym działaniem RFT (reaktywnych form tlenu). Jej stężenie w plazmie nasienia jest nawet 10 razy większe niż w surowicy krwi. Pomidor to prawdziwa pompa witaminy C, większy może zawierać nawet do 60 proc. dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

  1. Czosnek

Bo zawiera mnóstwo glutationu. Jego niskie poziomy odnotowano u mężczyzn o obniżonej płodności, z nieprawidłową ruchliwością i morfologią plemników.  Jednak ludzki organizm nie jest w stanie przyjmować glutationu jako takiego, dlatego konieczne jest dostarczenie niezbędnych składników do jego syntezy. Pomocna okaże się omawiana już witamina C, która wspomaga utrzymanie wysokiego poziomu glutationu.

Co warto usunąć z diety?
Co wyeliminować? Oczywiście nikotynę, alkohol, duże ilości kofeiny, ale nie tylko… „Pary planujące dziecka z całą pewnością powinny unikać przetworzonego mięsa. Oznacza to usunięcie z jadłospisu wędlin, parówek, kiełbas i wszystkich produktów tego rodzaju. Istnieją silne dowody, że takie produkty są szkodliwe dla płodności, ale też dla zdrowia w ogóle. Warto rozważyć też włączenie do diety źródeł kwasów omega 3 (tłustych ryb morskich z czystych łowisk, siemienia lnianego lub nasion chia). Mogą to być suplementy – tran lub olej z alg.” – radzi dietetyk, Damian Parol.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Magda Dubrawska

dziennikarka Chcemy Być Rodzicami, doktorantka socjologii.