fbpx
Przejdź do treści

Wegańska dieta w ciąży

Do niedawna kobiety decydująca się na pozostanie przy weganizmie w trakcie ciąży, były ostro krytykowane i niemal zmuszane do spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego „dla dobra dziecka”. Natomiast, zgodnie z aktualną wiedzą na temat żywienia, odpowiednio zbilansowana dieta wegańska nie ma negatywnego wpływu na rozwój dziecka.

Z jakich pokarmów i dlaczego rezygnuje weganin?

Weganie „wyrzucają” ze swojej diety wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Może być to spowodowane różnymi względami: etycznymi, religijnymi czy zdrowotnymi. Poza tym nie należy zapominać, że są ludzi, którym dania mięsne po prostu nie smakują.

Co w takim znajdziemy w diecie wegańskiej?

– warzywa oraz owoce

– rośliny strączkowe

– orzechy i nasiona

– zboża i produkty zbożowe

– oleje roślinne

Dowody na to, że dieta wegańska jest zdrowa dla kobiet spodziewających się dziecka

– badania przeprowadzone przez Uniwersytet Notthingham dowodzą, że nie istnieją wiarygodne dowody na to, że prawidłowo zbilansowana dieta wegańska mogłaby odpowiadać za niedostarczanie dziecku niezbędnych substancji odżywczych;

– The American Dietetic Association and Dietitians w Kanadzie wydało oświadczenie, w którym możemy przeczytać, że:

„ (…) diety ściśle wegetariańskie, czyli wegańskie, są zdrowe, spełniają zapotrzebowanie żywieniowe i mogą zapewniać korzyści zdrowotne przy zapobieganiu i leczeniu niektórych chorób. Dobrze zaplanowane diety wegetariańskie są odpowiednie dla osób na wszystkich etapach życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji, niemowlęctwa, dzieciństwa, dojrzewania, oraz dla sportowców”.

Nie daj się

Jeżeli jesteś przekonana o słuszności swojego wyboru, nie przejmuj się opiniami „życzliwych doradców”, ciotek czy babć. Żaden kompetentny ginekolog nie powie Ci, że MUSISZ jeść mięso dla dobra dziecka. Potrzebujesz białka – to na pewno, ale są inne sposoby na jego pozyskanie, niż zajadanie się produktami pochodzenia zwierzęcego.

Gdzie znajdziesz potrzebne minerały i witaminy?

– witamina B12 – wzbogacone mleka roślinne (np. sojowe, ryżowe), tofu

– kwas foliowy – np. szpinak, sałata, brokuły, cieciorka

– żelazo – np. morele, pestki dyni, soczewica

– wapń – np. jarmuż, brukselka, rośliny strączkowe, pomarańcze

– białko – zboża i rośliny strączkowe oraz orzechy i nasiona

Zasady

Weganka spodziewająca się dziecka powinna przestrzegać pewnych zasad:

– należy skonsultować się z dietetykiem klinicznym, by omówić/zaplanować jadłospis odpowiedni na czas trwania ciąży

– konsultacji specjalisty może wymagać kwestia suplementacji diety składnikami mineralnymi

Pierwszy trymestr ciąży wciąż jest uważany za niezwykle istotny dla rozwoju dziecka. Dlatego tak ważne jest, by od samego początku odpowiednio zadbać o swoje zdrowie i dietę, by dziecko rozwijało się jak najlepiej.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Marlena Jaszczak

absolwentka SWPS, kobieta o wielu talentach.