fbpx
Przejdź do treści

Waga a PCOS – 5 wskazówek jak schudnąć

Osiągnięcie i utrzymanie odpowiedniej wagi jest bardzo ważnym, ale także trudnym wyzwaniem niemal dla każdego człowieka. To szczególne trudne zadanie dla kobiet borykających się z zespołem policystycznych jajników (PCOS).

Panie z PCOS zwykle przez lata walczą o utrzymanie dobrej wagi. Gdy już osiągną wymarzone rezultaty często okazuje się, że to krótkoterminowy sukces i niebawem następuje ponowny przyrost masy ciała. Tzw. efekt jojo poza rozstępami i kompleksami może prowadzić do tarczycy i zaburzeń metabolizmu. A to powoduje, że jest nam jeszcze trudniej schudnąć. Koło się zamyka. Jak wyjść z tej patowej sytuacji?

Żywienie może być jak miecz obusieczny. Z jednej strony złe nawyki żywieniowe mogą powodować nasilenie PCOS (więcej o objawach możesz przeczytać tutaj…). A z drugiej strony, prawidłowa dieta może uzdrowić Twoje ciało, umysł, duszę … i właśnie PCOS. Jedzenie jest jednym z najlepszych leków.

Zmiana nawyków żywieniowych usprawni funkcjonowanie tarczycy, znormalizować pracę jelit, uwolnić wątrobę od toksyn, zwiększyć poziom energii i poprawić nastrój. Oczywiście, będzie trudno najpierw  schudnąć, a później utrzymać wagę, ale warto! Właściwe wybory żywieniowe utworzą fundamenty Twojego sukcesu w walce z PCOS (więcej o leczeniu możesz przeczytać tutaj…). Możesz wygrać tę bitwę!

Prawo żywienia przy PCOS:

 

  1. Niski indeks glikemiczny (IG)

Na początek posprzątaj bałagan metaboliczny, który tak uwielbia PCOS. Słowo „dieta” zapewne kojarzy Ci się z wyrzeczeniami, głodówką i jedzeniem bez smaku. Tymczasem według Słownika Języka Polskiego PWN dieta oznacza „system odżywiania się polegający na dostosowaniu ilości i rodzaju pokarmu do potrzeb organizmu” . Pomyśl o swoich nawykach żywieniowych, przeanalizuj to, co jesz na co dzień.

Spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym pomoże Ci w walce z otyłością. IG pozwala klasyfikować produkty ze względu na to, jak wpływają na wzrost poziomu cukru we krwi.  Dzięki temu możemy określić w jakim tempie produkty podwyższają poziom cukru we krwi, co wpływa na ilość wytwarzanej w organizmie insuliny. Im szybciej produkt ulega trawieniu, tym wyższa wartość indeksu. Dieta bogata w produkty o niskim IG sprzyja zrzuceniu zbędnych kilogramów i utrzymania prawidłowej masy ciała.

Niski indeks glikemiczny posiada większość warzyw i owoców, ale także drób czy razowe pieczywo.

  1. Zmień chemię na jedzenie

Naturalne pokarmy (przede wszystkim owoce i warzywa) zwierają najzdrowszy mix składników odżywczych. Są bogate w witaminy, nie zawierają konserwantów i są po prostu pyszne! Przetworzone jedzenie może prowadzić do wielu alergii i chorób, w tym nowotworów. Konserwanty, aromaty, barwniki, wzmacniacze smaku i zapachu robią istny armagedon w naszym układzie hormonalnym. Zrezygnuj z nich, sięgnij po to, co naturalne.

  1. Moc białka

Odpowiednia porcja białka jest koniecznością, gdy próbujesz schudnąć. Większość produktów bogatych w białko ma niski indeks glikemiczny. Utrzymują one zrównoważony poziom cukru we krwi i pomagają w walce z wahaniami insuliny. Badania naukowe dowiodły, że chude białko o niskimi IG poprawia metabolizm organizmu, co pomaga w walce z PCOS. Białko dostarcza organizmowi stały dopływ aminokwasów, dzięki czemu budują i poprawiają się nasze tkanki. Ponadto, są one jednym z najważniejszych elementów w produkcji naszych hormonów i enzymów. Białko pomaga też w utrzymaniu masy mięśniowej.

Istnieje wiele różnych sposobów na uzupełnienie diety w białko. Szczególnie poleca się: omlety, brokuły, kalafior, orzechy, nasiona, hummus, ryby przyprawione świeżymi ziołami, czarna fasola, kiełki, grillowany kurczak, pierś z indyka czy sałatę.

  1. Przyjazne tłuszcze

Tłuszcz – to się źle kojarzy. Jednak tłuszcze w naszej diecie są absolutnie niezbędne. Odpowiedni rodzaj tłuszczów, takich jak: kwasy Omega 3 I Omega 6 są koniecznością w walce z PCOS.

„Dobre” tłuszcze znajdziesz w rybach (łososiu, tuńczyku, makreli czy sardynkach), ale także w jajach, owocach i nasionach (np. oliwki, awokado, orzechy, migdały, pistacje, nerkowiec, sezam, słonecznik).

  1. Jedz!

Żeby schudnąć musisz jeść. Głodówka nie pomoże zrzucić Ci zbędnych kilogramów, a nawet jeśli to tylko na chwilę. Głodowanie uczy ciało gromadzić energię (a więc tłuszcz) na później. Twój organizm będzie słaby. Odmawiając mu jedzenia, pozbawisz go sił, witamin i niezbędnych składników odżywczych potrzebnych do walki nie tylko z PCOS, ale też z wszelkimi innymi chorobami i wirusami.

Więcej:
PCOS – 8 wskazówek, jak zajść w ciąże…

Weronika Tylicka

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.