Przejdź do treści

VI miesiąc życia dziecka –materiał Anny Wojtyli, ambasadorki kampanii „Położna na medal”

VI miesiąc życia dziecka –materiał Anny Wojtyli, ambasadorki kampanii „Położna na medal”
fot.Położna na Medal

Sześciomiesięczne niemowlę uczy się szybko, coraz lepiej wykorzystując zmysły i kojarząc ze sobą różne informacje przez nie rejestrowane. Coraz więcej potrafi zapamiętać, jego wspomnienia sięgają nawet do dwóch tygodni do tyłu. Jak rozwija się dziecko w szóstym miesiącu życia opisuje – Anna Wojtyla – ambasadorka kampanii „Położna na medal”.

Mamo, Tato potrafię – SAM.

Mam pół roku – jestem coraz większy. Zobaczcie jak się rozwijam.

Rozwój fizyczny

Półroczne dziecko, w pozycji na brzuchu, opiera się na całych dłoniach i kolanach, unosząc przy tym tułów. Siada pewnie podciągane za obie ręce, doskonale siedzi z podparciem. Na spacerze, wędrówkach po mieście, lesie ta umiejętność stwarza dziecku nowe perspektywy.

Często w tym okresie rodzice dokonują zmiany z wózka typu gondola na wózek spacerowy. Maluch ma coraz większą kontrolę nad sięganiem i chwytaniem, a jego ruchy są coraz bardziej skoordynowane. Półroczne dziecko potrafi już przemieszczać się samodzielnie. Nie na nogach, oczywiście, ale na brzuszku.

Umiejętność pełzania, kręcenia się wokół własnej osi i turlania po podłodze wykazuje większość maluchów w tym wieku. Znaczące postępy widać w motoryce małej, czyli w sprawności dłoni. Dziecko chwyta przedmiot całą dłonią i wyprostowanym kciukiem, umie przekładać go z ręki do ręki.Półroczny maluch ma już pierwsze ząbki.

Trzeba je myć, ale wystarczy do tego zwykły gazik nawinięty na palec, zwilżony ciepłą przegotowaną wodą. Można się także zaopatrzyć w specjalne pierwsze szczoteczki dla niemowląt – nakładki na palec.

Hitem tego okresu jest odkrycie lustra. Maluch lubi patrzeć na własne w nim odbicie, a szalenie absorbującym zajęciem stają się „rozmowy z samym sobą”.

Inną ważną czynnością, którą dziecko uwielbia, są rozmowy z otoczeniem. Choć sześciomiesięczne dziecko porozumiewa się raczej w swój własny sposób i operuje dostępnymi na tym etapie rozwoju środkami, jest naprawdę kontaktowe.  Świetnie wydaje dźwięki sylabowe – gaworzy, naśladuje dźwięki usłyszane od osób z otoczenia.

To już umiem:

  • Zabawki i inne przedmioty chwyta całą dłonią i pewnie przekłada je z rączki do rączki.
  • Jest w stanie zatrzymać wzrok w jednym punkcie na dłuższą chwilę.
  • Dziecko nie jest w stanie samodzielnie siedzieć, ale stale próbuje nowych pozycji i kontroluje trzymanie główki.
  • Reaguje na dźwięki i odwraca główkę w kierunku z którego one dobiegają.
  • Odróżnia znane mu głosy i reaguje na nie uśmiechem.
  • leżąc na plecach, unosi główkę i przygląda się swoim stopom, starając się włożyć je do ust (co mu się często udaje),
  • siedzi z podparciem,
  • potrafi sprawnie pełzać i turlać się,
  • może przekładać przedmioty z jednej ręki do drugiej,
  • podąża wzrokiem za spadającą zabawką,
  • dziecko chwyta wszystko, co ma w zasięgu ręki,
  • potrafi swobodnie unosić główkę, zarówno z leżenia na brzuszku, jak i na plecach,

Rozwój emocjonalny

Podczas płaczu dziecka, wystarczy, że pokażesz mu się i czule do niego przemówisz, zrobisz czuły gest. Dla półrocznego dziecka obecność rodziców jest bardzo ważna, przy Was Wasze maluchy czują się pewniej.

Dzieci są do Was mocno przywiązane i nie chcą już zostawać same lub w towarzystwie mniej znanych osób czy babć. Niemowlę potrafi już zapamiętać, że to ty śpiewasz mu piosenki, a tata – wygłupia się z nim na dywanie, dlatego, w zależności od swojego humoru, może zachęcać któreś z was piskiem do zabawy.

W tym okresie kołysanie nie jest jedynym sposobem na pocieszenie dziecka w momentach smutku czy płaczu. Ukojenie przynosi dziecku obecność osób, do których jest przywiązane czy bliskość ulubionej, ważnej zabawki.


Mamo, Tato pobaw się ze mną:

  • W trakcie zabawy przed lustrem zakładaj dziecku różne nakrycia głowy i obserwuj, jak zareaguje na zmianę swojego wyglądu
  • Spróbuj nauczyć dziecko najprostszych słów złożonych z dwóch jednakowych sylab i pokaż mu, co one oznaczają „mama”, „pa-pa”
  • Baw się z dzieckiem w chowanie i szukanie przedmiotów.
  • Baw się w „sroczka kaszkę ważyła”
  • Podczas kąpieli pokaż dziecku zabawki jak unoszą się na powierzchni.

Rodzicu pamiętaj o tym:

  • funkcje poznawcze: daj dziecku do zabawy nie tylko grzechotki, ale także kubeczek, kartonowe pudełko czy inny bezpieczny przedmiot codziennego użytku – niech poznaje nowe faktury, kolory, kształty
  • funkcje motoryczne: często kładź malucha na podłodze, aby trenował umiejętność poruszania się, próby pełzania
  • funkcje komunikacyjne: mów dużo do malucha
  • funkcje społeczne: baw się z maluchem w „a kuku!” i w chowanie przedmiotów za plecami, niech dziecko szuka wzrokiem zguby – takie interakcje to dobry trening rozwoju społecznego

Mamo, Tato nadal jesteście dla Mnie najważniejsi. Z Wami mój świat jest kolorowy. Niech ta wędrówka trwa jak najdłużej.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!
Autor

materiał prasowy

Materiały prasowe to teksty przesyłane przez podmioty zewnętrzne do publikacji w różnych mediach, informują o wydarzeniach, osiągnięciach, bywają zaproszeniami na spotkania.