Przejdź do treści

Urlop w ciąży. Na co warto zwrócić uwagę podczas letnich wojaży i jak się przygotować?

Urlop w ciąży
Pływanie to jedna z bardziej przyjemnych aktywności podczas urlopu, której nie muszą j sobie odmawiać także kobiety w ciąży – fot. Pixabay

Lato to zawsze dobry czas, by wybrać się na wakacje i naładować baterie. Również dla kobiet w ciąży jest to okazja, by odpocząć i nabrać sił przed porodem. Jednak przyszła mama do takiego wyjazdu powinna się dobrze przygotować. O czym trzeba pamiętać, jakich rzeczy podczas urlopu lepiej unikać w ciąży?

Urlop w ciąży – kiedy najlepiej udać się na wypoczynek?

Za optymalny czas na urlop w ciąży przyjmuje się 2 trymestr ciąży. Jest to czas, kiedy dolegliwości ciążowe z 1 trymestru już ustąpiły, a ciąża nie jest jeszcze zbyt zaawansowana. Oczywiście, możesz wybrać się na wakacje będąc na innym etapie ciąży, jeżeli tylko cieszysz się dobrym samopoczuciem a wyjazd nie będzie zbyt obciążający, zwłaszcza w ostatnich tygodniach przed porodem.

Nim jednak zaczniesz szukać rezerwacji na wakacje, skonsultuj się ze swoim ginekologiem. On najlepiej oceni, czy nie ma żadnych przeciwwskazań byś mogła bezpiecznie podróżować w ciąży. Przeciwwskazaniem do udania się na urlop mogą być np. przodujące łożysko czy skracająca się szyjka macicy. Podczas konsultacji lekarz rozwieje twoje wątpliwości związane z urlopem w ciąży i udzieli praktycznych wskazówek, jak postępować w czasie wyjazdu, byś mogła się nim cieszyć bez obaw. Jeżeli zajdzie potrzeba otrzymasz także leki przeciwzakrzepowe.

Co powinnaś mieć ze sobą?

Pakując walizkę zabierz ze sobą wygodne obuwie i ubrania niekrępujące ruchów. Ważne, byś czuła się wygodnie i komfortowo. Warto, byś na wyjazd spakowała także kartę ciąży i wyniki badań, a także leki, które przyjmujesz na stałe oraz tabletki rozkurczowe. Przyda się również krem z wysokim filtrem, kapelusz przeciwsłoneczny, okulary chroniące przed słońcem.

Jak wybrać cel podróży?

Każdego roku pojawiają się modne miejsca na wyjazd. Jednak nie wszystkie są dobre dla kobiet w ciąży. Spodziewając się dziecka lepiej unikaj wyjazdów w egzotyczne miejsca. Zmiana klimatu i strefy czasowej to duże obciążenie dla organizmu. To również większe ryzyko wystąpienia problemów żołądkowych, takich jak biegunki czy zatrucia. Pamiętaj także, że przed wyjazdem w bardziej odległe i egzotyczne miejsca wymagane są szczepienia, które nie są zalecane kobietom w ciąży.

Jeśli zależy Ci na wyjeździe za granicę, lepszym wyborem będą kraje Unii Europejskiej. Przebywanie w niezmienionym klimacie będzie bezpieczniejsze dla Ciebie i dziecka. Dodatkowym atutem będzie przystępność usług medycznych. Warto, żebyś miała przy sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, którą możesz wyrobić w oddziale NFZ, właściwym swojemu miejscu zamieszkania.

Czym podróżować?

Wybór środka lokomocji jest uzależniony od tego, gdzie będziesz spędzać wakacje. Jeżeli rezygnujesz z dalekich podróży, nic nie stoi na przeszkodzie, by podróżować samochodem. Pamiętaj, by zawsze mieć zapięte pasy, specjalne adaptery nie są potrzebne. Jeśli będziesz zajmować miejsce w samochodzie obok kierowcy, zaleca się, by poduszka powietrzna była wyłączona. Pamiętaj o zmianach pozycji – korzystaj z przystanków. Krótki spacer pozwoli Ci się odprężyć i rozciągnąć.

Decydując się w dalszą podróż wybierz samolot. Unikniesz w ten sposób dyskomfortu i zmęczenia związanego z długą podróżą. Długie przebywanie w tej samej pozycji i zmęczenie obniżają samopoczucie. Dobrze, by czas podróży nie przekraczał 2-3 godzin. Aby uniknąć zakrzepów możesz wykonywać ćwiczenia rozluźniające i rozciągające.

Podróże samolotem nie są jednak wskazane w 3 trymestrze ciąży. Wiele linii lotniczych nie pozwala na przeloty od 32-35 tygodnia ciąży. Wówczas bardziej odczuwalne są zmiany ciśnienia, a to z kolei grozi wypłynięciem płynu owodniowego.

Opalanie w ciąży

Skóra w czasie ciąży jest bardziej wrażliwa na promienie słoneczne, które w połączeniu z działaniem hormonów mogą powodować przebarwienia. Jeśli nie wyobrażasz sobie wczasów bez opalania, unikaj przebywania w pełnym słońcu. Wybieraj godziny poranne (do 11.00) i popołudniowe (od 15.00). Pamiętaj o stosowaniu kremów z wysokim filtrem i aplikuj je regularnie, także po wyjściu z wody. Kobietom w ciąży, ze względu na wygodę, zaleca się opalanie na leżaku, w półcieniu.

Nie zapomnij, że przebywając w wysokich temperaturach łatwiej o obrzęki i omdlenia. Pij dużo wody i schładzaj ciało np. wchodząc do wody.

Pływanie w ciąży

Pływanie to jedna z bardziej przyjemnych i odprężających aktywności podczas urlopu. Nie muszą jej sobie odmawiać także kobiety w ciąży. Najmniej obciążające jednak będzie pływanie na plecach.

Jeśli obawiasz się infekcji intymnych możesz zastosować globulki dopochwowe lub zaaplikować tampon, by utrzymać właściwą florę bakteryjną.

O czym jeszcze powinnaś pamiętać?

Planując urlop w ciąży staraj się wybierać elastyczne rezerwacje. To, że teraz czujesz się dobrze, nie znaczy, że za kilka tygodni czy miesięcy będziesz w takiej samej formie.

Rezerwacja, którą potwierdzisz i opłacisz na 2-3 tygodnie przed planowanym wyjazdem zapewni Ci dodatkowy komfort. Urlop w ciąży, który wiąże się z wyjazdem, nie powinien być także zbyt długi.

Będąc w ciąży lepiej unikać niektórych, bardziej obciążających organizm aktywności, czy takich mogących spowodować ryzyko urazu. Jazda na rowerze, intensywne wędrówki po górach to przykłady aktywności, które lepiej odłożyć na potem.



Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Ekspert

Dr Magdalena Golańska-Wróblewska

Specjalista ginekologii i położnictwa, diagnosta USG w Salve Medica.

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.

Najnowsze artykuły