Przejdź do treści

Tłuszcze trans – czym właściwie są i dlaczego w czasie starań MUSISZ ich unikać?

tłuszcze trans

Tłuszcz – składnik budzący wiele kontrowersji. Z jednej strony jest bowiem bardzo istotnym elementem codziennej diety, bez którego prawidłowe funkcjonowanie organizmu byłoby po prostu niemożliwe. Z drugiej, należy bardzo uważać na ilość, rodzaj i skład spożywanych lipidów. Jako jedne ze szczególnie szkodliwych uznaje się tłuszcze trans – czym dokładnie są i jaki mogą mieć wpływ na Twoją płodność?

Tłuszcze trans – co należy o nich wiedzieć?

Określenie „tłuszcze trans” odnosi się do nienasyconych kwasów tłuszczowych typu trans, które powstają głównie w wyniku przemysłowego utwardzania olejów roślinnych. I o ile codzienne spożywanie zdrowego tłuszczu jest ważne dla płodności, o tyle „tłuszcze trans związane są ze zwiększonym ryzykiem niepłodności owulacyjnej, co jest skutkiem m.in. ich negatywnego wpływu na zmiany wrażliwości na insulinę” – mówi w rozmowie z nami ginekolog, lek. med. Estera Kłosowicz.

Zastępowanie tłuszczów jednonienasyconych tłuszczami trans może zwiększyć ryzyko niepłodności owulacyjnej o 31 proc.. Co więcej, badania wskazały również, że spożywanie tłuszczów trans zamiast węglowodanów może zwiększyć to ryzyko o 73 proc.

Lek. med. Estera Kłosowicz, ginekolog

Co istotne, tłuszcze trans wpływają nie tylko na zwiększone ryzyko niepłodności, lecz także na występowanie chorób układu sercowo-naczyniowego, cukrzycy typu 2 oraz niektórych rodzajów nowotworów (w tym raka prostaty oraz piersi, które silnie związane są ze zdrowiem reprodukcyjnym). Stąd też spożywanie bogatych w nie produktów powinno być zmniejszone do minimum – czego zatem powinniśmy unikać?

Niebezpieczne dla zdrowia źródła tłuszczów trans – uważaj!

„Tłuszcze trans obecne są w niektórych margarynach, smażonych produktach spożywczych, żywności przetworzonej oraz pieczywie” – wymienia nasza ekspertka. Są to więc wszelkiego rodzaju fast foody, zwłaszcza frytki, które bardzo często smażone są na wielokrotnie używanym już oleju. Z tego samego powodu powinniśmy zrezygnować również z innego przysmaku – pączków!

Dużą ilość tłuszczów trans posiadają w sobie także przekąski typu chipsy, krakersy, ciastka, herbatniki, produkty czekoladowe oraz wszelkiego rodzaju gotowe zupki z proszku czy sosy. Co ciekawe, w sieci dostępne jest proste narzędzie stworzone przez Instytut Żywności i Żywienia – elektroniczna baza izomerów trans w środkach spożywczych – które pozwoli nam sprawdzić, jaka zawartość owych składników znajduje się w interesujących nas produktach. Więcej pisaliśmy o tym >>TUTAJ<<

Zdrowe tłuszcze? Zdecydowanie tak!

„Chcąc zwiększyć szanse na poczęcie dziecka, należy unikać pokarmów bogatych w tłuszcze trans. Zamiast tego warto jest dodać do swojej diety produkty będące źródłami zdrowych tłuszczów, takie jak oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia” – mówi lek. med. Kłosowicz.

Gdzie jeszcze znajdziemy tłuszcze, które mają na nas korzystny wpływ? Awokado, orzechy, olej lniany, siemię lniane, nasiona chia, pestki dyni – smacznie i zdecydowanie korzystniej dla płodności!

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Ekspert

Lek. med. Estera Kłosowicz

Absolwentka Wydziału Lekarskiego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w zakresie medycyny oraz dietetyki. Ginekolog z Centrum Leczenia Niepłodności PARENS.

Autor

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, absolwentka UW. Obecnie studentka V roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS oraz studentka studiów podyplomowych Gender Studies na UW.

Najnowsze artykuły