Przejdź do treści

Superfoods w PCOS – co warto dodać do swojej diety?

PCOS superfoods
for. 123rf.com

Superfoods to takie produkty, które odznaczają się szczególnie bogatymi wartościami odżywczymi. Jest co najmniej kilka takich produktów, które mogą być niezwykle pomocne w przypadku PCOS.

Goździki

Antyoksydanty, choć nie mówi się o nich często pod kątem PCOS, są kluczowe, jeżeli chodzi o zapobieganie długoterminowym konsekwencjom PCOS. Goździki są pod tym względem wyjątkowe. Zawartość antyoksydantów jest w nich zawrotna. Dodawaj je do jesiennych naparów i owsianek lub do aromatycznego curry.

Siemię lniane

Kwasy tłuszczowe Omega-3 są bardzo ważne w terapii PCOS, a siemię lniane to ich naturalne źródło. Kwasy te pomagają zredukować stan zapalny i wpływają na wzrost stężenia adiponektyny — hormonu wytwarzanego w tkance tłuszczowej, poprawiającego insulinowrażliwość tkanek. Spożycie kwasów Omega-3 może zmniejszać stężenie siarczanu DHEA-S oraz prowadzić do zwiększenia stężenia globuliny wiążącej hormony płciowe, a tym samym zmniejszać ilość krążącego we krwi testosteronu.

Majeranek

Regularnie pity napar z majeranku pomaga obniżyć DHEA-S oraz insulinę badaną na czczo. Za tego typu efekt odpowiedzialne są prawdopodobnie związki chemiczne, takie jak: kwas rozmarynowy i glikozydy luteoliny oraz hydrokinonu.

Zielona herbata

U kobiet z genetyczną predyspozycją do raka piersi, zielona herbata okazuje się mieć pozytywne działanie, zmniejszające ryzyko tego nowotworu. Podobnie obniża ona ryzyko wystąpienia raka jajników, które przy PCOS jest podwyższone.

Co więcej, zielona herbata okazuje się mieć antyandrogenowe działanie, zmniejszając przemianę testosteronu w dihydrotestosteron (DHT), który jest jego aktywną formą.

Cynamon

W badaniu, w których uczestniczki przyjmowały 1.5 g (1/2 łyżeczki) cynamonu dziennie w trzech porcjach po 0,5 g, zmniejszył się poziom cholesterolu całkowitego i cholesterolu LDL, natomiast zwiększył pozytywnego HDL. W innym zaś badaniu cynamon znacznie poprawił regularność cykli menstruacyjnych.

Płatki drożdżowe nieaktywne

Zamiast przepłacać za suplementy zawierające kompleks witamin z grupy B, warto zainwestować około 10 zł w tzw. drożdże nieaktywne, czy inaczej płatki drożdżowe. Są one bogate w witaminy z grupy B i magnez oraz zawierają całkiem sporo białka. Do tego dodają potrawom wyrazistego smaku. Możesz stosować je jako posypkę do sałatek, kanapek czy blendować ze strączkami na pasty. Na zdrowie!

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Zosia Suszka

Ekspert

Zofia Suszka

Jest dietetykiem, prowadzi poradnię dietetyczną online holistyczniezdrowi.pl. Współpracuje głównie z kobietami, a jej misją jest wspieranie kobiecego zdrowia. Specjalizuje się w dietoterapii PCOS, zaburzeń miesiączkowania, rozsądnego odchudzania i insulinooporności oraz prowadzi warsztaty dotyczące żywienia w ciąży i rozszerzania diety niemowląt.

W październiku 2019 roku wydała ebooka „PCOS od A do Z: wiedza, dieta, suplementacja”.

Holistycznie zdrowi
Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.