fbpx
Przejdź do treści

Sposoby na zimową chandrę

Czas jesieni i zimy to naturalny okres wyhamowania aktywności natury. Często, żyjąc w pośpiechu i codziennym biegu, zapominamy o tym, że i my jesteśmy jej częścią. Nasz organizm, bez względu na to jak spędziliśmy letnie miesiące, potrzebuje regeneracji i większej ilości odpoczynku. Poznaj proste sposoby na zimową chandrę!

Nawet jeśli nie zapadamy w sen na zimne miesiące, to czujemy się tak jakbyśmy bardzo mieli na to ochotę. Emocje także dopasowują się do tego zjawiska. Większa senność, trudności z koncentracją, szybkie męczenie się, rozdrażnienie, więcej smutku, niepokoju, popadanie w zamyślenie, problemy z mobilizacją nawet do zwykłych rutynowych czynności. To nie musi być nic niepokojącego! To efekt krótkich dni, braku słońca, a ostatnimi laty również narastającego zanieczyszczenia powietrza w większych miastach. Reagujemy na to, co dzieje się wokół nas, choć czasem nam się to nie podoba i zdecydowanie dezorganizuje codzienność.

Warto to rozumieć i zaakceptować, lecz jednocześnie także pomóc sobie prostymi sposobami.

Zadbaj o ciało. Znajdź czas na niezbyt wymagającą aktywność fizyczną, chodź na spacery, tańcz, ćwicz jogę. Nie katuj się treningami, które wymagają dużej siły i zaangażowania, ale bądź systematyczna. Odpoczywaj, kiedy się tylko da, poleniuchuj od czasu do czasu, staraj się wysypiać. Jeśli sobie na to pozwolisz i nie będziesz podsycała poczucia winy z powodu „bezruchu”, to możesz poczuć się lepiej.

Pij dużo ciepłych napojów i jedz zdrowe zupy, kasze, gotowane potrawy – teraz ciało potrzebuje więcej energii, aby emocje pozostawały w równowadze – jesteśmy jednością, pamiętasz? To nie jest dobry czas na wprowadzanie restrykcyjnych diet – nie tylko trudniej będzie się zmusić do wyrzeczeń oraz zgubić kilogramy, ale i nastrój pewnie spadnie na łeb na szyję.

Jeśli tylko możesz – oglądaj lekkie filmy, komedie, czytaj radosne, pozytywne książki, spotykaj się ludźmi, którzy cię rozumieją, nie oceniają i wspierają. Słuchaj ulubionej muzyki, a jak najmniej czasu poświęcaj na oglądanie politycznych dyskusji i przepychanek. To oczywiście nie załatwi wszystkich problemów, ale pozwoli stworzyć przeciwwagę dla zimowej nostalgii.

Zrób coś co od dawna planowałaś, a jakoś „się do tej pory nie złożyło”. Oczywiście pomyśl o czymś średnio trudnym, a nie o kwestiach najważniejszych. Bo przecież nie chodzi o to, aby dodatkowo się zdołować, gdyby jednak się nie powiodło. Wystarczy jedna taka popchnięta do przodu rzecz czy sprawa a przypływ energii może być bardzo znaczący. Oczywiście doceń swój wysiłek i postaraj się być z siebie dumna.

Kiedy tylko to możliwe korzystaj z całkowicie naturalnego, acz niedocenianego źródła ciepła i dobrych neuroprzekaźników wspierających samopoczucie – czyli z przytulania i seksu. Można także zastosować masaż relaksacyjny i odprężający. To naprawdę pomoże serotoninie poprawić nastrój.

Postaraj się także zrobić coś dobrego dla kogoś. Coś innego niż zwykle, niestandardowego, coś, czego może jeszcze nigdy nie zrobiłaś? To wspaniały sposób, aby zafundować sobie prawdziwą bombę dobrego samopoczucia na dłuższy czas.

Logo FertiMedica

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Ekspert

Tatiana Ostaszewska-Mosak

psycholog, FertiMedica Centrum Płodności

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.