fbpx
Przejdź do treści

Sok czy syrop? Wybierz mądrze

Niezależnie od tego w jakim wieku jesteśmy powinniśmy pić dużo soków. Co więcej, powinny one być stałym elementem naszej diety. Warto jednak bacznie przyglądać się temu co jest napisane na etykietach upewniając się tym samym, czy to co chcemy kupić jest stuprocentowym sokiem.

Sok jest wytwarzany z dowolnej ilości owoców lub warzyw, posiada charakterystyczny smak, zapach i barwę. Według Parlamentu Europejskiego nie powinien on zawierać cukru, za to może być wzbogacany miazgą lub miąższem owoców bądź warzyw. Wyróżniamy kilka rodzajów soków:

Sok zagęszczony – wytwarzany z soku owocowego lub warzywnego. Powstaje on przez usunięcie określonej ilości wody przez odparowanie. Zagęszczane soki wykorzystywane są do produkcji nektarów.

Sok przecierowy – otrzymuje się go z przetartych owoców bądź warzyw, dlatego jest dużo bardziej gęsty niż inne soki. Zawiera błonnik, który reguluje prace jelit i dzięki małej ilości cukru szybciej gasi pragnienie.

Sok  naturalnie mętny – brak filtracji powoduje, że znajduje się w nim dużo cząstek miąższu owoców i warzyw. Badania wykazały, że zapobiega nowotworom i spowalnia proces starzenia. Ponadto wspomaga odporność organizmu.

Sok bezpośredni – produkowany z surowych owoców i warzyw, może być pasteryzowany lub schładzany. Produkowany poprzez tłoczenie lub wyciskanie surowych owoców.

Nektar – wytwarzany z soku lub przecier z owoców. Nie może zawierać barwników, substancji konserwujących i aromatów. Międzynarodowe przepisy określają jaka ilość soku powinna znajdować się w nektarze. 50% (dla jabłek, gruszek, pomarańczy, brzoskwiń), 40% (dla malin, truskawek, czereśni), 35% (dla wiśni), 30% (dla śliwek, żurawin, agrestu), 25% (dla porzeczki, granatów, cytryny, bananów). Resztę stanowi woda, cukier lub miód.

Napój – produkowany jest z soku lub przecieru z owoców bądź warzyw, a zawartość danego soku albo przecieru powinna wynosić minimum 20%. Resztę tworzy woda, cukier lub miód, czasami kwas cytrynowy. Zawierają mniej soku niż nektary ponadto może  zawierać barwniki i inne dodatki.

Syrop – mocno słodzony sok owocowy. Powstaje poprzez gotowanie soku, do którego dodaje się cukier spożywczy. Zawiera bardzo mało składników odżywczych. Okazuje się, że potęguje apetyt i stałe poczucie głodu. Może również prowadzić do powstania cukrzycy typu 2 i podnosić poziom cholesterolu.

W związku z tym, najzdrowsze dla naszego organizmu są świeże soki, które stanowią najlepszy, żywy pokarm, jaki możemy dostarczyć naszemu organizmowi. Dzięki czemu szybciej się zregenerujemy. Napoje, w których więcej jest cukru niż owoców niekorzystnie wpływają na nasz organizm i mogą prowadzić do wielu poważnych chorób. Dlatego warto uważnie czytać etykiety i nie dać się oszukać.

Karolina Kryś

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.