fbpx
Przejdź do treści

Sny po porodzie ulegają zmianie? Eksperci są zgodni

sny po porodzie
Fot.: Alexandra Gorn /Unsplash.com

Bardzo często podnoszonym przez kobiety po ciąży problemem są powracające sny. Badania pokazują, że rodzice nie śpią dobrze przez pierwsze sześć lat życia swoich dzieci.

Czy sny po porodzie ulegają zmianie?

Eksperci badający sen – a także miliony matek, które przechodziły przez okres poporodowy – twierdzą, że poród i macierzyństwo zmieniają sny. Badania sugerują, że połowa rodziców z nowymi dziećmi w domu śpi zaledwie trzy godziny nieprzerwanego snu w ciągu nocy. Kobiety po porodzie przechodzą również zmiany hormonalne, które zmieniają ich rytm dobowy. Nawet jeśli dziecko śpi stosunkowo dobrze, mamy mają problemy, takie jak nocne poty i obrzęk piersi. Odbija się to na głębokości snu.  

 „Hormony i neuroprzekaźniki w czasie ciąży, porodu i laktacji dostają się do naszych mózgów i zmieniają ekspresję niektórych genów, co powoduje zmiany sposobu, w jaki kobiety postrzegają świat i są zmotywowana do interakcji” – wyjaśnia Abigail Tucker, autorka książki „ MOM GENES: Inside the New Science of Our Ancient Maternal Instinct”, która bada biologię macierzyństwa.  

Biologia, czy może coś więcej?

Niestety, sny są nadal dla naukowców tajemnicą. Z pewnością mają wpływ na nie wspomniane hormony oraz nasze doświadczenia. Opieka nad dzieckiem przez całą noc oznacza również, że młode mamy mają mniejsze szanse na ukończenie tego, co naukowcy nazywają „zrównoważonym cyklem różnych faz snu” – w tym Rapid Eye Movement (REM), kiedy to sny wydają się być najbardziej płodne i intensywne. Oznacza to, że kobiety – nawet jeśli są w stanie poskładać razem wystarczająco dużo godzin w ciągu nocy – ich sen nie jest tak naprawdę odpowiedni i regenerujący. Oznacza to również, że ich sny ulegają zmianie w sposób, który nie jest w pełni zrozumiały dla nauki.

Ze statystyk wiadomo, że po urodzeniu dziecka zazwyczaj następuje wzrost liczby snów zawierających treści lękowe. Prawie 75 proc. matek biorących udział w badaniach naukowców stwierdziło, że miały sen (lub sny), w których ich dziecko było w niebezpieczeństwie.

Może to wynikać z biologicznej prawidłowości, która nakazuje ochronę noworodka, ale takie stwierdzenie wymaga więcej badań. Z pewnością warto po porodzie suplementować się m.in. tryptofanem. Wspiera on laktację, a także jest bezpośrednim prekursorem serotoniny, hormonu odpowiedzialnego m.in. za prawidłowy sen. Znajdziemy go m.in. w mięsie tuńczyka, białej fasoli czy jajkach.  

Źródło: Huffpost.com

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.