Przejdź do treści

Skurcze łydek w ciąży – sprawdź, co przyniesie Ci ulgę!

skurcze łydek w ciąży

Mimowolny skurcz łydek to częsta przypadłość w czasie ciąży. Bolesność najczęściej występuje wtedy w nocy, dotyka zwłaszcza kobiet w drugim oraz trzecim trymestrze. Czy wiadomo co owe skurcze wywołuje? Czy jest się o co martwić? I co najważniejsze – jak możesz sobie z nimi radzić? Sprawdź!

Skurcze łydek w ciąży – warto wiedzieć!

Niestety, konkretne przyczyny skurczów łydek w ciąży nie są znane. Niektóre z hipotez mówią o osłabieniu krążenia w nogach, czego przyczyną może być nacisk dziecka na naczynia krwionośne lub nacisku powiększającej się macicy na niektóre nerwy.

Eksperci zauważają, iż źródłem tego typu dolegliwości mogą być także zaburzenia w poziomie niektórych mikroskładników – występować mogą niedobory wapnia i magnezu, nadmiernie wzrastać może zaś stężenie fosforu w organizmie. Co więcej, jako przyczyny wskazuje się również ogólne przemęczenie oraz odwodnienie.

Owszem, skurcze łydek potrafią być niezwykle bolesne i uciążliwe, lecz z reguły nie są powodem do obaw. Jeśli jednak występują poniższe trudności, problem należy skonsultować z lekarzem:

  • pomimo prób łagodzenia skurczów, bolesność nie mija lub nasila się,
  • masz problem z chodzeniem,
  • podejrzewasz konieczność wprowadzenia suplementacji wybranymi mikroskładnikami,
  • dochodzą do tego także inne objawy, jak np. gwałtowne puchnięcie, zgrubienie żył czy poczucie ciepła w nogach – wtedy konsultacja powinna być natychmiastowa!

Co pomaga na skurcze łydek w ciąży?

  • Rozciąganie mięśni – łagodzi skurcze zarówno doraźnie, jak i w formie prewencji. Krótką sesję stretchingu warto jest wykonywać codziennie przed snem. Wystarczy w tym celu stanąć przed ścianą i wyciągając ręce do przodu oprzeć się o nią. Prawą stopę odstawiamy o krok do tyłu i utrzymujemy piętę przyciśniętą do podłogi. W tym samym czasie zginamy lewe kolano, delikatnie pochylamy się –wytrzymaj w pozycji minimum 30 sekund, następnie zmień stronę.
  • Regularna aktywność – joga, pływanie, nordic walking pozytywnie wpływają zarówno na stan organizmu przyszłej matki, jak i rozwój dziecka. Co jednak ważne, sportową aktywność w czasie ciąży należy skonsultować z lekarzem. Dopiero zielone światło od specjalisty w pełni potwierdzi, że jest to w danym przypadku bezpieczne i pomocne.
  • Suplementacja magnezu (należy skonsultować ze specjalistą) – poleca się dodanie do codziennego menu produktów będących dobrym źródłem Mg. Wśród nich są m.in. produkty zbożowe, ziemniaki, rośliny strączkowe, orzechy, kakao oraz gorzka czekolada.
  • Suplementacja wapnia (należy skonsultować ze specjalistą).
  • Prawidłowe nawodnienie – minimum to 2-2,5 l płynów dziennie. Jeśli jednak przebywasz w pomieszczeniach klimatyzowanych lub ogrzewanych, co wpływa na dodatkowe wysuszenie organizmu, postaw na większe ilości wypijanych napojów.
  • Odpowiednie obuwie – wybieraj buty, który stabilnie utrzymują piętę.
  • Masaż nóg – pomóc mogą popularne ostatnio rollery, czyli wałki przeznaczone do automasażu.
  • Unikanie zakładania nogi na nogę oraz zbyt długiego przebywania w jednej pozycji.
  • Ciepła kąpiel oraz ogrzewające okłady – ulgę może przynieść przyłożenie do obkurczonych łydek ciepłego termoforu lub butelki z ogrzaną wodą – rozluźnią mięśnie.

Źródła: mayoclinic / todaysparent / webmd / healthline

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, redaktorka prowadząca e-magazyn oraz portal Chcemy Być Rodzicami, absolwentka UW. Obecnie studentka V roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS oraz była słuchaczka studiów podyplomowych Gender Studies na UW.