fbpx
Przejdź do treści

Selen na męską płodność

Selen należy do mikroelementów występujących w organizmie w niewielkich ilościach, ale pełni on kluczową rolę w procesach metabolicznych – Fot. Pixabay

Selen należy do mikroelementów występujących w organizmie w niewielkich ilościach, ale pełni on kluczową rolę w procesach metabolicznych. Dzięki odpowiedniej ilości selenu w organizmie prawidłowo funkcjonuje ponad dwadzieścia enzymów. Jedną z najważniejszych funkcji selenu jest funkcja antyoksydacyjna, czyli ochrona organizmu (czerwonych krwinek i błon komórkowych) przed działaniem wolnych rodników. Dzięki tej funkcji chronione jest także serce. Selen zapobiega także powstawaniu nowotworów.

W organizmie mężczyzny prawie połowa selenu znajduje się w jądrach, gruczołach płciowych oraz spermie. Niedobór tego pierwiastka wpływa na obniżenie sprawności seksualnej. Oprócz tego selen odgrywa ważną rolę w zakresie prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i tarczycy, uznaje się, że ma on także właściwości przeciwzapalne, może zapobiegać depresji i pomagać w problemach z chronicznym zmęczeniem.

Suplementacja

W ludzkim organizmie selen występuje w ilości 10-15 mikrogramów, dlatego lekarze zalecają suplementację. U dorosłych kobiety i mężczyzny dzienne zapotrzebowanie na selen wynosi od 55 (kobiety i mężczyźni) do 70 mikrogramów (matki karmiące).

Najbardziej zagrożeni niedoborem selenu są palacze, pacjenci leczący się na choroby sercowo-naczyniowe, astmę i niepłodność.

Objawy niedoboru selenu

Brak selenu u kobiet w ciąży może prowadzić do poronienia, niedobory zauważa się u osób chorych na AIDS, ostre zapalenie trzustki czy mukowiscydozę. Mniej poważne objawy takie jak syndrom chronicznego zmęczenia, infekcje i przeziębienia, opryszczka mogą prowadzić do osłabienia systemu odpornościowego, a co za tym idzie do poważniejszych chorób.

Objawy nadmiaru selenu

Każdy nadmiar dla organizmu jest niepożądany, dlatego zbyt duża ilość tego pierwiastka może powodować wypadanie włosów i łamliwość paznokci, zaburzenia układu nerwowego, uszkodzenie nerek, biegunki, a nawet anoreksję.

Źródła selenu

Owoce morza, łosoś (nie hodowlany) i podroby (ekologiczne) są najbogatsze w selen, kolejne to tuńczyk, jaja kurze, płatki zbóż, zboża (kasza gryczana), produkty mleczne (ementaler), orzechy (szczególnie brazylijskie) oraz nasiona.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Iza Farenholc

Dziennikarka i redaktorka. Pracowała jako redaktor naczelna w magazynie dla rodziców Gaga oraz współpracowała m.in. z magazynami Zwierciadło, Twój Styl, Sens, Glamour - materiały psychologiczne, recenzje książkowe, muzyczne i filmowe, wywiady, reportaże z podróży.