fbpx
Przejdź do treści

Poradnik zdrowego jedzenia na święta przyszłych mam i mam karmiących

dieta matki matka ciąża w ciąży karmienie piersią karmiąca święta boże narodzenie czego unikać położna na medal
fot. 123rf.com

– o tym, co jeść w nadchodzącym świątecznym czasie, a czego lepiej unikać pisze położna Joanna Kucharska, ambasadorka kampanii Położna na medal.

Właściwa dieta to w ciąży, ale także w czasie, kiedy karmi się piersią, jedna z kluczowych kwestii. Dobrze jest niekiedy spojrzeć na to co jemy z odrobinę szerszej perspektywy i w każdym posiłku dostrzec niezbędne składniki pokarmowe, które dostarcza się zarówno mamie, jak i maluszkowi. Zimowy, świąteczny czas to moment, w którym na wszystkie mamy czeka wiele kulinarnych pokus. Należy jednak pamiętać, że niektóre potrawy – pomimo tego, że są przepyszne – mogą przyczynić się do złego samopoczucia tak mamy, jak i dziecka. Dlatego przy świątecznym stole dobrze jest kierować się zdrowym rozsądkiem i umiarem. Na co zwrócić uwagę radzi Joanna Kucharska, położna i ambasadorka kampanii Położna na medal.

Święta, pomimo tego, że są wyjątkowe, nie zwalniają przyszłych mam i młodych mam karmiących piersią z przestrzegania ogólnych zasad dotyczących odżywiania. A te mówią o tym, żeby:

  • nie jeść surowych i niedogotowanych mięs, surowych wędlin itp.,
  • nie jeść serów pleśniowych i tych przygotowywanych na bazie surowego mleka,
  • nie jeść wędzonego łososia, sushi i gotowych sałatek ze sklepów z garmażerką,
  • nie jeść tuńczyka, jesiotra i okonia czerwonego,
  • unikać, a najlepiej zrezygnować z wigilijnych dań z grzybami,
  • w przypadku karmienia piersią unikać z potraw z fasolą i grochem,
  • nie przesadzać z ciastami i innymi świątecznymi słodkościami,
  • nie jest za dwoje, ale dla dwojga,
  • powstrzymywać się od potraw, po których zazwyczaj nie najlepiej się czujemy.

Swoim pacjentkom często przypominam o tym, że dobre i zdrowe nawyki żywieniowe to nie tylko zbiór zakazów. Szczególnie w święta warto skupiać się na tym, co powinna jeść przyszła i karmiąca mama. Wigilia większości kojarzy się z czerwonym barszczem z uszkami. Buraki – główny surowiec tej potrawy – zawierają sporą ilość składników mineralnych, wapnia, potasu, magnezu, żelaza, a ich intensywny czerwony kolor to zasługa silnych przeciwutleniaczy chroniących przed nowotworami. Jeżeli mama karmi piersią powinna zwrócić uwagę, aby barszcz nie był zakwaszony octem.

Ważne w diecie jest też mięso ryb. Dostarcza ono wartościowego, łatwo przyswajalnego białka i witamin, jest też bogate w składniki mineralne. Podczas ciąży nie tylko można, ale wręcz powinno się jadać ryby, w tym wigilijnego karpia. Ważny jest jednak sposób w jaki się je przyrządza. Nie zapominajmy, że ryby smażone w panierce to ewidentnie dania ciężkostrawne. Godna polecenia jest natomiast tradycyjna ryba po grecku, przyrządzona z ryby gotowanej, którą przekłada się marchewką, pietruszką, selerem. Doskonałą pozycją w świątecznym menu przyszłej i młodej mamy może być też ryba w galarecie, gotowana lub duszona.

Kobiety w ciąży mogą sięgać po dania z farszem z kapusty. Tu jednak obowiązuje zasada umiaru w jedzeniu potraw z kapusty duszonej. Trzeba też pamiętać, że surówki z kapusty nie powinny zaszkodzić, co najwyżej mogą powodować małe wzdęcia brzucha.

Joanna Kucharska_ 2 miejsce_Położna na medal
Joanna Kucharska – 2 miejsce w plebiscycie Położna na medal

Myśląc o daniach z fasolą i grochem, to warto je doprawiać majerankiem lub kminkiem. Jeśli kobiety w ciąży po zjedzeniu tak przyrządzonej potrawy nie mają dolegliwości związanych ze wzdęciami to oznacza, że śmiało mogą jeść potrawy wigilijne zawierające nasiona strączkowe. Inaczej jest w przypadku kobiet karmiących, te powinny rezygnować z dań z grochem i fasolami.

Wiadomo, że święta to wyjątkowo słodki czas. Nie ma powodów, dla których kobiety w ciąży miałyby nie skosztować słodkości. Z dietetycznego punktu widzenia nie ma przeciwwskazań do spożycia słodyczy, ale oczywiście z umiarem. Warto natomiast pamiętać, że dostarczają one jednak zbędnych kalorii. Świetną i zdrowszą alternatywą dla nich są na przykład bakalie. Dla mam karmiących bezpieczne są z kolei: ciasto drożdżowe, niewielkie ilości makowca i innych deserów z dodatkiem maku, jabłecznik. To, czego należy się wystrzegać to ciężkich ciast z kremami i kakao.

Wiem, że znalezienie balansu między smakiem, apetytem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. Wierzę jednak, że każda przyszła mama i mama karmiąca chce dla siebie i dla swojego maleństwa bezpieczeństwa i wszystkiego, co najlepsze, więc w czasie wigilii i świąt wybierze potrawy smaczne, a jednocześnie bogate w składniki pokarmowe.

położna na medal

Położna na Medal jest kampanią społeczno-edukacyjną, której celem jest promowanie wysokich standardów i dobrych praktyk wpływających na poprawę jakości opieki okołoporodowej w Polsce. Kampania od samego początku – to jest od 2014 roku, od kiedy została zainicjowana – podkreśla rolę, jaką w dzisiejszej opiece okołoporodowej powinna sprawować położna, zwracając uwagę na jej doświadczenie, wiedzę oraz kompetencje. W ramach kampanii prowadzony jest ogólnopolski, bezpłatny konkurs, w którym co roku wybierana jest najlepsza położna w Polsce i najlepsze położne w poszczególnych województwach.

Pomysłodawcą i organizatorem kampanii jest AMA Akademia Malucha Alantan, inicjatywa promująca zdrowy tryb życia rodzin. Mecenasem tegorocznej edycji kampanii i konkursu została marka Oktaseptal.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

materiał prasowy

Materiały prasowe to teksty przesyłane przez podmioty zewnętrzne do publikacji w różnych mediach, informują o wydarzeniach, osiągnięciach, bywają zaproszeniami na spotkania.