fbpx
Przejdź do treści

Popraw nasienie dietą!

poprawa nasienia przez dietę
Poprawa nasienia przez dietę? Czerwona kapusta, brokuły i pomidory tworzą przepis na sukces – fot. 123rf

Męską płodność, a dokładniej parametry nasienia można znacznie poprawić dzięki leczeniu wdrożonemu przez androloga z ośrodka leczenia niepłodności, zmianie stylu życia oraz odpowiedniej diecie. Tym razem skupimy się właśnie na diecie. O tym, co jeść, by poprawić jakość nasienia, opowiada Adrianna Barczyńska z kliniki IniviMed w Katowicach.

W wielu przypadkach na parametry nasienia nie mają wpływu ani choroby, ani wady anatomiczne czy genetyczne. Istotny okazuje się styl życia i sposób odżywiania się. Wyeliminowanie złych przyzwyczajeń na tych dwóch płaszczyznach skutkuje poprawą jakości nasienia. Dlatego jeśli pacjent ma już za sobą badanie nasienia i diagnostykę andrologiczną, warto by skonsultował się także z dietetykiem.

Dietetyk z kliniki leczenia niepłodności

Jeśli na szali leżą starania o dziecko, najlepiej skonsultować się z dietetykiem, który pracował już z niepłodnymi parami. Takiego specjalistę najłatwiej jest znaleźć w ośrodkach leczenia niepłodności. Pierwsza wizyta u dietetyka skupiona jest na wypracowaniu zaleceń, które będą nie tylko zdrowe, ale także sprzyjające sukcesowi leczenia. Służy też zebraniu wywiadu i pomiarom antropometrycznym, omówieniu nawyków żywieniowych, ustaleniu dziennego zapotrzebowania kalorycznego i preferencji. Dzięki temu dietetyk jest w stanie skomponować idealnie dopasowany do potrzeb pacjenta zindywidualizowany jadłospis tygodniowy. Posiłkowanie się gotowymi jadłospisami z Internetu przypomina grę w ruletkę – obarczone jest wysokim ryzykiem porażki.

Z czego zrezygnować dla płodności?

Jeśli mężczyzna nie chce skonsultować się z dietetykiem, w obliczu starań o dziecko planem minimum powinny być następujące działania:

  1. Rezygnacja z używek: alkoholu, nikotyny (papierosów, cygar, e-papierosów), środków odurzających.
  2. Przygotowywanie posiłków z nieprzetworzonych produktów lub półproduktów – rezygnacja z gotowych dań oraz fast foodów (zdrowe wersje fast foodów można z powodzeniem wykonać samodzielnie w domu).
  3. Rezygnacja z wyrobów cukierniczych, zwłaszcza tych które zawierają szkodliwe izomery trans kwasów tłuszczowych (jeśli na etykiecie widzisz informację o „częściowo utwardzonych olejach roślinnych”- nie kupujesz takiego produktu).
  4. Wyeliminowanie słodzonych napojów, w tym zwłaszcza tzw. napojów energetyzujących.
  5. Rezygnacja z odżywek sportowych (często ich faktyczny skład nie odzwierciedla tego podawanego na opakowaniu).

Co należy uwzględnić w diecie, która ma poprawić męską płodność?

Dieta dla mężczyzny, który chce poprawić parametry nasienia, powinna być urozmaicona. Na co dzień w diecie powinny znajdować się produkty ze wszystkich grup (produkty zbożowe pełnoziarniste, chude mięsa, ryby, jaja, warzywa, owoce, przetwory mleczne, orzechy i pestki, nasiona roślin strączkowych, zdrowe tłuszcze). To zagwarantuje odpowiednią podaż wszystkich składników odżywczych.

Wśród składników diety, które uznawane są za najbardziej skuteczne w przypadku męskiej diety propłodnościowej, znajdują się:

  • fioletowe owoce i warzywa – zawierają antocyjany, które są silnymi przeciwutleniaczami i przeciwdziałają uszkodzeniom plemników. Filetowe owoce to np. śliwki, jagody i jeżyny. Fioletowe warzywa to np. czerwona kapusta, buraki, bakłażan.
  • czerwone i zielone warzywa – są źródłem witaminy C, która poprawia jakość nasienia poprzez zapobieganie uszkodzeniom plemników. Na szczególną uwagę zasługują brokuły ponieważ zawierają koenzym Q10, który wpływa na ruchliwość plemników oraz pomidory – zawarty w nich likopen poprawia morfologię plemników.
  • pestki dyni – zawierają cynk, który wpływa na żywotność plemników oraz na produkcję testosteronu.
  • produkty pełnoziarniste – są źródłem błonnika, który obniża indeks glikemiczny diety i wpływa na prawidłową gospodarkę hormonalną.
  • ryby – L-arginina, którą znajdziemy w rybach, odgrywa ważną rolę w immunologii i uwalnianiu hormonów, które mają wpływ na jakość plemników, w rybach morskich znajdziemy też kwasy omega-3 oraz selen, który ma wpływ na ruchliwość plemników.
  • białko zwierzęce (np. z wątróbki, nabiału, owoców morza) – to źródło witaminy B12, która wpływa na ilość plemników.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Ekspert

Mgr Adrianna Barczyńska

Absolwentka dietetyki na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. Od maja 2017 roku współpracuje z kliniką InviMed Katowice, gdzie udziela indywidualnych konsultacji dietetycznych i prowadzi warsztaty z zakresu diety propłodnościowej dla par starających się o dziecko.

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.