fbpx
Przejdź do treści

Podczas starań o dziecko GŁODÓWKOM mówimy zdecydowane „NIE”!

123rf

Dlaczego długotrwałe restrykcyjne diety wpływają niekorzystnie na nasze zdrowie, opowiada mgr Patrizia Polańska-Drejer, dietetyk z kliniki leczenia niepłodności InviMed we Wrocławiu.

MODA NA GŁODÓWKI

Od wielu lat dużą popularnością cieszą się okresowe głodówki czy posty. Najchętniej sięgają po nie osoby zmagające się z nadmierną masą ciała, będące po wielu nieskutecznych próbach jej redukcji. W mojej praktyce zawodowej spotykam się również z osobami, które decydowały się na takie drastyczne rozwiązania po nieskutecznych próbach zajścia w ciążę.

DIETA DR DĄBROWSKIEJ

Jednym z najpopularniejszych postów jest dieta dr Dąbrowskiej – opierająca się na jedzeniu wyłącznie warzyw i owoców. Pierwszy etap postu Dąbrowskiej trwa od 10 do 40 dni, przy czym za optimum uważane jest 6 tygodni ścisłego postu, gdzie suma spożytych posiłków nie przekracza 500 kcal dziennie (niektóre źródła mówią o 800 kcal). A stosowanie długotrwałych głodówek może prowadzić do negatywnych konsekwencji zdrowotnych.

Jest to dieta bardzo niskoenergetyczna, która doprowadza do szybkiej utraty masy ciała (głównie utraty wody i treści jelitowej) oraz, w niektórych przypadkach, do poprawy niektórych parametrów metabolicznych (jak np. poziom cholesterolu i trójglicerydów). Przy szybkiej utracie masy ciała często następuje efekt jojo.

Dieta ta jest uboga w białko, co przyczynia się do zwiększonego spadku beztłuszczowej masy ciała, czyli masy mięśniowej. Tym samym spowalnia tempo spoczynkowej przemiany materii.

WPŁYW GŁODÓWEK NA PRACĘ WĄTROBY I NEREK

Podczas stosowania głodówek wątroba może być bardziej obciążona ilością dostarczanych do niej kwasów tłuszczowych niż jest w stanie rozłożyć. Może to skutkować rozwijającym się stłuszczeniem tego gruczołu. Jednym z argumentów za stosowaniem postu dr Dąbrowskiej jest oczyszczanie organizmu z toksyn.

Nie dajcie się zwieść popularnym detoksom. Wszystkie niezbędne produkty przemiany materii, metale ciężkie czy pozostałości pestycydów usuwane są przez pracującą wątrobę, poprzez:
• wydalanie potu,
• moczu,
• kału.

Aby wątroba i nerki działały sprawnie, należy stosować prawidłowe żywienie oraz odpowiednią redukcję kaloryczności.

ZABURZENIA MIESIĄCZKOWANIA

Podczas głodówki dość szybko wyczerpywane są zapasy glukozy z organizmu, co po paru dniach może skutkować:
• przewlekłym zmęczeniem,
• chęcią na słodycze,
• towarzyszącymi omdleniami.

Podczas głodówek mogą występować również:
• zaburzenia trawienia,
• spowolnienie perystaltyki jelit (zaparcia),
• obniżenie temperatury ciała,
• większa podatność na infekcje (głównie u osób aktywnych fizycznie).

U kobiet bardzo często występują zaburzenia miesiączkowania, co tym bardziej będzie niepokojące podczas starań o ciążę.

DIETA PROPŁODNOŚCIOWA

W diecie propłodnościowej wiele mówimy o odpowiedniej podaży witamin i minerałów. Owszem, warzywa to podstawa diety, natomiast brak innych grup produktów spożywczych wpływa na niedobory:
• wapnia (eliminacja nabiału),
• cynku (eliminacja ryb, owoców morza, nasion, mięsa, pełnoziarnistych produktów spożywczych),
• jodu (eliminacja ryb),
• żelaza (eliminacja ryb, mięsa, nasion roślin strączkowych),
• magnezu (eliminacja pełnoziarnistych zbóż),
• kwasów omega-3 (eliminacja ryb, orzechów i nasion).

Należy pamiętać o tym, aby dostarczać zalecaną ilość mikroskładników (witamin i minerałów), kalorycznie odpowiednią. Diety bardzo niskoenergetyczne nie pokrywają zapotrzebowania organizmu na niezbędne składniki.

BADANIA NAUKOWCÓW

W 2020 roku ukazało się ciekawe badanie oparte na modelu nicieni. Mają one wspólne szlaki metaboliczne z człowiekiem, stąd też dość często wykorzystuje się je jako organizmy modelowe do badań genetycznych i embriologicznych.

Naukowcy z University of East Anglia (Wielka Brytania) opisali negatywne skutki, jakie zaobserwowali w trzecim pokoleniu po zastosowaniu okresowych głodówek przez pierwsze pokolenie. Post wprawdzie wydłużył życie nicieni, poprawił wydolność reprodukcyjną ich potomstwa, ale jedynie wtedy, gdy potomstwo także pościło.
Natomiast u potomstwa z nieograniczonym dostępem do pożywienia, głodówki
pierwszego pokolenia spowodowały ich mniejszą wydolność reprodukcyjną.

POST PRZERYWANY

Wprowadzenie w rytm codziennego dnia zdrowych nawyków żywieniowych dla wielu osób okazuje się dużym wyzwaniem. Dla nich dobrym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie tzw. postu przerywanego (z ang. intermittent fasting). Posiłki spożywane są przez 6–8 godzin w ciągu dnia, a przez resztę dnia (popołudnie, wieczór i noc) wprowadza się post (ok. 16 godz.).

Istnieją naukowo udowodnione korzyści zdrowotne z takiego postępowania, jednakże nie jest ono dla każdego. Wprowadzać go nie powinny kobiety w ciąży, karmiące, osoby po zawale serca, po udarze, chorujące na schorzenia sercowo-naczyniowe oraz na cukrzycę czy niedoczynność tarczycy.

Przy stosowaniu tej diety istotne jest spożywanie różnorodnych artykułów z poszczególnych grup produktów spożywczych. Tu restrykcja kaloryczna nie jest tak drastyczna jak w przypadku długoterminowych głodówek i postów.

EDUKACJA ŻYWIENIOWA

To bardzo istotny aspekt przy stosowaniu jakiejkolwiek diety. Dla skutecznej redukcji masy ciała oraz poprawy parametrów metabolicznych najlepszym rozwiązaniem jest
dieta, którą jesteśmy w stanie prowadzić długoterminowo i która jest w pełni zbilansowana. Dużo bezpieczniejsze dla organizmu, szczególnie dla par starających się
o ciążę, będą strategie żywieniowe o udokumentowanych naukowo korzyściach
prozdrowotnych. Dobrym przykładem jest na pewno dieta śródziemnomorska.

Więcej na temat diet propłodnościowych dowiesz się z bezpłatnych e-booków
na stronie: KLIK.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!
Mgr Patrizia Polańska-Drejer

Ekspert

Mgr Patrizia Polańska-Drejer Dietetyk

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Posiada certyfikaty m.in. z: wpływu diety na płodność i zaburzenia hormonalne, „karmienia piersią, żywienia dzieci, kobiet podczas laktacji, metoda BLW”, zastosowania dietetyki w terapii onkologicznej, edukatora cukrzycy, dietocoachingu, dietoterapii w insulinooporności, PCOS oraz leczenia żywieniowego osób niedożywionych oraz certyfikat „Dietetyk przyjazny chorym na celiakię”. Znajduje się na liście specjalistów polecanych insulinoopornym.

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.