fbpx
Przejdź do treści

Podczas ciąży spożywaj cholinę. Zapewni to koncentrację twojemu dziecku

dieta w ciąży a zdrowie psychiczne dziecka
Foto: 123rf

Naukowcy z Uniwersytetu Cornella w USA opublikowali raport dotyczący suplementacji choliny podczas ciąży. Wyniki badań sugerują, że zalecane spożycie choliny dla przyszłych matek nie w pełni zaspokaja potrzeby mózgu płodu.

Nasze odkrycia sugerują korzyści dla całej populacji wynikające z dodania choliny do standardowego prenatalnego schematu witaminowego.   

 – powiedziała Barbara Strupp, profesor w Wydziale Nauk o Żywieniu (DNS) i Wydziale Psychologii Uniwersytetu Cornella.

Cholina – magiczna „witamina B4” 

Cholina to związek organiczny, który w naturalnym środowisku przybiera kolor biały. Charakteryzuje się właściwościami, które pozwalają jej dobrze pochłaniać wilgoć i wodę, dzięki czemu łatwo się w niej rozpuszcza. W ludzkim organizmie występuje pod postacią związków fosfolipidowych, a syntetyzowana jest w niewielkich ilościach w wątrobie. Ilość ta jednak nie jest wystarczająca, dlatego też niezwykle ważne jest jej przyjmowanie poprzez spożywanie właściwych produktów spożywczych. Cholina inaczej nazywana była witaminą B4, ale obecnie naukowcy doszli do konsensusu i nazywana jest substancją witaminopochodną. Według badań, związek najlepiej współpracuje z witaminą B9 oraz B12. 

Cholina – występująca w żółtkach jaj, chudym czerwonym mięsie, rybach, drobiu, roślinach strączkowych, orzechach i warzywach kapustnych – jest nieobecna w większości witamin prenatalnych, a ponad 90% przyszłych matek spożywa mniej niż zalecana ilość. Kilkadziesiąt lat badań na modelach gryzoni wykazało, że dodanie dodatkowej ilości choliny do diety matki przynosi potomstwu długoterminowe korzyści poznawcze. Oprócz poprawy uwagi i pamięci potomstwa przez całe życie, suplementacja choliny przez matkę u gryzoni ma działanie neuroprotekcyjne dla potomstwa. Oznacza to, że łagodzone są przeciwności poznawcze spowodowane stresem prenatalnym, ekspozycją płodu na alkohol, autyzmem, epilepsją, zespołem Downa i chorobą Alzheimera.  

W badaniu Uniwersytetu Cornell wszystkie kobiety spożywały przygotowaną dietę z określoną ilością choliny przez cały trzeci trymestr ciąży. Połowa z tych kobiet spożywała 480 mg choliny dziennie, co nieznacznie przekracza zalecany odpowiedni poziom spożycia 450 mg/dzień. Druga połowa spożywała łącznie 930 mg choliny dziennie, około dwukrotnie więcej niż poziom zalecany. W badaniu w wieku 7 lat dzieci kobiet z grupy 480 mg/dzień wykazały spadek uwagi od początku do końca zadania. Z kolei dzieci kobiet z grupy 930 mg/dzień utrzymywały wysoki poziom koncentracji w całym zadaniu.  

Trzeba zmienić zalecenia?

Odkrycia te odpowiadają skutkom matczynej suplementacji choliny u gryzoni, przy użyciu bardzo analogicznego zadania utrzymywania uwagi. Odkrycia sugerują, że pełen zakres korzyści poznawczych i neuroprotekcyjnych wykazywanych u gryzoni można również zaobserwować u ludzi. Oznacza więc to, iż suplementacja choliny jest kluczowa dla przyszłych zdolności poznawczych dziecka. 

Badania wykazały, że obecne zalecenia – w tym dla kobiet w ciąży – zostały ustalone w 1998 roku i opierają się na ilości choliny potrzebnej do zapobiegania dysfunkcji wątroby u mężczyzn. Należy więc wydać nowe zalecenia, z uwzględnieniem stanu nauki.

Źródło: https://www.news-medical.net/

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.