fbpx
Przejdź do treści

Płodny styl życia – co robić, by poprawić jakość nasienia?

Płodny styl życia - co robić, by podnieść parametry nasienia?
fot.Pixabay

Coraz częściej pojawiają się doniesienia naukowców o tym, że jakość nasienia w populacji spadła w ciągu ostatniej dekady. Zaobserwowali to ostatnio Szwajcarzy (klik) w ogólnokrajowym badaniu kohortowym, mówią o tym polscy androlodzy (klik). Jedną z potencjalnych przyczyn jest rosnący negatywny wpływ czynników środowiskowych na męską płodność (klik). Czynników zewnętrznych nie da się w pełni wyeliminować. Na szczęście jest kilka rzeczy, które, gdy wprowadzimy je w życie i w nich wytrwamy, mogą korzystnie wpłynąć na jakość nasienia. Pamiętajmy, że cykl dojrzewania plemników trwa około 3 miesięcy, żeby uzyskać efekty, w “płodny” stylu życia trzeba wytrwać co najmniej pół roku!

  1. Dieta

Garść orzechów dziennie może korzystnie wpłynąć na jakość nasienia. Hiszpańscy naukowcy z Rovira i Virgili University zbadali 119 mężczyzn w wieku 19-35 lat. Uczestników o podobnych wejściowych parametrach nasienia podzielono na dwie grupy, jedna z nich przez dwa tygodnie jadła 60g migdałów, orzechów włoskich i orzechów laskowych, druga nie. W grupie jedzącej orzechy parametry nasienia się poprawiły, zanotowano większą ilość i ruchliwość plemników, większą żywotność i lepsza morfologię niż na początku badania i w porównaniu z grupą, która nie jadła orzechów. Orzechy są źródłem błonnika, białka, selenu i podstawowych kwasów tłuszczowych.

Dodatkowo, warto wzbogacić dietę o pestki, na przykład dyni, są one źródłem cynku, który wpływa na produkcję testosteronu i żywotność plemników.

Ważnym składnikiem w diecie przyszłego ojca jest selen, który wpływa na ruchliwość plemników i libido. Jego źródłami są między innymi produkty pełnoziarniste, owoce morza, kapusta, ryby.

Warzywa takie jak brokuły, żółte i czerwone warzywa – papryka, marchewka, przetworzone pomidory, soki warzywne, kiełki – to wszystko powinno się znaleźć w codziennym płodnym jadłospisie. Zwiększenie ilości warzyw w diecie pomaga kontrolować ilość spożywanych kalorii, a  co za tym idzie wagę. Warzywa strączkowe są źródłem pełnowartościowego białka, jednocześnie są mniej tłuste niż większość mięs.

2. Sen

Kilka niezależnych od siebie badań wykazało, że często powtarzające się niewyspanie i zbyt długi brak snu mają związek z obniżoną jakością nasienia. W zeszłym roku naukowcy z  Harbin Medical University in China wykazali, że mężczyźni, którzy sypiają mniej niż sześć godzin na dobę, mają znacznie gorsze wyniki w badaniach nasienia, niż ci, którzy dbają o regularny, ośmiogodzinny sen.

3. Sport

W 2016 roku naukowcy z Urmia University badali wpływ regularnej aktywności fizycznej na płodność mężczyzn. Z ich badania wynika, że 30 minut umiarkowanie wymagającego sportu (na przykład bieganie) trzy razy w tygodniu poprawia wyniki badań jakości nasienia o ⅕.

4. Bielizna

Luźne bokserki zamiast obcisłych slipów i luźne spodnie ułatwiają jądrom prawidłową produkcję nasienia. Wynika to z tego, że luźniejsze ubranie umożliwia chłodzenie jąder i utrzymanie stałej temperatury w ich obrębie. Obcisłe majtki przyciskają jądra do ciała, co nie jest dla nich naturalną i zdrową pozycją. Niewskazane jest również ogrzewanie jąder w gorących kąpielach, czy saunie.

5. Alkohol

Picie alkoholu ma wpływ na jakość nasienia i płodność, zarówno kobieca, jak i męską.  Według badań, spożycie alkoholu wywołuje negatywne skutki na wszystkich poziomach męskiego układu rozrodczego. Ma również negatywny wpływ na funkcje neurologiczne, behawioralne, fizyczne i poznawcze przyszłego pokolenia. Więcej informacji na ten temat znajdziecie tutaj.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.