fbpx
Przejdź do treści

PCOS – jakie probiotyki mogą okazać się pomocne?

probiotyki

PCOS dotyka coraz więcej kobiet. Podpowiadamy, z jakich probiotyków warto korzystać podczas ciąży, jeśli borykasz się z zespołem policystycznych jajników.

Zespół policystycznych jajników (PCOS) jest najczęstszą endokrynopatią (zaburzeniem wydzielania hormonów) wśród kobiet. W zależności od kryteriów diagnostycznych dotyka 5-21 proc. kobiet w wieku przedmenopauzalnym. Zazwyczaj kobiety dowiadują się o nim dopiero wtedy, kiedy mają problem z zajściem w ciążę. Według szacunków 15 proc. kobiet, które zgłaszają się z takimi trudnościami, ma właśnie PCOS.

Mikroorganizmy dla zdrowia

Leczenie PCOS w wielu przypadkach opiera się na stosowaniu farmakoterapii, np. tabletek antykoncepcyjnych lub metforminy (lek na cukrzycę). Mogą one poprawić nierównowagę hormonalną i złagodzić pojawiające się objawy. W momencie starania się o dziecko, często przypisywane są także leki stymulujące owulacje. Niezwykle istotną kwestią jest też unormowanie masy ciała oraz generalne zadbanie o odpowiednie funkcjonowanie organizmu. Bardzo pomocne jest w tym stosowanie probiotyków.

Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które podawane w odpowiednich ilościach przynoszą wieloaspektowe korzyści zdrowotne. Te żywe bakterie i drożdże są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do najpopularniejszych należą bakterie z rodzajów Lactobacillus i Bifidobacterium, jak i drożdże Saccharomyces boulard. Można je znaleźć w niektórych produktach spożywczych, a także w postaci suplementów.

Gdzie znajdziesz naturalne probiotyki?

  • Kiszonki – kapusta, ogórki, buraki i inne,
  • zakwas z buraków,
  • sok z kiszonej kapusty,
  • kwas chlebowy,
  • kimchi,
  • miso,
  • kombucha,
  • pikle,
  • jogurt, maślanka, kefir.

Odpowiednia ilość wspomnianych wyżej mikroorganizmów w przewodzie pokarmowym człowieka odgrywa ważną rolę w postępowaniu dietetycznym w niektórych chorobach.

Udowodniono także, że mikroflora jelitowa (a w szczególności bakterie z rodziny Bifidobacterum i bakterie z rodzaju Lactobacillus) jest niezwykle istotna m.in. w utrzymaniu prawidłowego pH jelit. To zaś pomaga leczyć ewentualne stany zapalne o obrębie ściany okrężnicy i tym samym zapobiega zakażeniu potencjalnymi patogenami.

Probiotyki a PCOS

Dla osób z PCOS probiotyki są szczególnie ważne. Badania pokazują obiecujące wyniki w radzeniu sobie z typowymi problemami jelitowymi, które często pojawiają się w przypadku tego schorzenia. Probiotyki wzmacniają układ odpornościowy i nie dopuszczają do powstawania stanu zapalnego, który jest przyczyną wielu objawów PCOS. Wysokiej jakości probiotyk może pomóc zrównoważyć poziom cukru we krwi i zmniejszyć insulinooporność. Ponadto mikrobiom jelit wpływa na masę ciała. Badania pokazują, że niskie bogactwo bakterii w jelitach wiąże się z wyższą zawartością tkanki tłuszczowej, insulinoopornością i stanem zapalnym w porównaniu z osobami o wyższym bogactwie bakteryjnym. Mniejsza liczba i różnorodność bakterii w jelitach może prowadzić do otyłości, która jest jednym z istotnym problemów wielu osób z PCOS. 

Podobnie jest w przypadku zdrowia pochwy. Chociażby przypisywane dla kobiet z PCOS pigułki antykoncepcyjne mogą zwiększać ryzyko infekcji pochwy czy zakażenia dróg moczowych. Stosowanie odpowiednich probiotyków zmniejsza ryzyko tych dolegliwości.   

Probiotyki pod lupą

Większość dostępnych na rynku probiotyków zawiera od 1 do 10 miliardów CFU na kapsułkę (jednostek tworzących kolonie mikroorganizmów). Dla porównania jogurt, powszechne źródło probiotyków, zawiera mniej niż 2 miliardy CFU na porcję, a kapusta kiszona na 1 gram może zawierać 1000–100 milionów CFU.

Niektóre osoby mogą jednak wymagać bardzo dużych dawek. W przypadku zespołu jelita drażliwego świetnym początkiem będzie aż 112,5 miliarda CFU dziennie. W przypadku wrzodziejącego zapalenia jelita grubego to aż 450 miliardów CFU dziennie. Warto skonsultować więc z lekarzem, czy i jakie probiotyki należy (lub nie) stosować właśnie w Twoim przypadku.

Źródło: pcosdiva.com/

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.