fbpx
Przejdź do treści

PCOS – dlaczego nie możesz schudnąć?

Przyrost masy ciała i PCOS są nieodłączną parą. Dlaczego zespół policystycznych jajników sprawia, że tak trudno nam schudnąć?

Pewnie jesteś już po kilkunastu dietach i myślisz, że spróbowałaś wszystkiego. Być może czujesz, że nie masz kontroli nad swoim ciałem. Oto, co wyprawia PCOS z naszym organizmem.

1. Insulinooporność i insulina w PCOS

Insulina to hormon wydzielany przez trzustkę, który w naszym metabolizmie odpowiada za cukier. Mówiąc krótko insulina pomaga organizmowi w robieniu „zapasów” glukozy odkładając ją w mięśniach i wątrobie.

Kobiety z PCOS mają pewnego rodzaju dysfunkcję w komórkach wydzielających insulinę – wytwarzają więcej insuliny niż jest nam potrzebne. W konsekwencji nasze organizmy produkują więcej glukozy, która przechowywana jest jako tłuszcz. 

Wiele kobiet z PCOS boryka się również z odpornością na insulinę. Ich organizmy potrzebują więcej tego hormonu. Insulina ma za zadanie rozprowadzić nadmiar cukru z żył do komórek organizmu. Jednak kiedy to działanie występuje nieustannie, bo cukru stale przybywa, to w końcu komórki wyczerpane taką sytuacją odmawiają kolejnym wjazdom insuliny. Takie zjawisko nazywa się właśnie insulinoopornością. Wysoki poziom insuliny zmusza ciało do przechowywania większej ilości tłuszczu, a jajniki do zwiększonej produkcji testosteronu, co wzmaga objawy PCOS.

2. Powolny metabolizm

PCOS znaczenie zwalnia metabolizm. Za przemianę materii odpowiada przede wszystkim liczba kalorii, jaką dziennie przyswajamy. Przeciętna, zdrowa kobieta potrzebuje ok. 1900 kcal dziennie, zaś panie z PCOS tylko ok. 1445 kcal, jeszcze mniej powinny spożywać te z inuslinoopornością. Trudno jednak mniej jeść, kiedy apetyt jest wilczy…

Waga a PCOS – 5 wskazówek, jak schudnąć – czytaj tutaj…

3. Niekontrolowany apetyt

Równowaga hormonalna u kobiet z PCOS jest mocno zaburzona. Istnieje szereg hormonów odpowiedzialnych za apetyt, m.in. grelina, leptyna czy cholecystokinina. Najnowsze badania wykazały, że panie z zespołem policystycznych jajników nie czują się równie syte po posiłku, jak w pełni zdrowe kobiety. To PCOS sprawia, że wciąż czujesz się głodna, nawet jeśli jesz wszystkie odżywcze składniki i przyswajasz odpowiednią ilość kalorii.

5 x NIE – czego nie jeść przy PCOS – czytaj tutaj…

 
Weronika Tylicka

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.