fbpx
Przejdź do treści

Pacjenci nie skarżą się na in vitro

Temat in vitro wciąż na językach. Przeciwnicy zapłodnienia pozaustrojowego zacierają ręce – rząd nie będzie finansował tej metody. Zwolennicy podnoszą larum – niepłodne pary zostaną bez opieki państwa. Sprawdziliśmy, ile podobnych skarg faktycznie dociera do Rzecznika Praw Pacjenta.

„Wizją pracy Rzecznika Praw Pacjenta jest jak najlepsze realizowanie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz reagowanie w każdej sytuacji, w której prawa pacjenta nie są przestrzegane” – czytamy na oficjalnej stronie RPP. Wynika z tego, że jest on pierwszym bastionem, do którego może zwrócić się każdy pacjent, który czuje, że jego prawa są łamane. Niezależnie od tego czy leczy się prywatnie, czy publicznie.

Przez kilka ostatnich miesięcy Stowarzyszenie Nasz Bocian prowadziło akcję pisania listów do ministra zdrowia, Konstantego Radziwiłła. – Były to listy pacjentów, którzy pisali o swoich uczuciach, swoim odbiorze decyzji ministra odnośnie wygaszenia refundacji in vitro – tłumaczyła w wywiadzie z nami Przewodnicząca Zarządu Naszego Bociana (cały wywiad możesz przeczytać tutaj…). Część z nich Marta Górna zaprezentowała podczas spotkania informacyjnego pt. „Czy naprotechnologia może zastąpić in vitro?” w warszawskiej klinice Fertimedica (więcej o spotkaniu możesz przeczytać tutaj…). – Chcieliśmy pokazać oburzenie i smutek ludzi, których to dotknęło. Poza tym daliśmy też możliwość wyrzucenia z siebie emocji. Czytając te wzruszające listy, odnieśliśmy wrażenie, że były one swoistym wentylem bezpieczeństwa – powiedziała Górna.

Listy wysyłane do resortu zdrowia niewiele zmienią, nikt się nawet tego nie spodziewa. Natomiast więcej mógłby zdziałać Rzecznik Praw Pacjenta, ten jednak nie dostaje zbyt wielu sygnałów. – Od października 2015 r. do chwili obecnej do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 13 sygnałów dotyczących procedury zapłodnienia in vitro jednakże żaden z sygnałów nie obejmował zmian dotyczących wykorzystania „trzech podejść” do procedury zapłodnienia pozaustrojowego. Sygnały dotyczyły m.in. pytań odnośnie badań diagnostycznych w zakresie leczenia niepłodności czy też odmowy kontynuacji leczenia w programie – tłumaczy RPP, Krystyna Barbara Kozłowska.

Media biją na alarm, internauci w komentarzach wylewają swoje żale. My również dostajemy mnóstwo niepokojących sygnałów od par będących w trakcie procedury in vitro. Jak podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta „pacjentami są osoby w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez publiczne lub prywatne placówki medyczne, dlatego ryzyko łamania praw pacjenta istnieje zawsze. Osoby będące w programie leczenia niepłodności także korzystają z udzielanych świadczeń zdrowotnych i jeżeli uważają, że ich prawa zostały naruszone, powinny poinformować o tym Biuro Rzecznika Praw Pacjenta”.

Jeśli jako pacjenci czujemy, że nasze prawa są łamane, np. klinika nie wywiązuje się z podpisanej z nami umowy, czy nie zabezpieczyła funduszy na nasze leczenie, mamy prawo zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Pacjenta. Najszybszą formą kontaktu jest telefon na numer bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii – 800 190 590 czynnej pn. – pt. w godz. 9.00 – 21.00. „Dyżurujący pracownicy na bieżąco udzielają informacji, jak w danej sytuacji pacjent powinien postąpić i wskazują przysługujące środki prawne. Pacjenci mogą również złożyć do Biura wniosek w tradycyjnej formie pisemnej lub elektronicznej za pośrednictwem wiadomości e-mail (sekretariat@bpp.gov.pl) lub poprzez platformę ePUAP. Wniosek skierowany od pacjenta jest wolny od opłat i niezbędny, abym mogła wszcząć postępowanie wyjaśniające w danej sprawie oraz wykorzystać narzędzia przewidziane w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Podejmowane w takiej sytuacji działania mają na celu stwierdzenie czy nie doszło do naruszenia prawa pacjenta przez świadczeniodawcę” – tłumaczy Rzecznik Praw Pacjenta, Krystyna Barbara Kozłowska.
Magda Dubrawska

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.