fbpx
Przejdź do treści

Oto twój nowy sprzymierzeńca w walce z PCOS – MAGNEZ!

Czy magnez rzeczywiście pomaga przy leczeniu PCOS? Czy warto stosować ten suplement i w jaki sposób może pomóc przy codziennych zmaganiach z chorobą? Najpierw warto dowiedzieć się czym jest magnez i jak wpływa na nasz organizm.

Magnez

Magnez jest minerałem, który dostarczamy w naszej diecie. Jest również drugim ważnym suplementem, zaraz po witaminie D, na którego niedobór cierpią powszechnie mieszkańcy wysokorozwiniętych państw. Zastanawiacie się dlaczego?

Przyczyna jest prosta, przez wieloletnią uprawę roślin i eksploatację, gleba straciła swoje naturalne zasoby magnezu. Efekt jest taki, że już nie dostarczamy go w pożywieniu w wystarczającej ilości.

Do czego jest potrzebny magnez przy PCOS

Magnez wspomaga metabolizm i jest jednym z najważniejszych elektrolitów w naszym ciele. Jest niezbędny do wykonywania ponad 300 reakcji ciała i funkcji, takich jak detoksykacja, regulacja poziomu cukru we krwi czy rozluźnienie naczyń krwionośnych!

Jak rozpoznać niedobór magnezu?

Zdiagnozowanie, że cierpi się na niedobór magnezu może okazać się trudne, ponieważ większość magnezu w naszym organizmie magazynowana jest w kościach i tkankach miękkich, jedynie 1 proc. tego minerału znajduje się we krwi. Dodatkowo, dr Mercola twierdzi, że żadne badanie krwi nie jest wiarygodne i pewne w 100 procentach.

Jakie są objawy niedoboru magnezu?

Według dr Carolyn Dean autorki książki o magnezie, „The Miracle Magnesium”, ludzie cierpiący na brak magnezu mają następujące objawy:

  • Napady lęku i paniki – magnez pomaga w utrzymaniu hormonów stresu pod kontrolą.
  • Zapalenie jelit – niedobór magnezu spowalnia pracę jelit powodując zaparcia, które są przyczyną wielu innych dolegliwości.
  • Depresja – serotonina to neuroprzekaźnik, który poprawia nastrój, jest konieczna, aby działać jak należy.
  • Cukrzyca i odporność na insulinę – magnez kontroluje wydzielanie insuliny i pomaga regulować cukier we krwi.
  • Zmęczenie – niedobór magnezu może przyczynić się do zwiększenia i nagromadzenia energii, ponieważ od magnezu zależnych jest wiele aktywności metabolicznych. Warto zauważyć, że wiele kobiet skarży się na bardzo niski poziom energii. Czyżby przyczyną tego był niedobór magnezu?
  • Nadciśnienie – choroby układu krążenia i wysokie ciśnienie jest bardzo częste przy PCOS. Niedobór magnezu może powodować skurcze naczyń krwionośnych co prowadzi do nadciśnienia. Może przyczynić się do zwiększenia poziomu cholesterolu.
  • Hipoglikemia – pamiętając, że magnez jest ważny przy wydzielaniu insuliny i regulowaniu poziomu cukru we krwi, warto zauważyć, że braki tego istotnego minerału powodują spadki cukru we krwi i jego niedobór.
  • Bezsenność – melatonina czyli hormon snu, nie jest wytwarzany bez obecności magnezu.
  • W położnictwie i ginekologii – czyli najważniejszym dla nas. Magnez pozytywnie oddziałuje na zespół napięcia przedmiesiączkowego i bolesne miesiączkowanie, ma duży wpływ na płodność.
  • Próchnica – niedobór magnezu może spowodować wahania poziomu fosforu i wapnia w ślinie, a to uszkadza zęby (Niestety muszę przyznać, że boli mnie ząb, teraz zastanawiam się czy przypadkiem nie mam niedoboru magnezu!)

Jak widać lista objawów jest całkiem spora!

Magnez przy PCOS

Nie istnieje wiele badań medycznych, które zalecają przyjmowanie magnezu kobietom z zespołem jajników policystycznych.

JEDNAK można znaleźć mnóstwo dowodów, że magnez naprawdę może pomóc w podwyższaniu poziomu insuliny i regulacji poziomu cukru we krwi.

Podaję kilka przykładów:

  • Niedobór magnezu był typowym symptomem dla stanu przed cukrzycowego i uzupełnianie jego niedoborów poprawiało poziom cukru we krwi oraz metabolizm o 71%
  • Kolejne badania, które wskazują że uzupełnianie niedoborów magnezu spowalnia proces postępowania od stanu przed cukrzycowego do cukrzycy.
  • Również według analizy Framingham Offspring Cohort (2006) osoby z wyższym poziomem magnezu mają lepszą wrażliwość na insulinę i niższe ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Zdaję sobie sprawę, że wszystkie informacje odnoszą się do cukrzycy, ale warto pamiętać, że kobiety z PCOS posiadają istotne zaburzenia w metabolizmie insuliny i glukozy. Skutkiem jest uwalnianie zbyt dużej ilości insuliny, która powoduje, że jajniki wydzielają zbyt wiele testosteronu. Jeśli chcemy zwalczyć symptomy PCOS, konieczne jest, aby utrzymać poziom insuliny i cukru we krwi na odpowiednim poziomie. Wzbogacanie organizmu w magnez, może tylko w tym pomóc.

KTÓRY MAGNEZ JEST DOBRY I ILE POWINNIŚMY GO PRZYJMOWAĆ?

Obecnie zaleca się, aby dziennie przyjmować od 350 do 400mg. Jednak dr Mercola i dr Dean sugerują, aby przyjmować niemalże podwójną dawkę (około 700mg), wtedy można zapobiegać symptomom, które zostały wcześniej wymienione.

Również glicynian magnezu wydaje się być najlepiej przyswajany i nie posiada żadnych działań przeczyszczających (co jest ważne). Należy unikać tlenku magnezu, ponieważ źle się przyswaja i powoduje problemy żołądkowe.

Gorzkie sole do kąpieli (Epsom) i olej magnezowy również mogą być pomocne przy codziennym uzupełnianiu niedoboru magnezu.

Rady:

  • Suplement diety glicynian magnezu – 2 razy dziennie
  • Olej magnezowy – jest to spray i stosuje się go bezpośrednio na skórę, pomaga przy zmniejszaniu bólów mięśni. Ten magnez wchłania się przez skórę, więc nie trzeba obawiać się problemów z żołądkiem.
  • Gorzka sól – jest to sól do kąpieli, bardzo dobry sposób na uzupełnienie magnezu.

Co zyskujemy stosując magnez?

Dr Lara Briden specjalizująca się w neuropatii wymienia następujące korzyści stosowania magnezu:

  • Uregulowanie poziomu kortyzolu
  • Łatwiejsze zasypianie
  • Wspieranie prawidłowego funkcjonowania tarczycy.
  • Aktywowanie witaminy D
  • Wspomaganie wydzielania wszystkich ważnych hormonów
  • Spowolnienie procesu starzenia się

To wszystko wygląda zachęcająco, prawda?

Czy stosowaliście magnez i zaobserwowaliście jakieś zmiany? Podzielcie się tym z nami w komentarzach!

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Dominika Lewińska

Studentka filologii angielskiej o specjalizacji tłumaczeniowej na Uniwersytecie SWPS