Przejdź do treści

Oto twój nowy sprzymierzeńca w walce z PCOS – MAGNEZ!

Czy magnez rzeczywiście pomaga przy leczeniu PCOS? Czy warto stosować ten suplement i w jaki sposób może pomóc przy codziennych zmaganiach z chorobą? Najpierw warto dowiedzieć się czym jest magnez i jak wpływa na nasz organizm.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Magnez

Magnez jest minerałem, który dostarczamy w naszej diecie. Jest również drugim ważnym suplementem, zaraz po witaminie D, na którego niedobór cierpią powszechnie mieszkańcy wysokorozwiniętych państw. Zastanawiacie się dlaczego?

Przyczyna jest prosta, przez wieloletnią uprawę roślin i eksploatację, gleba straciła swoje naturalne zasoby magnezu. Efekt jest taki, że już nie dostarczamy go w pożywieniu w wystarczającej ilości.

Do czego jest potrzebny magnez przy PCOS

Magnez wspomaga metabolizm i jest jednym z najważniejszych elektrolitów w naszym ciele. Jest niezbędny do wykonywania ponad 300 reakcji ciała i funkcji, takich jak detoksykacja, regulacja poziomu cukru we krwi czy rozluźnienie naczyń krwionośnych!

Jak rozpoznać niedobór magnezu?

Zdiagnozowanie, że cierpi się na niedobór magnezu może okazać się trudne, ponieważ większość magnezu w naszym organizmie magazynowana jest w kościach i tkankach miękkich, jedynie 1 proc. tego minerału znajduje się we krwi. Dodatkowo, dr Mercola twierdzi, że żadne badanie krwi nie jest wiarygodne i pewne w 100 procentach.

Jakie są objawy niedoboru magnezu?

Według dr Carolyn Dean autorki książki o magnezie, „The Miracle Magnesium”, ludzie cierpiący na brak magnezu mają następujące objawy:

  • Napady lęku i paniki – magnez pomaga w utrzymaniu hormonów stresu pod kontrolą.
  • Zapalenie jelit – niedobór magnezu spowalnia pracę jelit powodując zaparcia, które są przyczyną wielu innych dolegliwości.
  • Depresja – serotonina to neuroprzekaźnik, który poprawia nastrój, jest konieczna, aby działać jak należy.
  • Cukrzyca i odporność na insulinę – magnez kontroluje wydzielanie insuliny i pomaga regulować cukier we krwi.
  • Zmęczenie – niedobór magnezu może przyczynić się do zwiększenia i nagromadzenia energii, ponieważ od magnezu zależnych jest wiele aktywności metabolicznych. Warto zauważyć, że wiele kobiet skarży się na bardzo niski poziom energii. Czyżby przyczyną tego był niedobór magnezu?
  • Nadciśnienie – choroby układu krążenia i wysokie ciśnienie jest bardzo częste przy PCOS. Niedobór magnezu może powodować skurcze naczyń krwionośnych co prowadzi do nadciśnienia. Może przyczynić się do zwiększenia poziomu cholesterolu.
  • Hipoglikemia – pamiętając, że magnez jest ważny przy wydzielaniu insuliny i regulowaniu poziomu cukru we krwi, warto zauważyć, że braki tego istotnego minerału powodują spadki cukru we krwi i jego niedobór.
  • Bezsenność – melatonina czyli hormon snu, nie jest wytwarzany bez obecności magnezu.
  • W położnictwie i ginekologii – czyli najważniejszym dla nas. Magnez pozytywnie oddziałuje na zespół napięcia przedmiesiączkowego i bolesne miesiączkowanie, ma duży wpływ na płodność.
  • Próchnica – niedobór magnezu może spowodować wahania poziomu fosforu i wapnia w ślinie, a to uszkadza zęby (Niestety muszę przyznać, że boli mnie ząb, teraz zastanawiam się czy przypadkiem nie mam niedoboru magnezu!)

Jak widać lista objawów jest całkiem spora!

Magnez przy PCOS

Nie istnieje wiele badań medycznych, które zalecają przyjmowanie magnezu kobietom z zespołem jajników policystycznych.

JEDNAK można znaleźć mnóstwo dowodów, że magnez naprawdę może pomóc w podwyższaniu poziomu insuliny i regulacji poziomu cukru we krwi.

Podaję kilka przykładów:

  • Niedobór magnezu był typowym symptomem dla stanu przed cukrzycowego i uzupełnianie jego niedoborów poprawiało poziom cukru we krwi oraz metabolizm o 71%
  • Kolejne badania, które wskazują że uzupełnianie niedoborów magnezu spowalnia proces postępowania od stanu przed cukrzycowego do cukrzycy.
  • Również według analizy Framingham Offspring Cohort (2006) osoby z wyższym poziomem magnezu mają lepszą wrażliwość na insulinę i niższe ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Zdaję sobie sprawę, że wszystkie informacje odnoszą się do cukrzycy, ale warto pamiętać, że kobiety z PCOS posiadają istotne zaburzenia w metabolizmie insuliny i glukozy. Skutkiem jest uwalnianie zbyt dużej ilości insuliny, która powoduje, że jajniki wydzielają zbyt wiele testosteronu. Jeśli chcemy zwalczyć symptomy PCOS, konieczne jest, aby utrzymać poziom insuliny i cukru we krwi na odpowiednim poziomie. Wzbogacanie organizmu w magnez, może tylko w tym pomóc.

KTÓRY MAGNEZ JEST DOBRY I ILE POWINNIŚMY GO PRZYJMOWAĆ?

Obecnie zaleca się, aby dziennie przyjmować od 350 do 400mg. Jednak dr Mercola i dr Dean sugerują, aby przyjmować niemalże podwójną dawkę (około 700mg), wtedy można zapobiegać symptomom, które zostały wcześniej wymienione.

Również glicynian magnezu wydaje się być najlepiej przyswajany i nie posiada żadnych działań przeczyszczających (co jest ważne). Należy unikać tlenku magnezu, ponieważ źle się przyswaja i powoduje problemy żołądkowe.

Gorzkie sole do kąpieli (Epsom) i olej magnezowy również mogą być pomocne przy codziennym uzupełnianiu niedoboru magnezu.

Rady:
  • Suplement diety glicynian magnezu – 2 razy dziennie
  • Olej magnezowy – jest to spray i stosuje się go bezpośrednio na skórę, pomaga przy zmniejszaniu bólów mięśni. Ten magnez wchłania się przez skórę, więc nie trzeba obawiać się problemów z żołądkiem.
  • Gorzka sól – jest to sól do kąpieli, bardzo dobry sposób na uzupełnienie magnezu.
Co zyskujemy stosując magnez?

Dr Lara Briden specjalizująca się w neuropatii wymienia następujące korzyści stosowania magnezu:

  • Uregulowanie poziomu kortyzolu
  • Łatwiejsze zasypianie
  • Wspieranie prawidłowego funkcjonowania tarczycy.
  • Aktywowanie witaminy D
  • Wspomaganie wydzielania wszystkich ważnych hormonów
  • Spowolnienie procesu starzenia się

To wszystko wygląda zachęcająco, prawda?

Czy stosowaliście magnez i zaobserwowaliście jakieś zmiany? Podzielcie się tym z nami w komentarzach!

Dominika Lewińska

Studentka filologii angielskiej o specjalizacji tłumaczeniowej na Uniwersytecie SWPS

4 wskazówki, które pomogą Ci w walce z insulinoopornością

Jak walczyć z insulinoopornością
fot. Fotolia

Szybkie tempo życia, stres, brak aktywności fizycznej i coraz powszechniej występujące schorzenia sprawiają, że współcześnie wiele kobiet zmaga się z insulinoopornością. Zgodnie z szacunkami, zaburzenie to dotyka 30–40% pań z prawidłową wagą i niemal 80% kobiet otyłych, u których występuje PCOS. Czym jest oporność na insulinę i w jaki sposób skutecznie z nią walczyć?

CHaBeR News

https://www.chcemybycrodzicami.pl/wp/wp-content/uploads/2016/07/pop-up-foto.jpg

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Insulinooporność to zaburzenie charakteryzujące się znacznym obniżeniem wrażliwości tkanek organizmu na działanie insuliny. Przyczyn tych nieprawidłowości może być wiele. Należą do nich przede wszystkim uwarunkowania genetyczne, zaburzenia hormonalne i endokrynologiczne, a także nieprawidłowy styl życia i niezbilansowana dieta.

Zobacz też: Test na insulinooporność. Rozwiąż i przekonaj się, czy jesteś w grupie ryzyka

Pamiętaj: zdrowie zaczyna się na talerzu

Pierwszym krokiem w walce z dolegliwością powinna być troska o właściwy jadłospis, który pomoże w normalizacji masy ciała (gdy istnieją takie wskazania) i poprawie wrażliwości na insulinę.

Postaraj się, by w Twoim codziennym menu znalazło się jak najwięcej naturalnych składników o niskim indeksie glikemicznym (ryby, warzywa surowe i delikatnie gotowane, owoce, nasiona, orzechy, produkty pełnoziarniste), wzbogaconych o zdrowe tłuszcze, np. oliwę z oliwek.

Ogranicz też spożycie produktów wysoko przetworzonych i cukrów rafinowanych. W analizach naukowych wykazano, że szczególnie korzystny wpływ na uwrażliwienie tkanek na insulinę ma dieta śródziemnomorska.

Zobacz też: Szczypta zdrowia dla kobiet z PCOS. Cynamon skutecznie wspomoże walkę z insulinoopornością

Wsłuchaj się w swoje ciało

Pamiętaj także o regularnej aktywności fizycznej o umiarkowanym natężeniu. Zaleca się codzienny wysiłek, który trwa ok. 45 minut i nie obciąża nadmiernie organizmu. Nie zapominaj o właściwej regeneracji organizmu. Zmęczenie, długotrwały stres i niedobory snu przyczyniają się do wystąpienia stresu oksydacyjnego – ten zaś prowadzi m.in. do pogłębiania się insulinooporności.

Poza odpowiednią dawką odpoczynku warto zadbać, by w naszej diecie znalazły się antyoksydanty. Jednym z najsilniejszych jest glutation, chroniący grupy tiolowe białek przed inaktywacją wywołaną przez wolne rodniki. Można go znaleźć m.in. w awokado, szparagach, szpinaku i kurkumie; zawierają go także wysokiej jakości suplementy diety (m.in. Miositygyn GT).

Zadbaj o nawodnienie organizmu

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że jednym z powodów obniżonej wrażliwości na insulinę może być również niedobór wody w organizmie. Już kilkuprocentowy ubytek tego cennego płynu może prowadzić do szeregu konsekwencji zdrowotnych, w tym hiperglikemii.

Zobacz też: 6 składników, które pomogą Ci zadbać o równowagę hormonalną

Zastosuj mioinozytol

W przypadku, gdy zmiany w stylu życia i diecie nie dają spodziewanych rezultatów, często niezbędne jest podjęcie leczenia farmakologicznego. Badania wykazują, że – poza standardową farmakoterapią – korzystna może być suplementacja inozytolu (zwłaszcza u pacjentek, u których insulinooporność współwystępuje z PCOS).

Związek ten, wchodzący w skład błon komórkowych, jest prekursorem w syntezie drugorzędowych przekaźników hormonalnych (GnRH, TSH oraz insuliny). Przybiera on dziewięć postaci izomerycznych, z których biologicznie aktywne są dwie. Jedną z nich jest mioinozytol, występujący naturalnie m.in. w warzywach strączkowych, nasionach, orzechach, produktach pełnoziarnistych i cytrusach.

Innowacyjnym suplementem diety, który pozwala dostarczyć organizmowi biologicznie czynnej postaci inozytolu, jest m.in. Miositogyn GT. W składzie preparatu, zalecanego kobietom w wieku rozrodczym, znajduje się aż 2000 mg mioinozytolu oraz cenne pierwiastki i witaminy (w tym 1500 j.m. witaminy D i 400 μg kwasu foliowego). W uzyskaniu oczekiwanych rezultatów – przy jednoczesnym nawodnieniu organizmu – pomoże smaczna postać preparatu: proszek o smaku pomarańczowym, przeznaczony do rozpuszczenia w wodzie.

Suplement Miositogyn GT - opakowanie

Tu kupisz e-wersję magazynu Chcemy Być Rodzicami

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.

Naturalny zamiennik metforminy? Berberyna w leczeniu PCOS

Berberyna w leczeniu PCOS
fot. Pixabay

Metformina to lek powszechnie stosowany w leczeniu PCOS. Czy wiesz, że w przyrodzie występuje związek, który wykazuje bardzo podobne działanie do tego leku? Zobacz, jakie właściwości ma berberyna.

CHaBeR News

https://www.chcemybycrodzicami.pl/wp/wp-content/uploads/2016/07/pop-up-foto.jpg

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

PCOS to patologia narządu rodnego, która dotyczy nawet 30 proc. kobiet w wieku rozrodczym. Zdecydowana większość kobiet z tym zaburzeniem zmaga się również z problemami z płodnością. PCOS wiąże się z występowaniem specyficznym objawów i nieprawidłowości, które są diagnozowane podczas dodatkowych badań.

Kryteria rotterdamskie zakładają rozpoznanie PCOS u pacjentek, u których występują dwa spośród trzech czynników:

  • rzadko występująca owulacja lub jej całkowity brak
  • nadmiar męskich hormonów, który daje objawy kliniczne (nadmierne owłosienie, trądzik, łysienie typu męskiego, przerost łechtaczki) lub laboratoryjne (nadmiar testosteronu całkowitego, wolnego lub podwyższony indeks wolnego testosteronu)
  • obraz policystycznych jajników w badaniu USG (powyżej 12 drobnych pęcherzyków w jajniku lub objętość jajnika powyżej 10 ml)

Kobietom z PCOS często towarzyszy insulinooporność, wysoki poziom cukru we krwi, otyłość, wysoki poziom cholesterolu lub nadciśnienie. Standardowym lekiem przeciwcukrzycowym przepisywanym pacjentkom z PCOS jest metformina. Mechanizm działania leku polega na uwrażliwieniu tkanek obwodowych na działanie insuliny. Bardzo podobne działanie do metforminy wykazuje naturalny związek – berberyna.

Zobacz także: Witamina D zwiększa szanse na ciążę u kobiet z PCOS

Berberyna w leczeniu PCOS

Berberyna to izochinolinowy alkaloid pochodzenia roślinnego. Występuje w berberysie (rodzaj krzewu), a zawartość związku w łodygach i korzeniach rośliny wynosi 1,24 proc.

Berberyna wykazuje silne działanie:

  • przeciwbakteryjne
  • przeciwpierwotniakowe
  • przeciwbiegunkowe
  • przeciwrakowe
  • przeciwcukrzycowe
  • przeciwnadciśnieniowe
  • antydepresyjne
  • przeciwzapalne

Berberyna obniża również poziom cholesterolu i pomaga w redukcji tkanki tłuszczowej. Ponadto pozytywnie wpływa na metabolizm, przemiany tlenowe zachodzące w organizmie, pracę mitochondriów i reguluje apetyt. Właściwości berberyny są wykorzystywane w terapiach odchudzających, leczeniu zespołu metabolicznego i cukrzycy typu 2.

Berberyna może pomóc w hamowaniu aktywności androgenów (zmniejszeniu trądziku i hirsutyzmu) oraz w regulacji poziomu insuliny. Właściwości te sprawiają, że berberyna jest szczególnie przydatna w leczeniu PCOS.

Zobacz także: Balonik, który leczy PCOS. Eksperymentalna metoda nadzieją dla milionów niepłodnych kobiet?

Berberyna pod lupą naukowców

Możliwość wspierania terapii berberyną w przypadku pacjentek z PCOS jest obiektem zainteresowań naukowców z całego świata. W 2011 roku badacze z Kanady i Chin odkryli, że berberyna skutecznie ogranicza produkcję testosteronu. Rok później w czasopiśmie „European Journal of Endocrinology” opublikowano wyniki badania klinicznego, w którym wykazano, że związek jest skutecznym zamiennikiem metforminy w leczeniu kobiet z PCOS.

Z kolei jednoosobowe badanie pilotażowe z udziałem 99 badanych pokazało, że berberyna może poprawić jakość cykli miesiączkowych u pań z zespołem policystycznych jajników. Udowodniono, że dzięki suplementacji berberyną u badanych udało się obniżyć poziom cholesterolu i trójglicerydów oraz zmniejszyć insulinooporność.

Zobacz także: Dieta na owulację przy PCOS. Co jeść, a czego unikać?

Berberyna dobra dla wszystkich?

W przypadku PCOS komfort życia poprawić może przede wszystkim odpowiednia dieta i zdrowy tryb życia. Dobrym rozwiązaniem będzie dodanie do codziennej diety ziół zawierających berberynę. Jadłospis najlepiej uzgodnić z lekarzem lub dietetykiem, który zaproponuje odpowiednią dawkę ziół. Suplementacja trwa zazwyczaj przez 2-3 miesiące.

Pamiętaj! Suplementacja berberyną nie zastąpi leków przepisywanych na receptę. Przed zastosowaniem skonsultuj się z lekarzem.

Ograniczeniem w stosowaniu berberyny jest jej niska biodostępność przy podawaniu doustnym z powodu słabego wchłaniania się z przewodu pokarmowego. Wymaga to podawania dużych dawek, co może powodować niekorzystne efekty uboczne. Zażywanie berebryny jest niewskazane u kobiet w ciąży i noworodków z żółtaczką.

Tu kupisz e-wydanie magazynu Chcemy Być Rodzicami

Źródło: Natural Fertility Info, blog.muscle-zone

Anna Wencławska

Koordynatorka treści internetowych. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, pasjonatka obcych kultur i języków orientalnych.

6 składników, które pomogą Ci zadbać o równowagę hormonalną

Jak przywrócić równowagę hormonalną?
fot. Pixabay

Zaburzenia hormonalne to problem, z którym boryka się wiele kobiet. Przyczyny występowania nieprawidłowości w tym zakresie są zwykle złożone. Ich źródło może tkwić we współistniejących problemach zdrowotnych (PCOS, insulinooporność), czynnikach środowiskowych bądź niedoborach.

CHaBeR News

https://www.chcemybycrodzicami.pl/wp/wp-content/uploads/2016/07/pop-up-foto.jpg

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Jak radzić sobie z niedomaganiem układu hormonalnego i które składniki pomogą w jego regulacji?

Witamina B6

To wielozadaniowy kombajn. Odpowiada m.in. za pracę układu nerwowego i serca, a także umożliwia magazynowanie energii.

Nie do przecenienia jest jej rola w regulacji układu hormonalnego. Witamina B6 wpływa na poziom enzymów i hormonów, w tym estrogenów.

O jej uzupełnienie powinny zadbać szczególnie kobiety stosujące antykoncepcję doustną i doświadczające stresu, który działa destrukcyjnie na gospodarkę hormonalną.

Zobacz także: Witamina D ma moc – jedne z ważniejszych kobiecych narządów mogą być jej wdzięczne!

Witamina D

Nazywana witaminą płodności, wspiera organizm w produkcji hormonów płciowych, umożliwia wystąpienie owulacji oraz spowalnia proces starzenia jajników.

Warto zadbać o jej poziom: niedobory mogą prowadzić do zaburzeń hormonalnych i niepłodności!

Kwas foliowy i witamina B12

Te witaminy z grupy B pełnią bardzo ważną funkcję w regulacji układu hormonalnego. Pierwsza z nich dba o prawidłowy podział komórek oraz bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, z których powstaje DNA. Według dostępnych badań – stymuluje także owulację.

Niedobór kwasu foliowego i witaminy B12 jest czynnikiem rozwoju zaburzeń hormonalnych, które utrudniają uzyskanie i utrzymanie ciąży.

Zobacz także: Jakość komórek jajowych po 35. roku życia: co na nią wpływa?

Antyoksydanty

Przyczyną zaburzeń hormonalnych jest też stres oksydacyjny, dlatego warto zadbać, by w naszej diecie znalazły się antyoksydanty.

Jednym z najsilniejszych jest glutation, który ochrania grupy tiolowe białek przed inaktywacją wywołaną przez wolne rodniki i wspomaga kobiecą płodność.

Szczególnie korzystnie działa na pacjentki z PCOS, zwiększając wrażliwość ich komórek na insulinę.

Inozytol

Ten budulec błon komórkowych i fosfolipidów oraz prekursor przekaźników w układzie hormonalnym (GnRH, TSH, insuliny) odgrywa ważną rolę w regulacji gospodarki hormonalnej.

Badania wskazują, że inozytol (w preparatach farmaceutycznych występujący często w formie mio-inozytolu) to również nasz sojusznik w walce z objawami PCOS i insulinoopornością.

Wspiera pracę jajników, zmniejsza hiperinsulinemię i hiperandrogonemię, a tym samym wspomaga regulację cyklu miesiączkowego. Dodatkowo obniża poziom LH i prolaktyny we krwi oraz reguluje proporcje LH do FSH.

Zobacz także: Witaminy płodności. Zobacz, które pomogą ci zajść w ciążę

Suplementuj, ale mądrze!

Gdy próby dostarczania niezbędnych składników wraz z dietą nie przynoszą spodziewanych rezultatów, można wspomóc się suplementami diety. Nim jednak zdecydujemy się na ich zakup, warto zasięgnąć opinii lekarza oraz upewnić się, że wybrany środek jest bezpieczny w stosowaniu.

Wysokiej jakości preparatem dla kobiet w wieku rozrodczym jest Miositogyn GT – wyjątkowa mieszanka 2000 mg mio-inozytolu, 400 μg kwasu foliowego oraz cennych witamin i związków mineralnych. Pacjentki potwierdzają, że ten suplement diety skutecznie wspiera działanie układu hormonalnego. W uzyskaniu oczekiwanych rezultatów pomaga wygodna forma stosowania produktu w postaci smakowego proszku do rozpuszczenia w wodzie.

Suplement Miositogyn GT - opakowanie

Tu kupisz e-wydanie magazynu Chcemy Być Rodzicami

Natalia Łyczko

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Redaktorka i korektorka – z zawodu i pasji. Miłośniczka kawy, kotów i podróży.