fbpx
Przejdź do treści

Jakie są objawy po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych?

tabletki antykoncepcyjne
fot. Fotolia

Jak wygląda oczyszczanie organizmu po terapii antykoncepcyjnymi tabletkami hormonalnymi? Czy produkty wspomagające “oczyszczanie antykoncepcyjne” są skuteczne?  

Wiele kobiet obawia się wzrostu wagi po zaprzestaniu stosowania antykoncepcji hormonalnej. Na rynku powstały specjalne suplementy diety, które mają pomóc w oczyszczeniu organizmu. Okazuje się jednak, że nie są one potrzebne.  

Nabijanie kasy na „oczyszczaniu hormonalnym”

Dr Nitu Bajekal, starszy konsultant położnik i ginekolog, mówi wprost: „Nie ma nic naukowego ani medycznego w oczyszczaniu antykoncepcyjnym” – mówi. „Nie ma potrzeby oczyszczania i żadnych korzyści” – dodaje.

Owe środki czyszczące zawierają zwykle różne suplementy ziołowe i witaminy. Mogą mieć postać sproszkowaną lub płynną. 

Wymysł ten bierze się z faktu, iż istnieje w społeczeństwie błędne przekonanie, że hormony gromadzą się w ciele, powodując problemy ze zdrowiem i płodnością. Nie ma jednak żadnych badań wspierających ideę oczyszczania po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych. Kiedy pacjentki przestają stosować antykoncepcję, wszelkie syntetyczne hormony są naturalnie eliminowane z organizmu. Badania wykazały, że poziom etonogestrelu jest niewykrywalny we krwi w ciągu 7 dni od zaprzestania terapii, zaś ciąża może wystąpić w ciągu zaledwie 14 dni.

Wiadomo jednak, że wszelkie problemy hormonalne, których doświadczała kobieta przed rozpoczęciem terapii mogą się ponownie ujawnić. Wśród nich takie jak trądzik, zmiany nastroju, wypadanie włosów i obfite miesiączki. Można również doświadczyć wzdęć i nudności, które prawie zawsze ustępują w ciągu kilku tygodni. Objawy są efektem dostosowania się organizmu do typowego cyklu i poziomu hormonów.  

Jak zadbać o zdrowie po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych?

U większości ludzi zrównoważenie hormonów nie jest konieczne. By jednak dbać o ich prawidłowy poziom najważniejsze są dieta i ruch. Dietetycy zalecają spożywanie głównie diety roślinnej, pełnej: owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, orzechy, nasiona fasoli. Zalecany jest również dobry sen, a także radzenie sobie ze stresem i ograniczanie alkoholu, narkotyków i papierosów. Warto za to sięgnąć po produkty mniej przetworzone i bogate w kwasy tłuszczowe Omega-3.  

Źródło: https://www.healthline.com/ 

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.