Przejdź do treści

O co możesz poprosić pielęgniarkę? Informacje z pierwszej ręki!

O co możesz poprosić pielęgniarkę?
O co możesz poprosić pielęgniarkę?

Leżąc w szpitalu nie zawsze wiemy dokładnie, o co możemy zapytać lub poprosić personel pielęgniarski. Sprawy, które wydają się w pierwszej kolejności błahostką, z czasem nabierają mocy i odpowiedniej wagi. Oto kilka rzeczy wartych uwagi:

1. Obchód lekarski to rzecz święta!

Codziennie rano zespół personelu medycznego robi tzw. “obchód”, którego celem jest m.in. rozmowa z pacjentami. Nie jest istotne, ilu tych pacjentów jest – 13 czy 52 – lekarz lub pielęgniarka powinni porozmawiać z każdym z nich. Jest to idealny moment, by opowiedzieć, jak wygląda stan fizyczny i psychiczny. To właśnie w tym czasie dobrze jest zgłosić wszystko, co według pacjenta jest ważną sprawą – wszelkiego rodzaju bóle i stopień ich odczuwania, złe samopoczucie psychiczne, uwagi dotyczące stosowanej terapii, braki wiedzy w konkretnej dziedzinie, lęki etc.

To jest moment, który w relacji pacjent-pielęgniarka/lekarz umożliwia solidną współpracę w terapii.

2. “Z polskiego na nasze”

Po rozmowie z lekarzem nie wszystko jest dla pacjenta zrozumiałe i jasne. Najlepszą osobą, która może wyjaśnić wszystko raz jeszcze, jest pielęgniarka. Pacjent nie powinien czuć się źle z tym, że czegoś nie zrozumiał. Istotną rolą pielęgniarki jest w tym momencie przełożenie konkretnych komunikatów lub informacji „na nasze” – w prosty i klarowny sposób, by terapia i zabiegi, które są wykonywane przy pacjencie, były zrozumiałe oraz akceptowane przez obie strony. Pacjencie, nie bój się pytać!

3. Dzienna i nocna zmiana

Praca za dnia i w nocy trochę się różni. Nie oznacza to jednak, że pacjent musi czekać na „odpowiednią” porę, by skonsultować się z personelem. Jeśli występują obawy dotyczące stanu zdrowia, stosowanej terapii czy tego, jak personel medyczny (czyli wszyscy pracownicy związani z Ochroną Zdrowia) traktuje pacjentów, powinieneś głośno i klarownie o tym mówić.

Personel pielęgniarski jest do Twojej dyspozycji przez 24 godziny – czy to w porze popołudniowej czy wieczorno-nocnej.

4. Co po wyjściu ze szpitala?

Funkcja profilaktyczna, którą pełni przede wszystkim pielęgniarka, polega na tym, aby skutecznie zapobiec i ograniczyć ryzyko ponownej hospitalizacji. Pacjent może więc prosić o wyjaśnienie, jak powinien postępować po powrocie do domu. Co to oznacza? Ukierunkowanie na odpowiednią dietę, zadbanie o adekwatny wysiłek fizyczny, ponowne wyjaśnienie zaleceń lekarskich czy wskazówki w kierunku dbania o ranę, jeśli takowa występuje.

W tym punkcie bardzo ważne jest zrozumienie obu stron – pielęgniarki, która objaśnia konkretne czynności, oraz pacjenta, który powinien się do tych zaleceń dostosować. By współpraca była korzystna dla wszystkich!

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Agnieszka Wasilewska

Ekspert

Agnieszka Wasilewska

Pielęgniarka oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii, a także pedagog z kilkuletnim doświadczeniem. Artystyczna dusza z empatią na dłoniach. Miłośniczka czerwonej herbaty i wieczornej medytacji.

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.