fbpx
Przejdź do treści

Niepewność, samotność, lęk w dobie koronawirusa – jak sobie z nimi radzić?

lęk koronawirus
Fot Wavebreak Media Ltd/ 123RF

Żyjemy otoczeni problemem, którego nikt się nie spodziewał. Staliśmy się niemalże bohaterami i bohaterkami filmu science fiction, a docierające do nas co i rusz doniesienia wywołują ogrom lęku, niepewności o przyszłość, poczucia samotności, smutku. Tak – masz pełne prawo czuć to, co teraz czujesz!

Masz pełne prawo i jest to jak najbardziej adekwatne do sytuacji. W porządku, są osoby, które świetnie sobie teraz radzą – uczą się nowych języków, nadrabiają zaległości książkowe, odwiedzają wirtualnie muzea z całego świata i mimo wszystko nie tracą optymizmu. Jeśli nie należysz do tej grupy, nie obwiniaj się!

Sytuacja, w której się znaleźliśmy, jest wyjątkowa i naprawdę możesz reagować na nią na przeróżne sposoby. Co jednak ważne, nie pozostajemy w tym wszystkim bez żadnego wpływu. To właśnie poczucie utraty kontroli i sprawczości jest jednym z trudniejszych teraz stanów – na szczęście wciąż jeszcze wiele możemy dla siebie zrobić.

Co może ułatwiać radzenie sobie z emocjami w dobie koronawirusa?

1. Stwórz swoją rutynę

Rutyna daje nam poczucie bezpieczeństwa, które teraz chwieje się w posadach. Jeśli Twoja codzienność uległa zmianie, stwórz w niej swoją nową rutynę – ramę dnia, która pomoże Ci się odnaleźć, zwłaszcza w momentach, kiedy zagubienie i poczucie niepewności staną się przytłaczające. Co ważne, zrób w niej miejsce na drobne przyjemności, np. 15 minut na medytacje, zabiegi kosmetyczne, oglądanie śmiesznych filmików w Internecie, kolorowanki – co tylko chcesz, oby było to coś, co sprawia Ci frajdę i pozwala oderwać myśli od koronawirusowych informacji.

2. Dbaj o higienę snu

Bardzo częstym objawem podwyższonego poziomu lęku są trudności ze snem. Tym bardziej trzeba więc zadbać o jego higienę. Co to oznacza? Staraj się chodzić spać i wstawać codziennie o takiej samej porze. Około pół godziny przed snem staraj się wyciszyć, co wiąże się m.in. z wyłączeniem wszelkich ekranów – emitują światło, które niekorzystnie wpływa na poziom melatoniny (w skrócie: mózg sądzi, że wciąż jest dzień).

Co ważne, jeśli nie możesz zasnąć przez 15-20 minut, nie staraj się na siłę, ponieważ sprzyja to nakręcaniu się mało pomocnych w tym myśli – chwyć wtedy za książkę i czytaj ją aż do momentu, kiedy poczujesz się zmęczona/y.

3. Ruszaj się

Ruch jest niezwykle wskazany w trakcie walki ze stanami lękowymi i depresyjnymi. Co więcej, wzmacnia też układ odpornościowy, co w czasie pandemii wydaje się być niezwykle istotne – sama myśl o tym pozytywnie wpływa na poczucie bezpieczeństwa. Korzystaj więc z wszelkich dostępnych ci teraz form – ćwiczenia na YouTubie, lekkie rozciąganie, rower stacjonarny. Co istotne, jeśli masz ogródek, postaw na ruch na świeżym powietrzu!

4. Kontakt z ludźmi

Jesteśmy istotami stadnymi – jednym bardziej, innym mniej, ale każdemu z nas ludzie są niezbędni do funkcjonowania. Co więcej, dobre związki również wspierają naszą odporność! Jedne z badań wykazały, że ludzie, którzy mieli mniej kontaktów z innymi, po ekspozycji na wirusa, byli cztery razy bardziej narażeni na rozwinięcie się choroby (ważne – nie był to koronawirus; przytaczane badanie pochodzi z 1997 roku, a więcej dowiesz się o nim w źródłach artykułu)!

Korzystajmy więc z dostępnych nam opcji kontaktu – online, rozmów telefonicznych czy nawet krótkich pogawędek z sąsiadami (przez okno, oczywiście, lub z zachowaniem odpowiedniej odległości).

Co jednak ważne, nie róbmy z tego przymusu. Jeśli bowiem czujesz, że na ten moment potrzebujesz wyciszenia i bycia w samotności – to też jest okej.

5. Nostalgia

Nostalgia to pewien rodzaj tęsknoty. Tęsknoty, która ma pozytywne zabarwienie i potrafi przywołać wiele dobrych uczuć, obrazów, myśli. Co ciekawe, badania psychologiczne wskazują, że częstymi czynnikami wywołującymi w nas opisywany tu stan są stres oraz negatywny nastrój, który obejmuje m.in. nudę, samotność oraz poczucie braku ciągłości. Dziś jesteśmy otoczeni nimi niemalże non stop, stąd też nic dziwnego, że częściej niż zwykle może pojawiać się w nas właśnie nostalgia – nie uciekajmy od niej!

Nie uciekajmy, bowiem pełni ona znaczące funkcje adaptacyjne. Twoje myśli wędrują do przyjemnych wspomnień z ostatnich wakacji nad morzem? Wspaniale, pomaga to chociaż na chwilę uciec z trudnej teraźniejszości. Co więcej, badacze wskazują, że większość nostalgicznych myśli obraca się wokół „Ja w kontekście społecznym” – co to oznacza? Ano to, że zwykle wspominamy wtedy sytuacje, w których byliśmy w pozytywnych relacjach, otoczeni ludźmi, bliskimi, przyjaciółmi. W czasie izolacji może być to niezwykle pomocne w radzeniu sobie z samotnością.

Co równie ważne, wracanie do minionych doświadczeń pozwala nam odnaleźć wspomnianą już ciągłość – pozwala zauważyć, że nasza przeszłość i teraźniejszość to jedno, a więc ciąg ten nie został przerwany nawet przez pandemię, która na ten moment może wydawać się niemalże wyrwą w istnieniu. Nie. Niezmiennie jesteśmy jednością, a zauważenie jej – oraz owej ciągłości naszego życia – pozwala poczuć się stabilniej i dzięki temu tak też patrzeć w przyszłość. W przyszłość, która wciąż przed nami jest!

Pamiętaj, zdrowie psychiczne jest równie ważne, jak somatyczne. Jeśli masz poczucie, że potrzebujesz dodatkowego wsparcia, nie obawiaj się po nie sięgnąć. Większość specjalistów – psychologów, psychoterapeutów – pracuje obecnie online. Działają też różnego rodzaju infolinie oferujące wsparcie w kryzysach. Nie jesteś w tym sam/a!

Źródła i tym samym artykuły godne polecenia:
Avrum Weiss, Ph.D., Coping with Corona, psychologytoday.com
Hal McDonald Ph.D., Using Nostalgia to Cope with COVID, psychologytoday.com

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, redaktorka prowadząca e-magazyn oraz portal Chcemy Być Rodzicami, absolwentka UW. Obecnie studentka V roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS oraz była słuchaczka studiów podyplomowych Gender Studies na UW. Współautorka książki "Kobiety bez diety".

Najnowsze artykuły