Przejdź do treści

Mleko sojowe pomocne w PCOS – sprawdź, co mówią eksperci

Mleko sojowe pomaga zrównoważyć hormony oraz chroni przed chorobami serca i cukrzycą. Wszystko dzięki zawartości estrogenów roślinnych, które znajdują się w produktach sojowych.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

PCOS

PCOS, oprócz problemów z płodnością, może być przyczyną nieregularnych miesiączek, trądziku, zwiększenia masy ciała, czy też nadmiernego wypadania włosów z głowy, a zwiększonej ich ilości w innych częściach ciała. „Wszędzie mam włosy! Jest ich mnóstwo! Staram się ukryć swoje ciało, nie noszę krótkich sukienek, nie odkrywam rąk… Boję się, że nigdy nie znajdę partnera” – opisywaliśmy w naszym portalu  wyznania kobiet zmagających się z tym problemem. Co ważne, PCOS jest najbardziej popularną dolegliwością hormonalną kobiet w wieku rozrodczym.

Zespół policystycznych jajników może wiązać się także ze większym ryzykiem chorób serca. Co ważne, badania pokazały, że osoby spożywające mleko sojowe miały niższy poziom insuliny, testosteronu i cholesterolu, które są markerami przyszłego ryzyka zachorowań właśnie na choroby serca i cukrzycę typu 2, czytamy w „Daily Mail”.

Są dowody!

– Nasze badania wykazały, że kobiety mające PCOS, które włączyły w swoją dietę produkty sojowe, odniosły z tego korzyści – mówi Dr Zatollah Asemi z jednego z Irańskich uniwersytetów.

Badanie przeprowadzano pomiędzy grudniem 2015, a lutym 2016. Wzięło w nim udział 70 kobiet, w wieku 18-40 lat, które cierpiały na zespół policystycznych jajników. Przez 12 tygodni połowa z nich otrzymywała suplementy z soi, które były odpowiednikiem 500 ml mleka sojowego. Druga połowa otrzymywała zaś placebo. Obie grupy były poproszone o standardowe utrzymywanie aktywności fizycznej i ograniczenie przyjmowania innych suplementów. Zbadano im krew na samym początku i na końcu eksperymentu.

Regularne jedzenie soi wpłynęło między innymi na lepsze gospodarowanie cukrem przez organizm. jak już wyżej wspomnieliśmy, kobiety miały też niższy poziom szkodliwego cholesterolu oraz testosteronu.

Wskazówki

Jest to kolejna ciekawa porada, która łatwo może być włączona w nasz codzienny jadłospis. Pisaliśmy niedawno o innych wskazówkach – kieliszku czerwonego wina. Zawiera ono bowiem związek o nazwie resweratrol, który obniża poziom testosteronu oraz wpływa na DHEAS. Jest to inny hormon, który organizm może wtórnie przekształcić w testosteron właśnie. Być może są to tylko ciekawostki, ale… skoro mogą pomóc?

Źródło: „Daily Mail”

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, absolwentka UW. Obecnie studentka V. roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS oraz studentka studiów podyplomowych Gender Studies na UW.

4 wskazówki, które pomogą Ci w walce z insulinoopornością

Jak walczyć z insulinoopornością
fot. Fotolia

Szybkie tempo życia, stres, brak aktywności fizycznej i coraz powszechniej występujące schorzenia sprawiają, że współcześnie wiele kobiet zmaga się z insulinoopornością. Zgodnie z szacunkami, zaburzenie to dotyka 30–40% pań z prawidłową wagą i niemal 80% kobiet otyłych, u których występuje PCOS. Czym jest oporność na insulinę i w jaki sposób skutecznie z nią walczyć?

CHaBeR News

https://www.chcemybycrodzicami.pl/wp/wp-content/uploads/2016/07/pop-up-foto.jpg

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Insulinooporność to zaburzenie charakteryzujące się znacznym obniżeniem wrażliwości tkanek organizmu na działanie insuliny. Przyczyn tych nieprawidłowości może być wiele. Należą do nich przede wszystkim uwarunkowania genetyczne, zaburzenia hormonalne i endokrynologiczne, a także nieprawidłowy styl życia i niezbilansowana dieta.

Zobacz też: Test na insulinooporność. Rozwiąż i przekonaj się, czy jesteś w grupie ryzyka

Pamiętaj: zdrowie zaczyna się na talerzu

Pierwszym krokiem w walce z dolegliwością powinna być troska o właściwy jadłospis, który pomoże w normalizacji masy ciała (gdy istnieją takie wskazania) i poprawie wrażliwości na insulinę.

Postaraj się, by w Twoim codziennym menu znalazło się jak najwięcej naturalnych składników o niskim indeksie glikemicznym (ryby, warzywa surowe i delikatnie gotowane, owoce, nasiona, orzechy, produkty pełnoziarniste), wzbogaconych o zdrowe tłuszcze, np. oliwę z oliwek.

Ogranicz też spożycie produktów wysoko przetworzonych i cukrów rafinowanych. W analizach naukowych wykazano, że szczególnie korzystny wpływ na uwrażliwienie tkanek na insulinę ma dieta śródziemnomorska.

Zobacz też: Szczypta zdrowia dla kobiet z PCOS. Cynamon skutecznie wspomoże walkę z insulinoopornością

Wsłuchaj się w swoje ciało

Pamiętaj także o regularnej aktywności fizycznej o umiarkowanym natężeniu. Zaleca się codzienny wysiłek, który trwa ok. 45 minut i nie obciąża nadmiernie organizmu. Nie zapominaj o właściwej regeneracji organizmu. Zmęczenie, długotrwały stres i niedobory snu przyczyniają się do wystąpienia stresu oksydacyjnego – ten zaś prowadzi m.in. do pogłębiania się insulinooporności.

Poza odpowiednią dawką odpoczynku warto zadbać, by w naszej diecie znalazły się antyoksydanty. Jednym z najsilniejszych jest glutation, chroniący grupy tiolowe białek przed inaktywacją wywołaną przez wolne rodniki. Można go znaleźć m.in. w awokado, szparagach, szpinaku i kurkumie; zawierają go także wysokiej jakości suplementy diety (m.in. Miositygyn GT).

Zadbaj o nawodnienie organizmu

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że jednym z powodów obniżonej wrażliwości na insulinę może być również niedobór wody w organizmie. Już kilkuprocentowy ubytek tego cennego płynu może prowadzić do szeregu konsekwencji zdrowotnych, w tym hiperglikemii.

Zobacz też: 6 składników, które pomogą Ci zadbać o równowagę hormonalną

Zastosuj mioinozytol

W przypadku, gdy zmiany w stylu życia i diecie nie dają spodziewanych rezultatów, często niezbędne jest podjęcie leczenia farmakologicznego. Badania wykazują, że – poza standardową farmakoterapią – korzystna może być suplementacja inozytolu (zwłaszcza u pacjentek, u których insulinooporność współwystępuje z PCOS).

Związek ten, wchodzący w skład błon komórkowych, jest prekursorem w syntezie drugorzędowych przekaźników hormonalnych (GnRH, TSH oraz insuliny). Przybiera on dziewięć postaci izomerycznych, z których biologicznie aktywne są dwie. Jedną z nich jest mioinozytol, występujący naturalnie m.in. w warzywach strączkowych, nasionach, orzechach, produktach pełnoziarnistych i cytrusach.

Innowacyjnym suplementem diety, który pozwala dostarczyć organizmowi biologicznie czynnej postaci inozytolu, jest m.in. Miositogyn GT. W składzie preparatu, zalecanego kobietom w wieku rozrodczym, znajduje się aż 2000 mg mioinozytolu oraz cenne pierwiastki i witaminy (w tym 1500 j.m. witaminy D i 400 μg kwasu foliowego). W uzyskaniu oczekiwanych rezultatów – przy jednoczesnym nawodnieniu organizmu – pomoże smaczna postać preparatu: proszek o smaku pomarańczowym, przeznaczony do rozpuszczenia w wodzie.

Suplement Miositogyn GT - opakowanie

Tu kupisz e-wersję magazynu Chcemy Być Rodzicami

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.