fbpx
Przejdź do treści

Męska płodność a styl życia

Na jakość nasienia, będącego głównym wskaźnikiem męskiej płodności, oddziałuje wiele elementów codziennego życia. Badania w tym zakresie rozwijają się prężnie na skutek alarmujących doniesień o stale pogarszających się parametrach nasienia. Co wpływa pozytywnie lub negatywnie na męską płodność?

Nie powinna nas zaskoczyć informacja o istotnym wpływie codziennej diety na organizm ludzki. Sposób, w jaki się odżywiamy może oddziaływać zarówno pozytywnie, jak i negatywnie na męskie nasienie. Według specjalistów z CARE Fertility Group spożywanie ryb, skorupiaków, nasion, zielonych warzyw liściastych oraz (przede wszystkim) orzechów włoskich zapobiega starzeniu się plemników i chroni ich DNA. Zawarte w tych produktach witaminy C i E, cynk i kwas foliowy są szczególnie ważne dla mężczyzn po 40. roku życia, u których stopniowo obniża się płodność. Na jakość spermy pozytywny wpływ mają również cytrusy, papryka, truskawki, brokuły i ziemniaki. U mężczyzn po 44. roku życia, którzy jedli te produkty, zaobserwowano o 20% mniej plemników z uszkodzonym DNA niż u ich równolatków, którzy nie mieli takiej żywności w swoim jadłospisie. Co ciekawe, duńscy naukowcy udowodnili, że spożywanie dużej ilości napojów typu cola również może powodować obniżenie jakości nasienia, nawet o 30%. Mamy również ważną informację dla wegetarian. Nasienie panów, którzy brak mięsa w diecie zastępują produktami zawierającymi soję, może ulec pogorszeniu. Soja obniża bowiem ilość plemników. Należy więc zrezygnować z niezdrowych nawyków żywieniowych oraz zwrócić uwagę na prawidłowo zbilansowaną i zrównoważoną dietę, pokrywającą wszelkie zapotrzebowania organizmu.

Groźna otyłość

Nieprawidłowe odżywianie często skutkuje nadwagą lub otyłością, spędzającą sen z powiek nie tylko płci pięknej. Podczas starań o dziecko prawidłowa masa ciała jest ważna zarówno u kobiety, jak i u jej partnera. Przeprowadzane badania wykazały, że otyłość u mężczyzn powoduje niemal dwukrotny spadek poziomu testosteronu, hormonu zapewniającego prawidłowe funkcjonowanie męskich narządów płciowych. Otyłość zwiększa więc ryzyko niepłodności niemal o 50%. Przeszkodą w poczęciu dziecka bywa również znaczna niedowaga. Nieprawidłowa masa ciała może rozchwiać wrażliwy system hormonalny organizmu oraz zaburzyć pracę organów rozrodczych, dlatego zaleca się utrzymywanie wagi ciała w normie. Pomocny w określeniu prawidłowej masy ciała może okazać się powszechnie stosowany wskaźnik BMI (Body Mass Index). Prawidłowy wskaźnik BMI dla dorosłego człowieka powinien mieścić się w przedziale od 20 do 25.

W trakcie starań o dziecko warto również ograniczyć używki, czyli alkohol i papierosy. Szkodliwość palenia, również biernego, została udowodniona w wielu badaniach naukowych. Ten szkodliwy nawyk obniża ruchliwość plemników i zwiększa ryzyko wystąpienia wad rozwojowych u dziecka. Z kolei nadmierne spożywanie alkoholu może prowadzić do zmniejszenia liczby i jakości plemników.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na męską płodność jest sen. W trakcie eksperymentu przeprowadzonego na Uniwersytecie Południowej Danii w Odense okazało się, że zaburzenia snu prowadzą do obniżenia płodności u mężczyzn. Badania wykazały, że w spermie mężczyzn, którzy budzą się w środku nocy i/lub mają kłopoty z zasypianiem, było średnio o 25% plemników mniej niż w tej, którą przekazywali badani niemający takich problemów. Naukowcy twierdzą, że jakość snu wpływa na liczbę plemników i ich żywotność, ponieważ testosteron jest produkowany przede wszystkim podczas nocnego odpoczynku.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Katarzyna Wielgus

farmaceutka