Przejdź do treści

Masz problem z nietrzymaniem moczu? Sprawdź, co jeść, a czego unikać

Nietrzymanie moczu to dla wielu kobiet dość wstydliwy problem. Okazuje się jednak, że możemy starać się sobie z nim radzić także dzięki pomocy odpowiedniego żywienia. Co mówią eksperci?

Wstydliwy problem

O nietrzymaniu moczu kobiety często nie mówią nawet lekarzowi. Jest to krępujący problem, który często wydaje się być bez wyjścia. Okazuje się, że nawet 50 proc. kobiet w wieku 45-60 lat cierpi na tego typu dolegliwości, jak podaje „Daily Mail”. W Polsce z nietrzymaniem moczu boryka się blisko 2 miliony kobiet.

O co chodzi? Jest to nagła potrzeba skorzystania z toalety. Zdarza się, że kobieta nie zdąży dobiec do niej na czas. Dotyczy to zarówno dnia, jak i nocy. Nieutrzymanie moczu często pojawia się podczas śmiechu, czy nawet kaszlu, co bardzo utrudnia codzienne funkcjonowanie i spontaniczne reakcje. Przyczyną może być między innymi zespół nadreaktywnego pęcherza, czy też osłabienie mięśni dna miednicy. Może to być również skutkiem nacięcia krocza wykonywanego podczas naturalnego porodu, co może objawić się kilka lub nawet kilkanaście lat po zabiegu.

Sposobów na radzenie sobie z tym problemem jest wiele. Jednym z treningów, które mogą być pomocne, jest między innymi joga. „Metoda Felt Sense pomaga dowiedzieć się, w jaki sposób funkcjonują mięśnie przepony miednicznej” – pisaliśmy. Pozwala to na odzyskanie kontroli nad swoim ciałem. Kolejną pomocną wskazówką może być odpowiednie odżywianie się.

Co jeść, a czego unikać?
1. Ogórek

Ogórki zawierają w sobie krzemionkę, która działa przeciwzapalnie i tym samym wzmacnia system odpornościowy. Wzmacnia też tkanki łączne oraz wspomaga proces odbudowy błon śluzowych, między innymi w drogach rodnych kobiet.

2. Naturalna witamina C

Witamina ta niezbędna jest do utrzymania prawidłowego poziomu kolagenu. Jest to główne białko tkanki łącznej, które wpływa między innymi na elastyczność tkanek w pęcherzu moczowym oraz pochwie. Dużą zawartością witaminy C cechują się między innymi czarna porzeczka, natka pietruszki, czy też czerwona papryka.

3. Magnez potrzebny od zaraz

Pierwiastek ten znajdziemy między innymi w kapuście, brokułach, czy też szpinaku. Pomaga utrzymać w dobrej kondycji funkcjonowanie mięśni i nerwów, których praca jest bardzo ważna w problemie nietrzymania moczu.

4. Unikaj alkoholu

Alkohol może zakłócać przekazywanie sygnałów neurologicznych płynących z mózgu do pęcherza. Skutkować może to jeszcze mniejszą kontrolą.

5. Ile pijesz kawy?

Jak podają eksperci, są dowody na moczopędne działanie kofeiny. Dodatkowo, może ona utrudniać pracę mięśni, które odpowiedzialne są za opróżnianie pęcherza. Badania wskazują, że duże spożycie kofeiny podnosi ryzyko wystąpienia nietrzymania moczu o nawet 19 proc.

coffee-1324126_1280

 

Źródło: „Daily Mail”

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, absolwentka UW. Obecnie studentka V roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS oraz studentka studiów podyplomowych Gender Studies na UW.