Przejdź do treści

KWAS FOLIOWY przed i po ciąży

Każda kobieta, która, współżyje, jest w ciąży lub planuje zajść w nią powinna przyjmować kwas foliowy. Jest on niezbędny dla rozwoju płodu i tego, żeby dziecko było zdrowe.

O kwasie foliowym…

Foliany występują w przeróżnych produktach spożywczych zarówno pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego. Ich bogatym źródłem są zielone warzywa tj. szpinak, brukselka, sałata oraz pełne ziarna zbóż, ale również banany i sok z pomarańczy. 
Pomimo iż mamy dostęp do tych wszystkich produktów, to nasza dieta nadal bardzo często zawiera zbyt mało folianów. W dodatku produkty są wrażliwe na działanie wysokiej temperatury podczas gotowania i pieczenia. Dlatego musimy uzupełniać dietę kwasem pochodzenia syntetycznego.

Konsekwencje niedoboru

Najbardziej odczują je kobiety w ciąży, ponieważ to one mają na niego największe zapotrzebowanie. Okazuje się, że jest on niezbędny do prawidłowego wzrostu komórek i ich reprodukcji. Z kolei jego niedobór może prowadzić do powstania wad ośrodkowego układu nerwowego, a nawet niedorozwój łożyska. Nierzadko jest przyczyną poronień.

W związku z tym zaleca się, by każda kobieta planująca ciążę rozpoczęła suplementację kwasu foliowego pamiętając o tym, że w momencie, kiedy mamy z tym problem powinnyśmy przyjmować większą dawkę. Kontynuując ją do końca pierwszego trymestru. Sugerownym jest, aby wszystkie Panie w wieku rozrodczym, niezależnie od tego czy planują ciążę, stosowały go w dawce 0,4 mg dziennie.

Pamiętaj też o tym, że można wykonać profilaktycznie badanie, aby sprawdzić poziom stężenia kwasu foliowego.

 
Karolina Kryś

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami.

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.