fbpx
Przejdź do treści

Kwas DHA w ciąży – znaczenie, źródła, suplementacja

kwas DHA w ciąży
fot. 123rf.com

Witaminy i minerały są niezbędne dla zdrowia człowieka na każdym etapie jego życia. Zapotrzebowanie na nie rośnie szczególnie w okresie ciąży. Równie ważna – choć świadomość w tym zakresie dopiero rośnie – jest suplementacja kwasów omega-3 w ciąży, zwłaszcza kwasu dokozaheksaenowego (DHA).

Rola kwasów omega-3 i DHA w organizmie

Rodzina kwasów omega-3 stanowi grupę długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Badana wskazują na wielokierunkowe korzystne efekty ich stosowania:

  • zapewniają prawidłowe funkcjonowanie komórek mięśnia sercowego i układu nerwowego,
  • wykazują działanie: przeciwzapalne, przeciwzakrzepowe, przeciwarytmiczne, przeciwmiażdżycowe,
  • regulują pracę układu odpornościowego.

DHA jest głównym przedstawicielem kwasów omega-3 w mózgu i siatkówce oka. Odgrywa on kluczową rolę w rozwoju mózgu w okresie życia płodowego.

Działanie DHA w ciąży

Wyższe spożycie kwasu DHA w ciąży zmniejsza ryzyko niskiej masy urodzeniowej dziecka. Co więcej, DHA pozytywnie wpływa także na rozwój neurologiczny płodu. Dzieci, których matki w czasie ciąży prezentowały wyższy poziom DHA we krwi, odznaczają się lepszym rozwojem psychomotorycznym i umysłowym oraz większą zdolnością do koncentracji (np. w czasie zabawy). Prawdopodobnie również suplementacja DHA w ciąży zmniejsza ryzyko rozwoju alergii i astmy oskrzelowej u dzieci w późniejszym wieku. Rzadziej też chorują one na zespół nadpobudliwości psychoruchowej (attention deficit hyperactivity disorder; ADHD).

Badania wykazują, że suplementacja DHA w ciąży jest korzystna także dla matki, obniża bowiem ryzyko wystąpienia depresji okołoporodowej.

Źródła DHA w diecie

Głównym źródłem DHA w diecie są tłuste ryby, np.: makrela, łosoś, tuńczyk, śledź, jak również owoce morza.

Organizm człowieka potrafi zsyntetyzować niewielką ilość tego kwasu. Synteza DHA zachodzi na drodze konwersji kwasu alfa-linolenowego (ALA) – należącego do tej samej rodziny kwasów omega-3. ALA znajduje się m.in w siemieniu lnianym, oleju rzepakowym i orzechach włoskich.

Należy jednak pamiętać, że tylko 0,2-2% ALA ulega konwersji do DHA, zatem produktów zawierających ALA nie można traktować jako pokrywających dzienne zapotrzebowanie na DHA.

Suplementacja DHA w ciąży

Zaleca się, by kobiety w ciąży suplementowały DHA w ilości min. 200 mg dziennie. W przypadku małego spożycia ryb powinno się rozważyć suplementację w wyższej dawce, nawet do 1 g na dobę. Rodzaj preparatu DHA i dzienną dawkę warto jednak skonsultować z dietetykiem specjalizującym się w pracy z kobietami w ciąży, który przy dobraniu suplementu weźmie pod uwagę pozostałe źródła DHA u ciężarnej.

Dieta wegetariańska w ciąży a DHA

Kobiety w ciąży będące na diecie wegetariańskiej, a więc niespożywające ryb i owoców morza oraz niekorzystające z suplementów z DHA w postaci oleju rybiego, mogą sięgnąć po dostępne na rynku preparaty na bazie alg morskich. Badania wskazują, że olej z alg stanowi dobrą alternatywę dla oleju rybiego i może być traktowany jako odpowiednie źródło DHA w ciąży.

Źródła:

Harton A. i wsp.; Spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczwocyh przez kobiety ciężarne; Probl Hig Epidemiol; 2013; 94(3); str. 605-609.
Łoś-Rycharska E., Czerwionka-Szaflarska M.; Suplementacja kwasu dokozaheksaenowego (DHA) w okresie ciąży i laktacji oraz u dzieci – dlaczego warto?; Pediatria Polska; 2011; 86(1); str. 62-71.
Sicińska P. i wsp.; Suplementacja kwasami omega w różnych chorobach; Postepy Hig Med Dosw; 2015; 69; str. 838-852.
Torres-Tji Y. i wsp.; Microalgae as a future food source; Biotechnology Advances; 2020; 41:107536.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Katarzyna Kowalczyk

Magister fizjoterapii, absolwentka studiów podyplomowych na kierunku dietetyka. Pasjonuje się kobiecym zdrowiem. Prowadzi stronę: www.fizjoterapiauroginekologiczna.pl