Przejdź do treści

Jedzenie a zaburzenia gospodarki hormonalnej

Dla prawidłowego funkcjonowania układu hormonalnego niezbędne jest dostarczanie organizmowi odpowiednich składników pokarmowych. Szczególnie kobiety przeżywają bardzo dużo procesów hormonalnych, dlatego konieczne jest ich dietetyczne wspomaganie.

Kobiety najsilniej odczuwają problemy związane z zaburzeniami gospodarki hormonalnej na trzech etapach życia: w czasie menstruacji, ciąży oraz menopauzy. W pierwszym przypadku ważne jest dostarczanie organizmowi żelaza i kwasu foliowego. Znaleźć je możemy w chudym mięsie, rybach, grubych kaszach i zielonych liściastych warzywach. Połączenie tych produktów z witaminą C pozwoli nam lepiej przyswoić żelazo. W utrzymaniu poczucia sytości pomogą nam węglowodany złożone, ponieważ mają pozytywny wpływ na poziom insuliny. Należy ich szukać w pieczywie wieloziarnistym i wspomnianych kaszach. Przeciwne działanie czyli rozregulowanie spowoduje spożywanie w tym czasie nasyconych kawasów tłuszczowych oraz brak witam E i D. Przede wszystkim w czasie okresu kobiety powinny ograniczyć kawę, mocną herbatę, odstawić napoje gazowane i białe pieczywo. W czasie menopauzy dobrze byłoby, aby panie uzupełniły znikające hormony z grupy estrogenów. Zamiennik, a więc fitoestrogeny z roślin znajdziemy w soi, oleju sojowym i siemieniu lnianym.

Pod ich wpływem męskiego stresu i agresji, organizm produkuje insulinę i kortyzol, przez co panowie mają większą ochotę na tłuste i węglowodanowe jedzenie. Pokusy tej pozwolą uniknąć substancję zasadotwórcze czyli: warzywa, owoce, antyoksydanty, zboża i kiełki. Przydatne są też zioła: majeranek, lubczyk i tymianek. Ukoić stres pomoże unikanie czerwonego mięsa, produktów silnie konserwowanych, wysoko przetworzonych i fast foodów.

Na koniec porada dla obu płci –zadbajmy o hormony dobrego nastroju i snu. Aby regulować serotoninę i metionina powszechnie nazywane „hormonami szczęścia” powinniśmy wzbogacić dietę o tryptofan. Szukać go należy w bananach, białym serze, mleku i nabiale. Jako deser świetnie się sprawdzi bogata w magnez gorzka czekolada. Konkluzja jest prosta: jedz i bądź szczęśliwy!
Magda Dubrawska

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.