fbpx
Przejdź do treści

Jaki ma wpływ izolacja społeczna podczas COVID-19 na wczesny rozwój dziecka? 

Izolacja w trakcie pandemii a rozwój dziecka
Foto: Unsplash

Międzynarodowe konsorcjum naukowców z 13 krajów zbadało wpływ izolacji społecznej związanej z COVID-19 na 2200 niemowląt i małych dzieci w wieku od 8 do 36 miesięcy. Ich odkrycia dostarczają wglądu we wpływ blokady na przyswajanie języka i czas spędzony przed ekranem w pokoleniu młodych ludzi dorastających w tym niezwykłym okresie. Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie “Language Development Research”.

Krótko po tym, jak na początku marca 2020 r. rozpoczęła się kwarantanna w 13 krajach, rodzice zostali poproszeni o wypełnienie kwestionariusza internetowego. Zawierał on pytania dotyczące wieku dziecka, kontaktu z różnymi językami, liczby rodzeństwa i rozwoju słownictwa. Następnie ponownie skontaktowano się z rodzicami pod koniec lockdownu. 

Jak pandemia wpłynęła na rozwój dzieci? 

Rodziców w ankiecie zapytano ich o czynności, które wykonywali ze swoim dzieckiem podczas pandemii, ilość czasu, przez jaki dziecko miało dostęp do ekranów. Opiekunowie zostali również poproszeni o wypełnienie standardowej listy kontrolnej słownictwa, wskazując liczbę słów, które ich dziecko zrozumiało i/lub wypowiedziało. 

Badania wykazały, że dzieci, którym czytano bajki w czasie izolacji, nauczyły się więcej słów w porównaniu z rówieśnikami, którym czytano rzadziej. Z kolei najmłodsi o zwiększonej ekspozycji na ekrany nauczyli się wypowiadać mniej słów w porównaniu z rówieśnikami, którzy spędzali mniej czasu przed ekranem.  

Wydłużenie czasu korzystania z ekranu podczas lockdownu było większe w rodzinach z krótszą edukacją. Jednocześnie dzieci nauczyły się więcej słów podczas izolacji w pandemii niż w analogicznym okresie przed. 

Identyfikacja wpływu aktywności rodzic-dziecko na rozwój słownictwa dziecka jest znaczącym odkryciem, biorąc pod uwagę, że w naszym badaniu ocenialiśmy zmiany w słownictwie dzieci. Chociaż sugeruje to, że stosunkowo krótka izolacja nie wpłynęła szkodliwie na język u małych dzieci, powinniśmy być ostrożni, zakładając, że będzie to miało zastosowanie w normalnych czasach lub w przypadku dłuższych okresów izolacji. 

-wyjaśnia profesor Julien Mayor z Uniwersytetu w Oslo.  

Dziecko z tabletem ma sens? 

Rzeczywiście, autorzy przypisują wydłużenie czasu ekranowego właśnie bezprecedensowym okolicznościom, w jakich znalazły się rodziny podczas zamknięcia, w tym m.in. zamknięcia żłobków, obiektów sportowych i grup zabaw dla dzieci. Wielu opiekunów znajdowało się w nowej sytuacji, polegającej na opiece nad małymi dziećmi i zabawianiu ich w domu przez cały dzień, pomimo innych obowiązków.  

Zezwolenie dziecku na przebywanie dłuższy czas przed ekranem jest zrozumiałym rozwiązaniem tej bezprecedensowej sytuacji, w której opiekunowie żonglowali wieloma obowiązkami – spotkaniami w pracy lub obowiązkami, które wymagają koncentracji.

Autorzy sugerują zatem, że sensowne jest, aby nawet małe dzieci – które nie miały wymagań dotyczących edukacji online ani obecności – miały pozwolone na dłuższe korzystanie ze sprzętów. Niemniej jednak autorzy uważają za uspokajające, że pomimo zwiększonej ekspozycji na czas korzystania z ekranu, dzieci nauczyły się więcej słów w okresie lockdownu w marcu 2020 r., w porównaniu do okresu przed pandemią. Jest to spowodowane innymi czynnościami, które rodzice podejmowali ze swoimi dziećmi w tym czasie. 

Źródło: Science Daily

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.