fbpx
Przejdź do treści

Jak wzmocnić w sobie siłę psychiczną w staraniach o upragnione dziecko?

starania o dziecko
fot. 123rf.com

Kiedy para doświadcza przewlekłego stresu spowodowanego przedłużającym się oczekiwaniem na dziecko, trudniej jest jej docenić to, co do tej pory przeżyła – jak sobie poradziła z wieloma przeszkodami, jaką dzielnością czy wytrwałością się wykazała. Wyćwiczenie w sobie postawy wdzięczności i umiejętność jej wyrażania mogą przynieść niezwykle dużo korzyści.

Przedłużające się starania o dziecko, bądź leczenie niepłodności, może wiązać się z ogromnym stresem i napięciem – szczególnie w sytuacji, kiedy partnerzy od samego początku nie zadbają o swój dobrostan psychiczny. Mogą zauważyć, że w pewnym momencie poziom stresu i napięcia emocjonalnego jest za duży na ich możliwości. Ciało da im o tym znać.

Stres sam sobie nie jest naszym wrogiem, a jego obecność jest zupełnie naturalna. Nie
chodzi o to, aby całkowicie go wyeliminować z naszego życia (jeśli to w ogóle możliwe) ale świadomie neutralizować jego niekorzystne skutki dla naszego zdrowia.

Jednym z rodzajów stresu jest tak zwany „eustres”, który jest dla nas mobilizujący. Powoduje, że podejmujemy konkretne działania. Można powiedzieć, że jest swojego rodzaju „drogowskazem”, gdyż kieruje się zasadą „walcz bądź uciekaj”.

Natomiast trudność zaczyna się wtedy, gdy zbyt długo, czy zbyt intensywnie, znajdujemy się pod wpływem stresujących sytuacji. Wówczas mamy wrażenie, że nasze zasoby, czyli umiejętności, czy wewnętrzna siła, które dawały nam możliwości funkcjonowania mimo trudnych przeżyć, wyładowały się jak bateria. Pocieszające jest to, że mamy zdolność „naładowania” tej baterii.

Oto kilka inspiracji do budowania wewnętrznej siły psychicznej, dzięki której możemy
zredukować stres i stawić czoła trudnym sytuacjom życiowym.

Uważność

Program redukcji stresu za pomocą uważności (MBSR, z ang. Mindfulness Based Stress
Reduction) został stworzony przez Jona Kabata-Zinna i obecnie jego głównym zadaniem jest obniżenie napięcia emocjonalnego. Wiadomo, że przedłużający się czas oczekiwania na upragnioną ciążę może powodować, że para znajduje się w stanie przewlekłego stresu.

Uważność (ang. mindfulness), której praktykowania uczy między innymi ten trening, może być niezwykle pomocna w budowaniu chociażby spokoju wewnętrznego. Może również przyczynić się do wzrostu dobrostanu psychicznego, na który składa się między innymi poczucie komfortu, poczucie sensu, nadzieja, radość czy zaangażowanie.

Warto włączyć praktykowanie uważności w życie codzienne – krótsze, lecz częstsze praktykowanie może przynieść więcej korzyści niż raz na miesiąc i to jeszcze w sytuacji np. doświadczenia nieudanej próby. Uważność jest swego rodzaju treningiem umysłu i tak jak mięsień potrzebuje regularnych ćwiczeń, aby się rozrosnąć, tak samo uważność potrzebuje świadomego zaangażowania w jej doświadczaniu.

Głównym sposobem doświadczania uważności jest medytacja. Może ona dotykać różnych aspektów naszego codziennego funkcjonowania – jedzenia, oddechu, ruchu, świadomości ciała, myślenia itd.

Samowspółczucie

Niezwykle istotnym czynnikiem w budowaniu siły wewnętrznej jest bycie dla siebie dobrym. Między innymi poprzez życzliwość do samego siebie.

Pary doświadczające niepłodności mogą często mierzyć się z doświadczaniem takich przeżyć jak frustracja, rozczarowanie, zawiedzenie, złość. Nierzadko dochodzi do momentów, kiedy zaczynają bardzo mocno siebie krytykować i obarczać winą, co w konsekwencji powoduje zwiększone napięcie emocjonalne. W związku z tym mogą pojawiać się u nich takie przekonania czy myśli, jak np.: „moje ciało mnie zawiodło, jest do niczego”, „to moja wina, że ciąża się nie pojawia”, „jestem beznadziejna(-y)”, „na nic nie zasługuję”, „to jest kara”, „czuje się gorsza(-y)” itp.

Takie myśli w obliczu przedłużających się starań o dziecko mogą przybierać na sile. W tych momentach parze najmniej potrzebne jest krytykowanie siebie i „dokładanie” sobie bólu emocjonalnego. Przeciwnie – pomocne jest otoczenie się troską, życzliwością, łagodnością i wrażliwością wobec cierpienia, które przeżywają. Tym jest właśnie (samo)współczucie (ang. self-compassion), które praktykowane na co dzień, może obniżyć samokrytycyzm i odczuwany stres oraz zrelaksować ciało i wzmocnić sferę psychiczną.

Okazywanie sobie samowspółczucia, rozumianego jako bycie po swojej stronie, bycie życzliwym wobec siebie i otaczanie siebie troską – tak jak zrobiłby to najlepszy przyjaciel – może pomóc w stawianiu czoła trudnym doświadczeniom. A takich w leczeniu niepłodności może, niestety, być niemało.

Wdzięczność

Kiedy para doświadcza przewlekłego stresu spowodowanego przedłużającym się oczekiwaniem na dziecko, trudniej jest jej docenić to, co do tej pory przeżyła – jak sobie poradziła z wieloma przeszkodami, jaką dzielnością czy wytrwałością się wykazała. Nierzadko bywa tak, że zaczyna coraz bardziej skupiać się na własnych niepowodzeniach, a przez to może częściej przeżywać chwile zwątpienia i dużego stresu.

Wyćwiczenie w sobie postawy wdzięczności i umiejętność jej wyrażania może przynieść niezwykle dużo korzyści dla zdrowia psychicznego, jak też fizycznego. Może stanowić swego rodzaju „boję ratunkową”, szczególnie w trudniejszych momentach życia, dzięki której „utrzymasz się na powierzchni”, a nie „zatopisz się” w morzu stresu, cierpienia czy frustracji.

Warto pamiętać, że postawa wdzięczności nie polega na tym, że zaprzeczamy czy bagatelizujemy nasze cierpienie lub też trudną sytuację. W praktykowaniu wdzięczności chodzi bardziej o skupienie uwagi na tym, co już jest, na docenieniu tego, do czego już w tej chwili w naszym życiu mamy dostęp.

Chociażby na możliwości ogrzania się w promieniach słońca, powąchania kwiatów, poczucia zapachu lasu, pobawienia i przytulenia psa, czy bycia z żoną/partnerką, mężem/partnerem itp. Każdy może stworzyć własną listę wdzięczności.
A najpiękniejsze jest to, że z każdym dniem możemy ją poszerzać. Tylko od nas zależy, czy wpuścimy ją do naszego życia.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Ekspert

Mgr Agata Pypłacz

Psycholog, absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu o specjalności psychologia kliniczna. Ukończyła studia podyplomowe Psychoonkologia w praktyce klinicznej w Medycznym Centrum Kształcenia podyplomowego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz studium Terapii Par w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii we Wrocławiu. Posiada certyfikat I stopnia Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach Centrum PSR we Wrocławiu. Wspiera osoby starające się o dziecko we wrocławskiej klinice leczenia niepłodności InviMed.

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.