Przejdź do treści

Jak schudnąć przy Hashimoto? Radzi dietetyczka

Powszechnie się mówi o tym, że odchudzanie z chorobą Hashimoto w pakiecie jest trudne. Czy to prawda? Czy tak musi być? Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu.

Hashimoto, czyli autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, jest najczęstszą przyczyną niedoczynności tego gruczołu. Kobiety są od 10 do 20 razy bardziej narażone na tę chorobę, a ryzyko zachorowania rośnie wraz z wiekiem. Najważniejszym aspektem leczenia niedoczynności tarczycy jest farmakoterapia. Aby dochodziło do prawidłowej syntezy hormonów oraz przeciwdziałania czynnikom prozapalnym, bardzo istotna jest prawidłowa, zbilansowana dieta.

Jak schudnąć przy Hashimoto? Najpierw leki

Tarczyca odpowiada za ok. 30% spoczynkowej przemiany materii, zatem jeśli jej czynność jest zaburzona, nasze zapotrzebowanie na energię może ulec obniżeniu.

Dlatego podstawą będzie współpraca z endokrynologiem, który ustali odpowiednią dawkę leku, tym samym umożliwiając uzyskanie prawidłowego tempa metabolizmu.

Dlaczego warto schudnąć i jak to zrobić?

Uzyskanie prawidłowej masy ciała bardzo korzystnie wpływa na normalizację stężenia hormonów we krwi. Sama w sobie nadmierna masa ciała jest związana ze stanem zapalnym w organizmie. Dzieje się tak w wyniku uwalniania przez tkankę tłuszczową (szczególnie brzuszną) cytokin prozapalnych.

Jeśli w wyniku działania leków mamy już ustabilizowaną pracę tarczycy, to zasady redukcji masy ciała są niemal takie same jak przy standardowym odchudzaniu, z większą dbałością o obecność produktów o potencjale przeciwzapalnym.

Deficyt kilokalorii

Najważniejszy jest deficyt kaloryczny, czyli obniżenie kaloryczności diety o 300-500 kcal w stosunku do naszej całkowitej przemiany materii (CPM). Dla każdego zatem liczba spożywanych dziennie kilokalorii będzie indywidualna, bo CPM zależy od wieku, masy ciała, wzrostu, płci.

Ważne jednak, żeby nie było to tylko ograniczenie liczby kilokalorii. Bardzo istotne, aby dieta była urozmaicona, składająca z produktów niskoprzetworzonych i odżywczych.

Białko

Udział białka w diecie chorych na Hashimoto powinien wynosić 15-20 do nawet 25% energii z diety. Każdego dnia powinny być dostarczane wszystkie aminokwasy, w tym najistotniejszym jest tyrozyna, ponieważ bierze udział w syntezie hormonów tarczycy. Co to oznacza?

Można wybierać źródła pełnowartościowego białka, takie jak mięso, ryby, jaja, nabiał. Przy czym warto pamiętać, że czerwone mięso powinno być ograniczone do maksymalnie jednej porcji na tydzień, ze względu na jego niekorzystny wpływ na zdrowie.

Nie znaczy to jednak, że roślinne źródła białka nie są tutaj porządane. Aby uzyskać wszystkie potrzebne aminokwasy ze źródeł roślinnych należy po prostu każdego dnia spożywać strączki, kasze i orzechy. Dieta oparta o dużą ilość produktów roślinnych będzie dodatkowo wywierać działanie antyzapalane.

Tłuszcze

Tłuszcze w diecie chorych na Hashimoto powinny być dobierane starannie, ponieważ dzięki temu można wzmocnić efekt przeciwzapalny diety. Warto zatem bazować na spożywaniu ich na zimno, lub pod postacią orzechów i nasion.

Zdecydowanie należy unikać margaryn zawierających utwardzone tłuszcze roślinne oraz częstego smażenia (jeżeli już to na oliwie). Polecane będą tu zimnotłoczony olej lniany, rydzowy, rzepakowy, a także oliwa z oliwek, orzechy włoskie, pestki dyni, nasiona chia, czy świeżo zmielony len.

Osoby spożywające ryby powinny sięgać po te tłuste (śledź, łosoś) około 2 razy w tygodniu. W przypadku eliminacji ryb z diety, należy stosować suplementację kwasami tłuszczowymi EPA i DHA.

Witaminy i składniki mineralne

Najważniejsze dla funkcji tarczycy są witaminy antyoksydacyjne A, C, E oraz witamina D. Tę pierwsze dostarczymy spokojnie, jeśli nasza dieta będzie urozmaicona. Tę ostatnią należy suplementować.

Inne ważne składniki diety w Hashimoto to cynk, selen i żelazo. Tutaj podobnie – jeśli dieta będzie zbilansowana, można uzyskać ich prawidłowe spożycie.

Oczywiście każdy przypadek jest indywidualny, dlatego w zależności od stylu życia i stanu zdrowia może okazać się, że będzie wskazana suplementacja bądź nie.

Eliminować mleko i gluten?

Niewątpliwie warto dokonać diagnostyki pod kątem obecności celiakii u chorych na Hashimoto, bo wystąpienie tego schorzenia u nich jest bardziej prawdopodobne. Podobnie z nietolerancją laktozy.

Jednak jeśli nie zostaną zdiagnozowane tego typu zaburzenia, zgodnie z obecnym stanem wiedzy nie zaleca się ich eliminacji.

Przestrzegam przed stosowaniem testów na nietolerancje IgG zależne. Nie mają one potwierdzonej skuteczności, wręcz stowarzyszenia alergologiczne na świecie przestrzegają przed tego typu diagnostyką, bo jest ona medycznie bezużyteczna.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Ekspert

Katarzyna Rećko

Magister dietetyki po SGGW. Główne obszary jej zainteresowań zawodowych to dieta dla płodności, dieta w PCOS i innych problemach hormonalnych oraz diety roślinne.

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.