fbpx
Przejdź do treści

Jak przygotować się do zabiegu in vitro?

jak przygotować się do in vitro
W przygotowaniach do zabiegu in vitro ważny jest zarówno wymiar fizyczny, jak i psychiczny

Przygotowanie fizyczne i odżywcze

1. Istotne jest spożywanie co najmniej 60 – 70  g białka dziennie, aby  umożliwić organizmowi produkcję zdrowej, ale i większej ilości komórek jajowych
Przykłady produktów bogatych w białka to: chude, naturalne i organiczne mięso, ryby, fasola, jaja i soczewica.

2. Dieta powinna być bogata w wapń, który dostarczy organizmowi składników odżywczych, pomocnych w procesie zapłodnienia. Produktami bogatymi w  wapń są: jogurt, migdały, tofu, ser, i zielone, liściaste warzywa, takie jak kapusta, rzepa i szpinak.

3. Należy zwrócić uwagę na żywność lub suplementy zawierające kwas foliowy (400 mikrogramów – 0,4 mg). Jeśli chodzi o pokarmy, warto jeść te warzywa i owoce, które na pewno mają go w swoim składzie, będzie to np. fasola, groch, soczewica, orzechy oraz zboża.

4. Zaleca się picie 2 litrów płynów dziennie. Ta praktyka pozwoli utrzymać odpowiednie nawodnienie organizmu, dzięki czemu szanse na udany zabieg wzrosną.

5. Ograniczenie kawy i alkoholu również sprzyja zapłodnieniu, najlepiej jednak całkowicie wyeliminować je ze swojej diety. Oczywiście, jeśli kofeina to element, bez którego trudno wyobrazić sobie egzystencję, proponowaną dzienną dawką jest 200 – 300 mg. Jedna filiżanka kawy zawiera zwykle od 90 do 150 mg kofeiny, jednak zmienia się w dużym stopniu w zależności od rodzaju ziarna  lub sposobu parzenia Zdaniem duńskich naukowców, picie pięciu filiżanek kawy dziennie zmniejsza o połowę szanse na powodzenie in vitro!

6. Przygotowując się do zapłodnienia, trzeba zapomnieć o paleniu papierosów i zażywaniu leków, które mogą wydłużyć proces starań.

7. Pomocne są również delikatne, regularne ćwiczenia. Zwykłe chodzenie albo niemęcząca joga wspomagają odpowiedni przepływ krwi, a także utrzymanie zdrowej wagi w oparciu o BMI.

Przygotowanie psychiczne i emocjonalne

  1. Komunikacja emocji w związku jest bardzo ważna, bowiem pomaga zmniejszyć presję i stres, związane z tym, co niesie ze sobą proces in vitro. Warto dzielić się z partnerem wszystkimi rodzajami uczuć – począwszy od np. żalu po poronieniach do strachu przed ewentualną porażką. Warto też dać sobie prawo czuć się nieswojo z faktem inwestowania pieniędzy w procedury, zwłaszcza jeśli nie doświadczyło się wielu niepowodzeń w walce o dziecko. Normalnym jest także niepewność przyszłej reakcji na skutki zabiegu
  2. Ważne jest wspólne spędzanie czasu z partnerem – mowa tu o zwykłych czynnościach i takich, które obojgu dają przyjemność. Dzięki nim łatwiej będzie nie skupiać myśli wyłącznie na temacie in vitro
  3. Dodatkowe wsparcie emocjonalne mogą zapewnić klinika i lekarz, którzy podpowiedzą rozwiązania w postaci np. grup wsparcia czy spotkań z psychologiem.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Karolina Błaszkiewicz

dziennikarka. Związana z magazynem Chcemy Być Rodzicami i z natemat.pl