Pytanie, szybka odpowiedź w pośpiechu – tak często wyglądają rozmowy z dziećmi. W pędzie, biegu, bez zastanowienia, wyjaśnienia i długiej dyskusji. To często bezproduktywne konwersacje, które nie wnoszą zbyt wiele do życia dziecka. Co warto wiedzieć o rozmowach z dziećmi? Przekonajmy się.
Rozmowy z dzieckiem – ich jakość jest najważniejsza
Rozmowy z dziećmi są niezwykle ważne, w szczególności, gdy dzieci są niespokojne lub zestresowane. Rozmowy poprawiają jakość życia codziennego, ale także mają ogromne znaczenie w dłuższej perspektywie. Przedstawiamy najczęstsze korzyści, jakie płyną z rozmów rodziców z dzieckiem:
- Rozwijają umiejętności językowe dzieci.
- Umożliwiają dzieciom rozwijanie kompetencji społecznych – pomagają im w radzeniu sobie z konfliktami oraz w kontaktach z przyjaciółmi.
- Pomagają w efektywnym posługiwaniu się językiem podczas kontaktów z kolegami, przyjaciółmi.
- Wspierają kreatywność.
- Zachęcają dzieci do łączenia kreatywności z etyką – uświadamiają , że kreatywność może wspierać dobro publiczne.
Dla wielu rodziców rozmowy z dziećmi są wyzwaniem. Jednak nie musimy znać odpowiedzi na wszystkie pytania dziecka. Zamiast tego lepiej pomyśleć o sobie jako o przewodniku, który zaspokaja ciekawość dziecka i pomaga mu przejść przez życie.
Metapoznanie
Metapoznanie to sposób przewidywania, kontrolowania, monitorowania i oceniania procesów poznawczych. To także zdolność ludzkiego organizmu do poznawania samego siebie. Procesy poznawcze, których działanie skierowane jest na poznanie innych procesów poznawczych. Na przykład, nawet dzieci w wieku 5 lat mogą dokonywać liczbowych zakładów w grach. Głębsze myśli dzieci mogą być przesłonięte przez całą ich aktywność, kłótnie z rodzeństwem, a nawet przez czas spędzony przed ekranem komputera.
Jak wzmocnić rozmowy z dziećmi?
By wesprzeć głębsze myślenie, rozwój poznawczy i społeczno-emocjonalny dzieci, warto wypróbować jedną wskazówkę – podążaj za prowadzeniem rozmowy swojego dziecka. Pomyśl o mowie, mowie ciała i gestach dziecka jak o wątku i zastanów się, jak możesz za nim podążać. Zamiast udzielać rad, wskazówek i szybkich odpowiedzi, usiądź, rozmawiaj i zadawaj pytania. Zachęcaj do wysnuwania wniosków, myślenia.
Naukowcy z Harvardu w 2018 roku przeprowadzili badanie, które wykazało, że w przypadku dzieci w wieku od 4 do 6 lat to liczba zwrotów konwersacji, które miały dzieci, a nie liczba słów, które usłyszały, miała największy wpływ na ich umiejętności językowe. W przypadku dzieci, które miały więcej zwrotów konwersacyjnych, obszary mózgu Broca (zaangażowane w przetwarzanie języka) były znacznie bardziej aktywne, gdy słuchały opowieści, a ta aktywacja przewidywała ich umiejętności językowe. Tym samym możemy jednoznacznie stwierdzić, że rozmowy mają potencjał, by zmienić mózgi dzieci.
Podążanie za konwersacyjnym prowadzeniem dziecka jest możliwe w każdym wieku. Ważne, by rodzic nie był „dostarczycielem” odpowiedzi, informacji lub porad, a osobą, która razem z dzieckiem próbuje rozgryźć świat. Nie warto być źródłem mądrości, zdecydowanie lepiej być drogowskazem. Lepiej odejść od oferowania dziecku natychmiastowego rozwiązania, a zamiast tego warto angażować je w proces wspólnego rozwiązywania problemów. Rodzice powinni zostawiać dziecku przestrzeń do przemyślenia pewnych rzeczy i wysnucia wniosków. To podstawa rozmowy, która pozwala dziecku głęboko zaangażować się, wyciągać wnioski i uczyć na błędach.
Źródło: Psychology Today
Dostęp dla wszystkich
Wolny dostęp
Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami.
Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!