fbpx
Przejdź do treści

Jak poprawić rozmowy z dzieckiem?

rozmowy z dzieckiem
Foto: 123RF

Pytanie, szybka odpowiedź w pośpiechu – tak często wyglądają rozmowy z dziećmi. W pędzie, biegu, bez zastanowienia, wyjaśnienia i długiej dyskusji. To często bezproduktywne konwersacje, które nie wnoszą zbyt wiele do życia dziecka. Co warto wiedzieć o rozmowach z dziećmi? Przekonajmy się.

Rozmowy z dzieckiem – ich jakość jest najważniejsza

Rozmowy z dziećmi są niezwykle ważne, w szczególności, gdy dzieci są niespokojne lub zestresowane. Rozmowy poprawiają jakość życia codziennego, ale także mają ogromne znaczenie w dłuższej perspektywie. Przedstawiamy najczęstsze korzyści, jakie płyną z rozmów rodziców z dzieckiem:

  • Rozwijają umiejętności językowe dzieci.
  • Umożliwiają dzieciom rozwijanie kompetencji społecznych – pomagają im w radzeniu sobie z konfliktami oraz w kontaktach z przyjaciółmi.
  • Pomagają w efektywnym posługiwaniu się językiem podczas kontaktów z kolegami, przyjaciółmi.
  • Wspierają kreatywność.
  • Zachęcają dzieci do łączenia kreatywności z etyką – uświadamiają , że kreatywność może wspierać dobro publiczne.

Dla wielu rodziców rozmowy z dziećmi są wyzwaniem. Jednak nie musimy znać odpowiedzi na wszystkie pytania dziecka. Zamiast tego lepiej pomyśleć o sobie jako o przewodniku, który zaspokaja ciekawość dziecka i pomaga mu przejść przez życie.

Metapoznanie

Metapoznanie to sposób przewidywania, kontrolowania, monitorowania i oceniania procesów poznawczych. To także zdolność ludzkiego organizmu do poznawania samego siebie. Procesy poznawcze, których działanie skierowane jest na poznanie innych procesów poznawczych. Na przykład, nawet dzieci w wieku 5 lat mogą dokonywać liczbowych zakładów w grach. Głębsze myśli dzieci mogą być przesłonięte przez całą ich aktywność, kłótnie z rodzeństwem, a nawet przez czas spędzony przed ekranem komputera.

Jak wzmocnić rozmowy z dziećmi?

By wesprzeć głębsze myślenie, rozwój poznawczy i społeczno-emocjonalny dzieci, warto wypróbować jedną wskazówkę – podążaj za prowadzeniem rozmowy swojego dziecka. Pomyśl o mowie, mowie ciała i gestach dziecka jak o wątku i zastanów się, jak możesz za nim podążać. Zamiast udzielać rad, wskazówek i szybkich odpowiedzi, usiądź, rozmawiaj i zadawaj pytania. Zachęcaj do wysnuwania wniosków, myślenia.

Naukowcy z Harvardu w 2018 roku przeprowadzili badanie, które wykazało, że w przypadku dzieci w wieku od 4 do 6 lat to liczba zwrotów konwersacji, które miały dzieci, a nie liczba słów, które usłyszały, miała największy wpływ na ich umiejętności językowe. W przypadku dzieci, które miały więcej zwrotów konwersacyjnych, obszary mózgu Broca (zaangażowane w przetwarzanie języka) były znacznie bardziej aktywne, gdy słuchały opowieści, a ta aktywacja przewidywała ich umiejętności językowe. Tym samym możemy jednoznacznie stwierdzić, że rozmowy mają potencjał, by zmienić mózgi dzieci.

Podążanie za konwersacyjnym prowadzeniem dziecka jest możliwe w każdym wieku. Ważne, by rodzic nie był „dostarczycielem” odpowiedzi, informacji lub porad, a osobą, która razem z dzieckiem próbuje rozgryźć świat. Nie warto być źródłem mądrości, zdecydowanie lepiej być drogowskazem. Lepiej odejść od oferowania dziecku natychmiastowego rozwiązania, a zamiast tego warto angażować je w proces wspólnego rozwiązywania problemów. Rodzice powinni zostawiać dziecku przestrzeń do przemyślenia pewnych rzeczy i wysnucia wniosków. To podstawa rozmowy, która pozwala dziecku głęboko zaangażować się, wyciągać wnioski i uczyć na błędach.

Źródło: Psychology Today

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Klaudia Kierzkowska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, miłośniczka podróży, teatru i włoskiej kuchni.