fbpx
Przejdź do treści

Jak nauczyć dziecko pracy w grupie?

dzieci dziecko nauka praca w grupie współpraca psychologia
fot.123rf.com

Dzieci często są wycofane, skryte i zamknięte w sobie. Niechętnie pracują z grupą – zwłaszcza w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Jak temu zaradzić? Jak nauczyć dziecko współzależności?

Cenimy niezależność i samodzielność. Jednak z drugiej strony chcemy, aby nasze dzieci odnajdywały się w grupie i umiały współpracować. Uczymy je współzależności, czyli umiejętności współpracy z innymi w celu osiągnięcia celu lub wykonania zadania. Współzależność jest niezbędną umiejętnością, jeśli chcemy cieszyć się wzajemnie wspierającymi relacjami i osiągać wielkie cele.

Rodzaje współzależności

Istnieją trzy rodzaje współzależności:

  • Współzależność sekwencyjna – potrzebujemy wkładu innej osoby, zanim wykonamy swoją część zadania. W projekcie grupowym potrzebujemy badań od członka grupy, zanim będziemy mogli opracować prezentację. Zdolność jednej osoby do wykonania swojej pracy zależy od drugiej – w kolejności sekwencyjnej.
  • Wzajemna współzależność – każdy wypełnia swoją część, aby osiągnąć ten sam cel. Nie jest to jednak współzależności liniowa tak. jak w przypadku współzależności sekwencyjnej. Świetnym tego przykładem są drużyny sportowe. Wszyscy pracują razem na zwycięstwo, ale nie ma ustalonej kolejności, w jakiej należy zrobić zadanie. Wszyscy pracują razem, aby osiągnąć cel.
  • Połączona współzależność – każda osoba w grupie ma przydzielone zadanie, które może wykonać niezależnie. Pod koniec dnia, wspólne wysiłki są łączone, co przyczynia się do ogólnego celu grupy. Obowiązki domowe są tego doskonałym przykładem. Każdy członek rodziny ma przypisane obowiązki, które można wykonać samodzielnie, ale przyczynia się do ogólnego celu rodziny, jakim jest utrzymanie domu w czystości i porządku.

Nauka współzależności

Współzależności w codziennym życiu jest niezwykle istotna. Jak zatem nauczyć jej dzieci? Najlepszym sposobem wspierania dzieci w zrozumieniu i urzeczywistnianiu współzależności jest prowadzenie celowych rozmów na dany temat.

  • Powiedz, że inni mogą prosić je o pomoc. Porozmawiaj z dzieckiem o jego mocnych stronach. Uświadom, w czym jest dobre i w jaki sposób może pomóc ludziom. Nie zapomnij wspomnieć, że i ono zawsze może poprosić o wsparcie.
  • Wymyśl rodzinny projekt artystyczny lub zadanie, które wymaga od każdej osoby wykonania części zadania, zanim kolejna osoba będzie mogła wnieść swój wkład. Możesz stworzyć rodzinny album podróżniczy, w którym każdy członek rodziny musi stworzyć swoją stronę, zanim przekaże album następnej osobie. Dobrym pomyłem jest podzielenie domowych obowiązków – jedna osoba wyjmuje naczynia ze zmywarki, druga chowa je do szafki, a trzecia ponownie ładuje zmywarkę brudnymi naczyniami.  
  • Rozmawiaj z dzieckiem o doświadczeniach, jakie ma ze swoją grupą np. w przedszkolu, szkole, klubie. Dzieci lubią angażować się w projekty grupowe. Porozmawiaj z nimi o tym, co im się podoba i sprawia przyjemność, a co nie. Dowiedz się, co myślą o pracy w grupie. Wykorzystaj współzależne działania, w które jest już zaangażowane.
  • Pracujcie razem nad wspólnymi projektami. Pomóż każdej osobie opracować cel, który może osiągnąć w ciągu tygodnia. Wymyśl nagrodę rodzinną, gdy cel zostanie osiągnięty np. wspólny wieczór filmowy z popcornem.
  • Bądź wzorem współzależności. Opowiedz dziecku, w jaki sposób pomagasz ludziom w życiu zawodowym i osobistym, a jak oni pomagają i wspierają ciebie.  

Źródło: Psychology Today

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Klaudia Kierzkowska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, miłośniczka podróży, teatru i włoskiej kuchni.