fbpx
Przejdź do treści

Jak brak snu wpływa na nasz organizm?

brak snu
Foto: We-Vibe Toys, Unsplash

Organizm każdego z nas, w zależności od płci i wieku, potrzebuje innej ilości snu. Jednak uznaje się, że minimalna ilość snu dla osoby dorosłej wynosi 6 godzin. Podczas snu organizm regeneruje się, odpoczywa i nabiera sił. Niestety, regularne niewysypianie się może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Problemy z koncentracją, osłabienie i przemęczenie, to tylko niektóre z nich.

Brak snu a ośrodkowy układ nerwowy

Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a przewlekła bezsenność może zakłócić sposób, w jaki organizm wysyła i przetwarza informacje. Podczas snu, między komórkami nerwowymi w mózgu (czyli neuronami), tworzą się ścieżki, które pomagają zapamiętywać nowe informacje. Niestety, niewystarczająca ilość snu może przyczyniać się do pogorszenia koncentracji i trudności w przyswajaniu nowej wiedzy. Brak snu ma negatywny wpływ na zdolności umysłowe i stan emocjonalny. Mogą pojawić się wahania nastroju, lęk, impulsywne zachowanie, halucynacje, a niekiedy i myśli samobójcze. Nieustanne niewyspanie jest szczególnie niebezpieczne podczas kierowania samochodem.

Wpływ niedoboru snu na układ odpornościowy

Podczas snu organizm wytwarza substancje ochronne tj. przeciwciała, które pomagają w walce z infekcjami. Niewystarczająca ilość snu zaburza prawidłową pracę układu odpornościowego, co zwiększa podatność organizmu na zachorowania. Ponadto powrót do zdrowia po chorobie może zająć więcej czasu. Długotrwała deprywacja snu zwiększa również ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych np. chorób serca i cukrzycy.

Brak snu a układ oddechowy

Związek między snem a układem oddechowym przebiega w obie strony. Nocne zaburzenie oddychania, zwane obturacyjnym bezdechem sennym, może przerwać sen lub obniżyć jego jakość. Brak snu zwiększa podatność na infekcje dróg oddechowych i pogarsza istniejące już choroby np. przewlekłą chorobę płuc.

Brak snu a układ trawienny

Sen ma wpływ na poziom dwóch hormonów – leptyny i greliny, które kontrolują uczucie głodu i sytości. Leptyna informuje mózg, że jesteśmy już najedzeni. Bez wystarczającej ilości snu mózg zmniejsza poziom leptyny i zwiększa poziom greliny, która pobudza apetyt. Ponadto brak snu sprawia, że po jedzeniu organizm uwalnia mniejsze ilości insuliny, która pomaga obniżyć poziom cukru (glukozy) we krwi. Brak snu zmniejsza również tolerancję organizmu na glukozę, co wiąże się z insulinoopornością.

Wpływ na układ sercowo-naczyniowy

Sen wpływa na prawidłową pracę serca i całego układu krwionośnego. Odgrywa również istotną rolę w zdolności organizmu do leczenia i naprawy naczyń krwionośnych i serca. Zbyt mała ilość snu zwiększa ryzyko chorób układu krążenia tj. zawału serca, udaru mózgu.

Brak snu a układ hormonalny

Sen ma również wpływ na produkcję hormonów. Do produkcji testosteronu potrzebujemy minimum 3 godzin nieprzerwanego snu. Tym samym, nieustanne budzenie się i trudności ze snem mogą wpłynąć na produkcję hormonów – w tym także na produkcję hormonów wzrostu (u dzieci i młodzieży). Hormony te, oprócz funkcji wzrostu, pomagają organizmowi budować masę mięśniową oraz naprawiać komórki i tkanki. Niedobór snu może mieć również negatywny wpływ dla płodności.

Jak zapobiegać problemom ze snem?

Nieustanne niewyspanie ma negatywny wpływ na nasz organizm, dlatego warto zapobiegać problemom ze snem. Na co zwrócić uwagę?

  • Unikaj drzemek w ciągu dnia.
  • Już kilka godzin przed snem nie spożywaj kofeiny.
  • Kładź się spać o tej samej porze każdego wieczoru.
  • Wstawaj o tej samej porze każdego ranka.
  • Przed snem postaraj się zrelaksować.
  • Unikaj obfitych posiłków na kilka godzin przed snem.
  • Ogranicz korzystanie z urządzeń elektronicznych przed snem.

Źródło: Healthline

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Klaudia Kierzkowska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, miłośniczka podróży, teatru i włoskiej kuchni.