fbpx
Przejdź do treści

Jaja na płodność. Jak wpływają na nasze zdrowie?

jaja na płodność
fot. Fotolia

Z czym kojarzy się Wielkanoc? Przede wszystkim z jajkami! Nie bez powodu są one symbolem święta zmartwychwstania Jezusa. A czy wiesz jak wpływają na zdrowie? Jaja na płodność – poznaj najciekawsze fakty.

Jaja i zajączek to nieodłączne symbole Wielkanocy, które wiążą się z płodnością. Nie każdy o tym wie, ale również starożytni Egipcjanie, Persowie i Rzymianie używali jaj i zajęcy jako symbolu nowego życia i witalności seksualnej.

Również w mitologii celtyckiej znajdziemy odwołania do współcześnie stosowanych symbolów Wielkanocy. Niegdyś w całej Brytanii, z okazji dorocznego przybycia bogini wiosny Eostre, odbywały się huczne zabawy i wystawne uczty. Eostre reprezentowała nowy początek, płodność oraz odrodzenie i była przedstawiana za pomocą postaci królika.

W Wielkanoc sięgaj po jajka!

Choć chrześcijańska Wielkanoc nie ma obecnie wiele wspólnego z pogańskimi obrzędami, część tradycji przetrwała. Jedną z nich jest malowanie pisanek i przyrządzanie jajecznych dań. Nie zapomnij więc tym dodatku, ponieważ jajka są źródłem wielu ważnych składników odżywczych i wspomagają płodność.

  • To doskonałe źródło choliny, która według badań pozytywnie wpływa na rozwój płodu i całe późniejsze życie. Ponadto jaja bogate są w jod, selen, molibden, witaminę B12, B2 oraz biotynę
  • Dzięki obecności witaminy D i fosforu jajka pomagają w utrzymaniu mocnych kości i zębów
  • Jedzenie jaj sprzyja zachowaniu dobrego wzroku dzięki przeciwutleniaczom (luteinie i zeaksantynie)  zawartym w żółtkach
  • Spożywanie jaj sprzyja w utrzymaniu zdrowego mózgu i nerwów- cholina poprawia pamięć, natomiast witamina B wspiera układ nerwowy i mózg

Jaja na płodność

Jaja pomagają utrzymać zdrowy poziom cukru we krwi, co jest niezwykle ważne przy staraniach o dziecko. Ponadto jedzenie jaj jest wskazane u kobiet z zespołem policystycznych jajników (PCOS). Wiele pań z tym schorzeniem ma bowiem niedobory witaminy D.

Jedzenie jaj może pomóc w podniesieniu jakości nasienia i poprawie męskiej płodności. Jajka są bowiem źródłem witaminy E, która jest m.in. odpowiedzialna za utrzymanie tkanki jąder. Witamina E to również silny przeciwutleniacz, który przeciwdziała wolnym rodnikom.

Ale jaja…! Wiedziałaś o tym?

  • Jaja kurze zawierają mniej cholesterolu niż jaja innych ptaków
  • Jaja przepiórcze zawierają dużo fosforu, kwasu foliowego, witaminy B1
  • Jaja kaczek zawierają więcej kwasu foliowego, żelaza, choliny i kwasów tłuszczowych omega-3 od jaj kurzych, jednak mają więcej cholesterolu
  • Jaja gęsi zawierają dużą ilość kwasów tłuszczowych omega-3, są też źródłem selenu

Źródło: fit-for-fertility.com

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Anna Wencławska

Redaktorka serwisu Chcemy Być Rodzicami. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, pasjonatka obcych kultur i języków orientalnych.