fbpx
Przejdź do treści

Z insulinoopornością naprawdę można wygrać

insulinooporność

Do poradni leczenia niepłodności trafia coraz więcej osób z insulinoopornością, o której jeszcze do niedawna niewielu słyszało. Jak się przed nią bronić i co sami dla siebie możemy zrobić opowiada Dominika Musiałowska, autorka bloga www.insulinoopornosc.com

Czym jest insulinoporność?

Dominika Musiałowska: Insulinooporność to stan polegający na zmniejszeniu wrażliwości tkanek na działanie insuliny, pomimo jej prawidłowego lub podwyższonego stężenia w surowicy krwi. Insulina to hormon odpowiedzialny za stabilizacje poziomów glukozy. Gdy poziom glukozy jest niestabilny, insulina ma za zadanie kontrolować jej prawidłowy poziom. Gdy zjemy posiłek trzustka wydziela insulinę, jednak przy niektórych grupach pokarmów lub przy pewnych zaburzeniach wydziela jej nadmierne ilości. Insulina krąży po organizmie a tkanki próbują ją wykorzystać, jednak z czasem przestają na nią reagować i niestety nie mogą już jej w odpowiedni sposób spożytkować. Wtedy mówimy o insulinooporności.

Jak możemy zapobiec insulinooporności?

Przede wszystkim zdrowym stylem życia, który składa się:

  • ze zdrowej, zbilansowanej diety opartej na naturalnych produktach spożywczych (dużo warzyw, ryb, owoców, produktów pełnoziarnistych, zdrowych tłuszczy, jajek, roślin strączkowych, nasion, pestek, wody niegazowanej itp.),
  • codziennej aktywności fizycznej (ok 30-60 min aktywności o optymalnym natężeniu. Należy pilnować, żeby nie był to wysiłek zbyt intensywny, ponieważ w ten sposób możemy tylko nasilić insulinooporność i tym bardziej uniemożliwić spadek masy ciała, jeśli zależy nam na walce z kilogramami),
  • odpowiedniej dawki snu (ok 8 godzin ciągłego snu na dobę – co przy dziecku graniczy z cudem, dlatego warto każdą wolną chwilę przeznaczyć na odpoczynek i regeneracje – dla zdrowia),
  • eliminacji stresu (stres zwiększa ryzyko insulinooporności, dlatego bardzo ważne jest dbanie o zdrowie psychiczne),
  • rezygnacja z używek (alkohol, papierosy, narkotyki, niektóre leki – mogą wywołać insulinooporność).

Insulinooporność – jak z nią walczyć? Co możemy zrobić sami dla siebie na co dzień?

Dokładnie to co wspomniałam przed chwilą.

Przede wszystkim zdrowe zasady odżywiania, codzienna aktywność fizyczna, eliminacja stresu, używek, wysypianie się. Po prostu higiena codziennego życia. Zwolnijmy tempo, znajdźmy czas na relaks, znajdźmy czas dla rodziny i przyjaciół. Życie jest tylko jedno, dlatego dbajmy zdrowie swoje i swoich bliskich.

Czego unikać w diecie?

Przede wszystkim sztucznych, przetworzonych produktów nafaszerowanych cukrem i tzw. chemią. Zaliczają się do nich słodycze, słodkie napoje, słodkie jogurty, bułeczki, serki, gotowe produkty obiadowe (w tym mrożonki typu zapiekanki, pizza itd.), gotowe sosy i wiele innych. Najlepiej wybierać te produkty, które mają jak najkrótszy i naturalny skład.

Na swoim blogu regularnie wspierasz chorych. Radzisz im, wysłuchujesz, polecasz… Razem łatwiej?

Zdecydowanie. Pamiętam swoje początki. Gdy zdiagnozowano mi insulinooporność w polskim internecie nie wiele było na ten temat. Fora internetowe były prawie puste w tym temacie, nie było nic na Facebooku ani na portalach.

Nikt też z mojego otoczenia nie wiedział co to jest insulinooporność. Postanowiłam to zmienić i założyłam bloga, później fanpage i cztery grupy wsparcia na Facebooku, zaczęliśmy spotykać się na żywo, robić razem treningi nordic walking, następnie pojawiły się konferencje dla pacjentów w całej Polsce. Widzę, że to ma sens. Osób ze zdiagnozowaną insulinoopornością przybywa.

Lekarze nie mogą poświęcić pacjentowi tyle czasu na wizycie ile byśmy chcieli. Brakuje nam informacji, wsparcia, a jak jesteśmy w „kupie” to jest nam łatwiej, raźniej. Widzimy, że nie jesteśmy sami z problemem, że takich jak my jest dużo więcej. Widzimy też sens naszych starań, oglądamy sukcesy innych osób – niezależnie czy to poprawa wyników badań czy spadek kilku kilogramów a to nas motywuje do działania. Możemy brać z innych przykład albo dzielić się swoimi doświadczeniami. Często możemy zwyczajnie wyżalić się, że nie wszystko idzie po naszej myśli. Codziennie dostaję dziesiątki maili, wiadomości i komentarzy. Staram się każdemu odpowiedzieć i udzielić wsparcia. Uważam, że warto to robić dalej i mimo, że przy małym dziecku nie jest łatwo, to mam kilka osób, które bardzo mi  pomagają i wspierają w rozwijaniu projektu. Bardzo pomaga i wspiera mnie mój mąż. Myślę, że gdyby nie on, nie miałabym tyle siły, żeby prowadzić tak duży i szybko rozwijający się projekt.

Co dalej?

Za kilka miesięcy projekt Insulinooporność – zdrowa dieta i zdrowe życie ewoluuje, ale na razie nie mogę zdradzić tajemnicy co dokładnie będzie się działo. Mogę jedynie zachęcić do zaglądania na bloga www.insulinoopornosc.com , śledzenia moich działań na Facebooku, korzystania z grup wsparcia, a przy odrobinie cierpliwości mogę obiecać, że niedługo moje działania znacznie się rozszerzą. Zależy mi, żeby udzielać wsparcia pacjentom z insulinoopornością, ponieważ wiem, że coraz więcej osób tego wsparcia potrzebuje.

Im bardziej mój projekt się rozwija, tym bardziej zwraca na siebie uwagę w środowiskach lekarskich, a to pokazuje lekarzom, że temat insulinooporności nie powinien być zamiatany pod dywan. Pokazuję to też na konferencjach diabetologicznych na których mam przyjemność występować oraz poprzez regularny kontakt z lekarzami, dietetykami, pielęgniarkami czy edukatorami zdrowotnymi.

Drodzy Pacjenci, nie poddawajcie się! Bo z insulinoopornością naprawdę można wygrać. Można ją kontrolować, poprawić wyniki badań i żyć normalnie a przy tym zdrowo! Mnóstwo naszych insulinoopornych zaszło w ciąże i urodziło zdrowe dzieci, więc nie słuchajcie gdy ktoś Wam mówi, że nie będziecie mogli ich mieć! Odpowiednia diagnostyka, leczenie i wszystko jest możliwe a dowodem na to jest moja 3-miesięczna córeczka i mnóstwo maluszków u naszych insulinoopornych rodziców.

Dominika Musiałowska

dm

 – Autorka bloga www.insulinoopornosc.com oraz twórca pierwszego i jedynego w Polsce projektu edukacyjnego oraz wspierającego osoby z insulinoopornością – „Insulinooporność – zdrowa dieta i zdrowe życie”. Członek Stowarzyszenia Edukacji Diabetologicznej i przewodnicząca sekcji o insulinooporności w SED, instruktor sportowy o specjalizacji fitness i nordic walking, absolwentka Polskiej Akademii Sportu, z wykształcenia dziennikarka. Zawodowo zajmuje się marketingiem i reklamą prowadząc własną działalność gospodarczą. Jest przede wszystkim pacjentką z insulinoopornością, PCOS, chorobą Hashimoto oraz celiakią. Na podstawie własnego doświadczenia, pokazuje innym jak można radzić sobie z problemami zdrowotnymi i normalnie żyć. Aktywnie uczestniczy w licznych szkoleniach i warsztatach o tematyce zdrowotnej, dietetycznej i psychologicznej. Mama 3-miesięcznej Oliwki.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Magda Dubrawska

dziennikarka Chcemy Być Rodzicami, doktorantka socjologii.