fbpx
Przejdź do treści

Grill w ciąży lub podczas karmienia piersią? Pamiętaj o tych zasadach

grill w ciąży lub karmienia piersią

Grillowanie to jeden z ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu przez Polaków. W trakcie ciąży oraz karmienia piersią należy pamiętać, że dania powstające w ten sposób są często niezdrowe – których szczególnie należy unikać i czym je zastąpić?

Majówka to dla wielu czas grillowania i odpoczynku. W przypadku kobiet w ciąży oraz karmiących piersią warto jednak zastanowić się nad zmianą menu oraz sposobu obróbki dań. Przyszła lub karmiąca mama nie powinna też siedzieć w miejscu, w którym narażona jest na dym z grilla.  

Wszystko z umiarem 

Na wstępie należy rozróżnić grillowanie na klasycznym żarze z węgla od elektrycznego. Ta druga metoda jest zalecana przez lekarzy i dietetyków jako zdrowsza ze względu na brak substancji pochodzących z dymu. Jeżeli zdecydujemy się zjeść w ciąży danie z tradycyjnego grilla, pamiętajmy, by było to tylko uzupełnienie diety – zbyt częste spożywanie zadymionego jedzenia może negatywnie wpłynąć na zdrowie matki i dziecka. Powinniśmy zrezygnować również z folii i tacek aluminiowych, które mogą być szkodliwe w kontakcie z gorącymi produktami o kwaśnym pH. Jony aluminium przenikają wtedy do żywności i odkładają się w naszym organizmie.

Warto jednak zaznaczyć, że zjedzenie jednej kiełbaski – nawet z aluminiowej tacki – nie spowoduje spustoszenia w organizmie. Zalecenia lekarzy i dietetyków odnoszą się szerzej do naszego menu. Jeżeli bowiem całe wakacje pozwolimy sobie na regularne grillowanie z kiełbasą i karkówką w roli główniej, nie oczekujmy niskiego ciążowego przyrostu wagi, ani łatwego porodu.

W przypadku kobiety karmiącej piersią ważne, by dania nie były mocno doprawione. Unikajmy dań pikantnych, słonych, zawierających ocet. Substancje te niestety przechodzą do mleka i powodują zmianę jego smaku i zapachu, co może nie odpowiadać dziecku.

W grillowaniu szkodliwe są również spalające się tłuszcze, które kapią z mięsa na gorące węgle. Warto więc w czasie ciąży zmodyfikować nieco menu.  

Grill w ciąży – wybierz rybę i owoce 

Grill nie musi jednak być niezdrowy. Nawet przygotowując potrawy na węglu, możemy sprawić, że będą one zdrową ucztą. Jak to zrobić? Przede wszystkim eliminując czerwone mięso oraz kiełbasy, które mają tendencję do przysmażania się, co nie jest zdrowym procesem obróbki termicznej. W ich miejsce można użyć ryb, np. łososia, który zawiera cenne kwasy tłuszczowe omega-3.

Innym pomysłem są grillowane warzywa oraz owoce. O ile miks banana z czekoladą zna prawie każdy, to mało osób zapewne grillowało plastry ananasa z wiśniami lub czereśniami. Warzywa tak naprawdę nadają się każde – hitem m.in. są: cukinia, karczoch, bakłażan, papryka i szparagi. Przepisów na zdrowe dania z rusztu jest naprawdę wiele, smacznego!

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.