fbpx
Przejdź do treści

DYNIA – RODZAJE I WŁAŚCIWOŚCI

dynia dieta płodności
fot. pixabay.com

Dynię można spokojnie okrzyknąć królową jesieni, którą daje nam natura. Jest to przede wszystkim warzywo niskokaloryczne i niskowęglowodanowe, które znajdzie miejsce praktycznie w każdej diecie. Ponadto charakteryzuje się także dużym bogactwem witamin i składników mineralnych, korzystnie oddziałujących między innymi na płodność!

Dynia? Na zdrowie!

Po pierwsze, dynia zawiera witaminę E, doskonale Wam znaną jako witamina płodności. Jest ona silnym antyoksydantem i pomaga zwalczać stany zapalne w organizmie. Ponadto wpływa na prawidłową pracę hormonów i jakość nasienia. Po drugie, dynia dostarcza także witaminę D oraz witaminy z grupy B, ale co najważniejsze – jest też źródłem β-karotenu, któremu zawdzięcza pomarańczową barwę. Uczestniczy on w procesie implantacji zarodka i wpływa na właściwe funkcjonowanie jajników. Im barwa miąższu dyni jest intensywniejsza, tym większa jest ilość karotenoidów.

Dynia dyni nierówna – odmiany dyni

W zależności od odmiany dynia charakteryzuje się różną zawartością błonnika pokarmowego, który nie tylko wspomaga właściwą perystaltykę jelit, ale pomaga obniżyć poziom cholesterolu i zmniejszyć wchłanianie glukozy. Największą ilością pektyn charakteryzuje się zielona dynia o nazwie Amber, która zawiera trzy razy więcej białka i sześć razy więcej β-karotenu niż pozostałe, uprawiane w Polsce, odmiany dyni. Co ciekawe, nie kumuluje też metali ciężkich i azotanów, co pozwala na większą różnorodność w kwestii wyboru miejsca jej uprawy.

Owoce dyni figolistnej są natomiast bogate w D-chiroinozytol, o którym pisałam już wielokrotnie w kontekście PCOS (zespołu policystycznych jajników). Bierze on udział w wewnątrzkomórkowym działaniu insuliny, wpływając tym samym na obniżenie poziomu glukozy we krwi. Według badań przeprowadzonych w Szanghaju, przez naukowców z East China Normal University, substancja ta stymuluje regenerację komórek beta trzustki u szczurów z cukrzycą i reguluje aktywność insuliny. Co jednak ważne, dotyczy to ekstraktu z miąższu dyni, który zawiera opisywany inozytol.

Sama dynia charakteryzuje się wysokim indeksem glikemicznym, wynoszącym 75. Nie oznacza to jednak, że stoi na cenzurowanym. Składa się bowiem w 90% z wody, a zawartość węglowodanów wynosi jedyne 7-8 g w 100g , co ma wpływ na jej niższy ładunek glikemiczny, wynoszący 3. Wniosek? Spożywanie dyni w towarzystwie białka lub tłuszczu z pewnością spowolni wyrzuty insuliny, dzięki czemu nie będzie dochodziło do dużych poposiłkowych skoków glukozy.

Odmiany dyni

Poruszając różne odmiany dyni warto wspomnieć, że jest ich około 45. Różnią się między sobą kształtem, kolorem oraz wielkością. Najbardziej popularna to dynia Hokkaido, świetnie nadająca się na wszelkiego rodzaju zupy. Jej niewielki rozmiar i ciemnopomarańczowa skórka, której nie trzeba obierać, z pewnością sprawiają, że ta właśnie odmiana często ląduje w naszej kuchni.

Makaronową dynię, o podłużnym kształcie, można natomiast upiec w całości. Po wyjęciu pestek uzyskuje się miąższ w postaci nitek spaghetti, który świetnie sprawdzi się jako baza pod pyszną potrawę z sosem warzywnym.

A na koniec moja ukochana dynia, którą odkryłam rok temu – dynia Muszkatołowa, inaczej zwana Prowansalską. Charakteryzuje ją ciemnozielona barwa skóry i piękny, intensywny pomarańczowy miąższ. Co jednak najważniejsze, jest przepyszna w smaku i idealnie nadaje się do przyrządzania musów, zup czy placków – smacznego!

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Magdalena Czyrynda-Koleda

Dietetyczka, absolwentka SGGW oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej na kierunku psychodietetyka. Przyjmuje w warszawskiej klinice FertiMedica oraz w poradni Z kaloriami na pieńku. Jak sama o sobie mówi, „niepłodna z rynku wtórnego", choć na pierwotnym też miała nie lada wyzwanie. Mama 6,5-latka z IUI.