fbpx
Przejdź do treści

Dlaczego objadamy się przed miesiączką?

Dlaczego objadamy się przed miesiączką?
Foto: Andriyko Podilnyk, Unsplash

Tuż przed miesiączką, u wielu kobiet pojawia się nie tylko rozdrażnienie, ale i trudne do opanowania uczucie głodu i chęć na słodkie. Po czekoladę sięgamy o wiele częściej niż wcześniej, a białe pieczywo smakuje wyśmienicie, aż trudno mu się oprzeć. Dowiedzmy się, czym to jest spowodowane.

Objadanie przed miesiączką? Wszystkiemu winne są hormony

Przeprowadzone w 2016 roku badanie sugeruje, że zmiany poziomu hormonów, estrogenu i progesteronu, zwiększają apetyt na wysokowęglowodanową i słodką żywność przed okresem. Zajadanie smakołyków, pomaga również w walce z nieprzyjemnymi i dokuczliwymi objawami pojawiającymi się przed menstruacją. Ciało uwalnia serotoninę, czyli hormon szczęścia, kiedy spożywamy produkty bogate w skrobię i cukier. Kompulsywne jedzenie i głód przed miesiączką mogą być również objawami przedmiesiączkowego zaburzenia dysforycznego (PMDD), które jest cięższą postacią PMS.

To nie ciąża?

Fakt, że masz ochotę na ogórki kiszone i słodycze nie musi oznaczać, że jesteś w ciąży. Często główną przyczyną jest zespół napięcia przedmiesiączkowego. W ciąży, oprócz łaknienia i głodu, pojawia się niechęć do niektórych pokarmów i zapachów. Dodatkowo kobiety uskarżają się na mdłości i wymioty. Jednak jeśli mimo upływu dni miesiączka nie występuje, warto wykonać test ciążowy.

Kiedy zaczynamy podjadać?

Głód związany z okresem zwykle pojawia się już nawet tydzień przed rozpoczęciem krwawienia. Wtedy też niektóre kobiety doświadczają wzdęć, bólu brzucha czy trądziku. Choć przed miesiączką ciało potrzebuje więcej kalorii, to warto zwracać uwagę na spożywane produkty. Z tych niezdrowych lepiej zrezygnować.

Jakiej żywności się wystrzegać?

Żywność bogata w rafinowany cukier, sól i węglowodany sprawia, że samopoczucie pogarsza się.

Proste węglowodany

Spożywanie węglowodanów, powoduje wzrost serotoniny, co sprawia, że przez chwilę czujemy się się lepiej. To jednak efekt krótkotrwały. Po pewnym czasie organizm jest ociężały i ospały. Dlatego zamiast prostych węglowodanów, takich jak chipsy, chleb lub makaron, lepiej wybrać węglowodany złożone, które także zwiększają poziom serotoniny np. ryż brązowy, fasola, owies.  

Słodycze

Choć zjedzenie tabliczki czekolady jest bardzo kuszące, to istnieją lepsze i zdrowsze sposoby na zaspokojenie ochoty na słodkie. Lepiej wybrać owoce, jogurt czy koktajl. Jeśli jednak mimo wszystko potrzebujesz czekolady pamiętaj, że najwięcej korzyści niesie za sobą spożycie ciemnej czekolady, bogatej w przeciwutleniacze i minerały.

Złe samopoczucie

Wiele kobiet przed miesiączką uskarża się na pogorszone samopoczucie i brak nastroju. Jeśli chcesz poprawić swój nastrój i zwiększyć energię:

  • Idź na spacer,
  • Pobiegaj,
  • Obejrzyj zabawny film,
  • Porozmawiaj z przyjaciółką,
  • Przytul swojego pupila.

Kiedy udać się do lekarza?

Większy apetyt na kilka dni przed okresem nie jest powodem do niepokoju. Nie ma się czym martwić! Jednak warto skonsultować się z lekarzem, jeśli głód lub łaknienie:

  • Utrzymuje się przez cały miesiąc,
  • Jest sposobem radzenia sobie z uporczywym lub ciężkim uczuciem depresji i bezradności,
  • Prowadzi do znacznego przyrostu masy ciała,
  • Powoduje niepokój.

Pamiętaj!

Nie jesteś jedyną kobietą, która objada się przed miesiączką. Czasami warto posłuchać swojego ciała i odrobinę zgrzeszyć. Jednak zamiast paczki chipsów lepiej wybrać tabliczkę gorzkiej czekolady lub ulubione lody.

Źródło: Healthline

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Klaudia Kierzkowska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, miłośniczka podróży, teatru i włoskiej kuchni.