fbpx
Przejdź do treści

Dieta w endometriozie – co mówi dietetyczka?

Dieta w endometriozie
Fot primagefactory/ 123RF

Endometrioza to choroba, która może wpływać na niemalże wszystkie sfery życia kobiety. Warto zatem wielu owym sferom przyjrzeć się bliżej, bo być może jest szansa na przyniesienie sobie chociaż odrobiny ulgi. Weźmy pod lupę dietę – sprawdź, co mówi dietetyczka.

Endometrioza wiąże się z nieustannym niemal stanem zapalnym, dlatego warto w swoim menu umieścić jak najwięcej produktów bogatych w antyoksydanty. Podstawą powinny być warzywa i owoce – co ważne, talerz powinien być kolorowy! Jak podkreśla w rozmowie z nami dietetyczka Magdalena Czyrynda-Koleda, im więcej barw się na nim znajdzie, tym lepiej. Oto kilka przykładów, dlaczego każdy kolor ma znaczenie:

  • czerwony – sięgnij np. po paprykę, która jest bogata w witaminę C (silny naturalny przeciwutleniacz) oraz kwercytynę (wykazuje m.in. właściwości przeciwzapalne, antyoksydacyjne oraz antynowotworowe). Kwercytynę znajdziemy też w jabłkach (jedzonych ze skórką), żurawinie, owocach głogu, czarnego bzu i innych – przede wszystkim czerwonych – warzywach i owocach.
  • fioletowy – wybierz chociażby jagody, bakłażan, czarną porzeczkę czy borówki. Są źródłem antocyjanów, które mają działanie m.in. antynowotworowe, wzmacniające pracę wątroby, układ sercowo-naczyniowy oraz odporność.
  • pomarańczowy – warzywa i owoce, mające barwę słońca, zawierają w sobie m.in. karotenoidy, które należą do grupy prekursorów witaminy A i są silnymi przeciwutleniaczami. Warto sięgnąć po dynię, morele, bataty czy chociażby marchew. Co ważne, karotenoidy znajdują się też w ciemnozielonych warzywach liściastych, jak np. jarmuż czy szpinak.

Dieta w endometriozie – przeciwutleniacze

Co ciekawe, badania wskazują, że u kobiet zmagających się z endometriozą częściej obserwuje się niedobory witamin A, C oraz E, czyli wspominanych już antyoksydantów. Łatwo z tego wnioskować, że tym bardziej muszą one pamiętać o dostarczaniu ich wraz z dietą. Jeśli zaś chodzi o suplementację, powinno się uważać na witaminę A, zwłaszcza jeśli dana kobieta zajdzie w ciążę – ewentualne wprowadzenie suplementów należy skonsultować z lekarzem.

Skoro przy suplementacji jesteśmy, w przypadku endometriozy warto zwrócić uwagę na:

  • Astaksantynę – jest mocnym przeciwutleniaczem, który należy do opisanej wyżej grupy karetonoidów.
  • NAC, czyli N-acetylocysteinę – jedne z najnowszych badań wskazują, że składnik ten może wpływać na zmniejszenie torbieli endometrialnych. Wykazuje też m.in. silne działanie antyoksydacyjne, wspiera pracę wątroby, zmniejsza stany zapalne oraz łagodzi insulinooporność.
  • Witaminę D – jej suplementacja wskazana jest właściwie większości społeczeństwa. Jak mówią dane, nawet 50-80 proc. z nas może mieć jej niedobory, co związane jest przede wszystkim ze zbyt słabą ekspozycją na promienie słoneczne. Dietetyczka Magdalena Czyrynda-Koleda podkreśla, że u kobiet z endometriozą witamina D powinna być bezsprzecznie suplementowana.
  • Kwasy omega-3 – one także są bardzo istotne w kontekście opisywanego tu schorzenia, zwłaszcza kwasy EPA i DHA, które pochodzą przede wszystkim z tłustych ryb morskich. Jeśli zaś chodzi o weganki lub wegetarianki, kwasy omega-3 znajdą np. w orzechach włoskich, pestkach dyni, siemieniu lnianych czy oleju lnianym.

Jak jednak podkreśla nasza ekspertka, bazę powinny stanowić produkty naturalne. Co jeszcze może okazać się pomocne w diecie mającej na celu wsparcie organizmu kobiety, która zmaga się z endometriozą? Zobacz zapis naszego spotkania, które odbyło się LIVE na Facebooku Chcemy Być Rodzicami:

Dieta vs ENDOMETRIOZA LIVE z dietetyczką Magdaleną Czyryndą-Koledą

ENDOMETRIOZA Co jeść, by wspomóc swój organizm❓ Jakie produkty pomagają łagodzić stany zapalne❓ Czego unikać w diecie, jeśli zmagasz się z endometriozą❓ 🥑🍅🥕🍳🥖☕️ Z kaloriami na pieńku #endometrioza

Opublikowany przez Chcemy Być Rodzicami Środa, 15 lipca 2020

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, redaktorka prowadząca e-magazyn oraz portal Chcemy Być Rodzicami, absolwentka UW. Obecnie studentka V roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS oraz była słuchaczka studiów podyplomowych Gender Studies na UW. Współautorka książki "Kobiety bez diety".

Najnowsze artykuły