Przejdź do treści

Dania świąteczne sprzyjające płodności

Dieta świąteczna na płodność
fot. Pixabay

Święta Bożego Narodzenia to dla wielu osób czas magiczny i cudowny, a zarazem trudny. W szczególności dla par zmagających się z problemem niepłodności, które będąc często pod obstrzałem rodzinnych pytań, w stylu: „A kiedy u Was?”, „Czy to już nie pora na dziecko?”, mają ochotę uciec do swych czterech kątów i spędzić ten czas, tylko w swoim towarzystwie. Jak tu sobie jeszcze dodatkowo poradzić przy stole, uginającym się pod ciężarem wigilijnych i bożonarodzeniowych potraw? I tu mam dla Was dobrą wiadomość, a mianowicie kilka wskazówek, które ułatwią Wasze wybory i dodatkowo wspomogą dietę sprzyjającą płodności.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Zanim jednak tych wyborów zaczniecie dokonywać, pamiętajcie o jednej podstawowej zasadzie, czyli o umiarze. Bez niego nawet najlepsze składniki diety sprzyjającej płodności nie będą miały szansy zadziałać, tylko zostaną przyćmione obżarstwem i dodatkowymi centymetrami w pasie, co jak wiemy ze wsparciem płodności ma niewiele wspólnego.

Nie obawiajcie się jednak, nie będę Wam zalecać tylko gotowanej ryby i barszczu do popicia. Wszak tradycja rzecz święta i z nią walczyć nie chcemy.

Zobacz także: 5 sposobów, jak o siebie zadbać w święta (i nie tylko)!

Dieta świąteczna na płodność

Czas więc przejść do konkretów, czyli co wybierać ze świątecznego stołu:

ryby – bogate źródło kwasów omega-3, które doskonale wpływają na stabilizację poziomu hormonów w organizmie kobiety. Dodatkowo regulują cykl menstruacyjny, zwiększają ilość śluzu szyjkowego oraz poprawiają ukrwienie narządów rodnych, co zdecydowanie zwiększa szansę na zapłodnienie i utrzymanie ciąży.

Profity dla mężczyzny również się znajdą. Udowodniono bowiem, że kwas DHA (jeden z rodziny kwasów omega-3) reguluje proces spermatogenezy i tym samym wpływa na lepsze wyniki nasienia. Ważne jest jednak jaką rybę wybierzecie, a przede wszystkim jaki sposób jej przygotowania.

Zamiast karpia czy dorsza smażonego w potrójnej panierce, zdecydujcie się na opcję pieczoną bądź w galarecie. Śledzik również może skraść Wasze podniebienia. Jednak starajcie się wersję w śmietanie czy na słodko w rodzynkach, zamienić na tą w salsie pomidorowej bądź w oleju (osączyć przed włożeniem na talerz!!)

barszczyk czerwony – jak najbardziej, najlepiej z kawałkami buraków. Są one bowiem źródłem żelaza i kwasu foliowego, o których żadna kobieta, a rzekłabym nawet mężczyzna planujący ciążę,  zapominać nie powinien.

pierogi – na myśl o nich ślinka mi cieknie, gdyż w okresie świątecznym je uwielbiam. By wydobyć z nich potencjał propłodnościowy spróbujcie przygotować to danie z mąki pełnoziarnistej lub orkiszowej (np. typ 1850), dzięki czemu zadbacie nieco o swą  gospodarkę węglowodanową i mniejsze wyrzuty insuliny.

Alternatywą dla farszu z kapusty może być ten na bazie soczewicy, która po pierwsze jest źródłem białka roślinnego oraz cynku, niezbędnego do właściwego metabolizmu hormonów płciowych oraz prawidłowego przebiegu owulacji. 3 sztuki na kolacji wigilijnej w  zupełności wystarczą. Najlepiej podpieczone w piekarniku w celu uzyskania chrupiącego, pysznego efektu.

Zobacz także: Świąteczna dieta w ciąży. Co jeść, a czego unikać?

Słodkości i świąteczne przekąski na płodność

kompot z suszu – tak jednak bez dosładzania. Najlepiej na bazie jabłek, gruszek i ewentualnie suszonych śliwek i moreli, jednak tych niesiarkowanych i niekandyzowanych. Zamiast miodu, można użyć odrobinę ksylitolu i smak wzbogacić dodatkiem goździków oraz plastrów imbiru, które również działanie  wspierające płodność wykazują.

cytrusy – o tej porze roku nie dość, że pyszne to jeszcze dodatkowo bogate w witaminę C. To silny przeciwutleniacz, którego w diecie par starających się o dziecko, nie powinno zabraknąć.

Niweluje bowiem skutki stresu oksydacyjnego, na który szczególnie narażeni są niepłodni mężczyźni. Dodatkowo, zawarty w witaminie C, kwas askorbinowy jest niezbędny do biosyntezy kolagenu, szczególnie ważnego dla wzrostu pęcherzyków jajnikowych oraz  owulacji.

orzechy – a jakże, najlepiej laskowe, które są skarbnicą wielu cennych składników odżywczych, sprzyjających płodności – witaminy E, magnezu oraz cynku. 

W połączeniu z cytrusami są doskonałą alternatywą dla wszystkich świątecznych słodkości. Właśnie jeśli o nich mowa, to spróbujcie w tym okresie bożonarodzeniowym przyjąć taką zasadę, iż zjadacie maksymalnie po 1-2 kawałki ciasta każdego dnia świąt – jednak nie zaraz po sytym obiedzie.

Zobacz także: 3 przepisy polecane w Hashimoto, którymi zdrowo wejdziesz w Nowy Rok!

Święta równa się przyprawy i sałatka

przyprawy świąteczne  imbir, cynamon,  goździki, gałka muszkatołowa oraz mak to topowa piątka świątecznych wzmacniaczy płodności. O ile cztery pierwsze można z powodzeniem dodać do świątecznego naparu, barszczu czy ryby, o tyle ten ostatni kojarzy się głównie ze słodkościami, a przede wszystkim z makowcem. Taki typowy, przyrządzony z gotowej masy makowej niestety jest bardzo bogaty w cukier i różne dodatki  do żywności, które niestety ze zdrowiem mają niewiele wspólnego.

Możecie się więc pokusić o przygotowanie własnego makowca. Dzisiaj producenci wychodzą na przeciw oczekiwaniom konsumenta i w większości sklepów można znaleźć przemielony mak.

Wystarczy go pomoczyć kilka godzin w ciepłym mleku. Następnie wzbogacić dodatkiem orzechów, ewentualnie suszonych owoców i dosłodzić lekko ksylitolem i domową masę makową mamy gotową.

Mak to bogactwo witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D i E), witaminy C oraz przede wszystkim wapnia, żelaza i magnezu – minerałów niezbędnych do prawidłowego wydzielania progesteronu i regulacji cyklu miesięcznego.

sałatki – gdy mowa o świętach od razu przed oczami mamy sałatkę jarzynową. Wszak właśnie w tym okresie, smakuje najlepiej. Nie należy jednak do lekkich.

By to zmienić możecie zastąpić część użytego majonezu, jogurtem i tym samym „obciąć” niepostrzeżenie kilkadziesiąt kcal.

Świetnym rozwiązaniem i jednocześnie alternatywą dla sałatki jarzynowej są wszelkie sałatki z dodatkiem awokado, pomarańczy, granata, pieczonej piersi drobiowej z dodatkiem ziaren dyni czy słonecznika, skropione po wierzchu olejem z czarnuszki czy oleju lnianego. Niebo w gębie – spróbujcie sami.

Wesołych Świąt!

Tu kupisz e-wydanie magazynu Chcemy Być Rodzicami

Ekspert

Magdalena Czyrynda-Koleda

Dietetyk FertiMedica i współautorka bloga "Z kaloriami na pieńku".

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.

Cholesterol – czy zmiany stężenia mają znaczenie dla zdrowia rodziców i dziecka? Odpowiada dr Iwona Kozak-Michałowska

Cholesterol – czy zmiany stężenia mają znaczenie dla zdrowia rodziców i dziecka? Dr Iwona Kozak-Michałowska
fot.Fotolia

W rutynowej diagnostyce zaburzeń gospodarki lipidowej zazwyczaj oznacza się stężenie lipidów (cholesterol całkowity i triglicerydy całkowite) oraz lipoprotein LDL i HDL. Jest to tzw. lipidogram. Wskazaniem do wykonania lipidogramu jest wiek: 45 lat dla mężczyzn, 55 lat dla kobiet, obciążający wywiad rodzinny, palenie tytoniu, podwyższone stężenie cholesterolu całkowitego i/lub triglicerydów, niska aktywność fizyczna, nadwaga/otyłość, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca.

CHaBeR News

https://www.chcemybycrodzicami.pl/wp/wp-content/uploads/2016/07/pop-up-foto.jpg

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Cholesterol nie zawsze zły

Cholesterol całkowity jest jednym z najważniejszych lipidów w naszym organizmie. Jest wykorzystywany jako materiał do budowy błon komórkowych, do syntezy hormonów sterydowych, np. estradiolu i testosteronu oraz do syntezy kwasów żółciowych. Stężenie cholesterolu całkowitego w surowicy zależy od wielu czynników, w tym od pory roku, diety, masy ciała i uwarunkowań genetycznych. Najczęściej opisuje się skutki zbyt wysokiego stężenia cholesterolu, ale jego niski poziom (hipocholesterolemia) również ma wpływ na nasz organizm i ważne jest zdiagnozowanie przyczyny. Może być spowodowany nadczynnością tarczycy, chorobą nowotworową, zaburzeniami wchłaniania lub rzadkim uwarunkowaniami genetycznymi, a prowadzi do depresji i zaburzeń w układzie nerwowym i funkcjonowaniu wątroby i innych narządów.

Zobacz też: Czy poziom cholesterolu jest uwarunkowany genetycznie?

Bez skrajności

O hipercholesterolemii mówimy wówczas, gdy stężenie cholesterolu całkowitego jest powyżej 190 mg/dl. Występuje u 61% dorosłych Polaków, czyli u 18 mln osób. W Polsce zaburzenia lipidowe nadal są nierozpoznane u 65% osób, a u 28% nieleczone lub leczone nieskutecznie. Wysokie stężenie cholesterolu ma bezpośredni związek z chorobą niedokrwienną serca oraz zmianami miażdżycowymi naczyń, których powikłaniem może być zawał mięśnia sercowego lub udar mózgu.

W krążeniu lipidy są transportowane w połączeniu ze specyficznymi białkami, apolipoproteinami tworząc cząsteczki lipoprotein. Głównym transporterem cholesterolu jest frakcja LDL oraz HDL. Cząsteczki HDL odbierają cholesterol z obwodu i transportują do wątroby, gdzie jest metabolizowany i/lub wydzielany z żółcią do przewodu pokarmowego, a następnie usuwany z kałem. Rolą frakcji LDL jest dostarczanie cholesterolu do tkanek obwodowych (pozawątrobowych). W przypadku nadmiaru cholesterolu ten transport przestaje być kontrolowany przez swoiste receptory komórkowe i cholesterol w nieograniczony sposób przedostaje się do komórek. Efektem tego jest powstawanie tzw. komórek piankowatych, które są bezpośrednim powodem nacieczeń lipidowych, a w dalszym etapie – powstawania blaszki miażdżycowej i jej powikłań.

Zobacz też: Metformina w ciąży? Według najnowszych badań – TAK

Obniżenie cholesterolu LDL

Celem terapeutycznym jest obniżenie stężenia cholesterolu LDL, a podwyższenie HDL. Obniżenie LDL-CH o 40 mg/dl (1 mmol/l) wiąże się ze spadkiem ryzyka śmiertelności sercowo-naczyniowej i zawału serca niezakończonego zgonem o 20–25%. W 2019 roku zostaną opublikowane nowe wytyczne dotyczące LDL-CH. Wprowadzone grupy ryzyka: niskie, umiarkowane, wysokie, bardzo wysokie i ekstremalnie wysokie wiążą się z docelowym stężeniem LDL-CH (odpowiednio: <115, <100, <70, <55, <35 mg/dl).

Na wyniku badania jest przedstawiany także parametr nie-HDL. Jest to różnica pomiędzy stężeniem cholesterolu całkowitego a stężeniem cholesterolu frakcji HDL i obejmuje wszystkie pozostałe frakcje lipoprotein, w tym także transportujące inny ważny lipid, triglicerydy. Nie-HDL odzwierciedla poziom białka apolipoproteiny B, podstawowego białka LDL, a także znajdującego się w innych lipoproteinach poza HDL. Wskaźnik nie-HDL pozwala na lepsze oszacowanie ryzyka miażdżycy niż cholesterol LDL u  pacjentów z podwyższonym stężeniem triglicerydów.

 

synevo

E-wydanie Magazynu Chcemy Być Rodzicami znajdziesz tutaj. 

Ekspert

Dr Iwona Kozak-Michałowska

Dyrektor ds. Nauki i Rozwoju Synevo wieloletnia nauczycielka akademicka i była konsultantka wojewódzka ds. diagnostyki laboratoryjnej w województwie łódzkim. Autorka wielu publikacji popularnonaukowych i naukowych.

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.

Jak dieta może pomóc w endometriozie? Opowiada lek.med. Jan Olek

Żywienie w endometriozie
fot.Fotolia

Endometrioza jest jedną z najczęściej występujących chorób ginekologicznych u kobiet w wieku rozrodczym. Jest schorzeniem przewlekłym i postępującym. Powoduje stan zapalny w miednicy mniejszej i wiele dolegliwości bólowych, może prowadzić do niepłodności lub poronień. Może również naciekać na narządy takie jak jelito, pęcherz moczowy, prowadząc do ich uszkodzenia. Można ją skutecznie leczyć operacyjnie i/lub hormonalnie, jednak efekty nierzadko są niezadowalające, zarówno jeśli chodzi o wznowy choroby, jak i jakość życia związaną z poziomem bólu. 

CHaBeR News

https://www.chcemybycrodzicami.pl/wp/wp-content/uploads/2016/07/pop-up-foto.jpg

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Zobacz też: Jak endometrioza zmienia życie? Opowiadają pacjentki Miracolo

Przyczyny endometriozy

Etiologia choroby nadal nie jest dobrze poznana. Opisywano skłonność genetyczną predysponującą do jej wystąpienia, wpływ hormonów, układu immunologicznego oraz toksyny. Coraz częściej mówi się o wpływie żywienia oraz dysbiozy jelitowej na endometriozę. Z przykrością trzeba stwierdzić, że ten temat nie leży w centrum zainteresowania nauk medycznych. Niemniej jednak istnieje trochę badań przedstawiających wpływ żywienia na gruczolistość zewnętrzną i przedstawię je w poniższym artykule.

Tłuszcz tłuszczowi nierówny

W 1988 r. Covens et al. przedstawił, że dieta bogata w tłuszcz rybny doprowadziła do regresji endometriozy, która została operacyjnie wszczepiona królikom.

Przed kilkoma laty dowiedziono, że zwiększona konsumpcja mięsa czerwonego powiązana jest z częstością choroby stwierdzanej laparoskopowo (iloraz szans[1] 2,0), w przeciwieństwie do spożycia częstego warzyw i owoców, gdzie zaobserwowano ujemną korelację (iloraz szans 0,6). Nie stwierdzono zależności przy spożyciu masła i różnych olei.

Zobacz też: Wykłady lekarzy, opowieści pacjentek i mnóstwo wiedzy! Relacja ze spotkania poświęconego endometriozie

Kwasy Omega-3

W obszernej analizie Nurses Health Study (12 lat prospektywnie zbieranych danych), że kobiety, które częściej spożywały kwasy Omega-3 rzadziej cierpiały na endometriozę, w przeciwieństwie do częstego spożycia kwasów trans (margaryny, chipsy, ciasteczka, wszelkie oleje roślinne poddane obróbce termicznej), które zwiększały ryzyko zachorowania na endometriozę.

Dane te świadczą o tym, że tłuszcze mogą odgrywać rolę w patogenezie endometriozy. Zostało to również potwierdzone w jednym badaniu in vitro, w którym skracała się przeżywalność komórek endometrialnych po dodaniu kwasów Omega-3 w wysokim stężeniu.

Wyniki te zgadzają się z rezultatami badania wykonanego w 1995 r. przez B. Deutch, który dowiódł, że konsumpcja olei rybnych zmniejszała dolegliwości bólowe u kobiet z pierwotnie bolesnymi miesiączkami.

Zobacz też: Co powinnaś wiedzieć o nawrotach endometriozy?

Metale ciężkie a endometrioza

Nie tylko kwasy tłuszczowe były przedmiotem badań. Jedno badanie opisywało wpływ metali ciężkich na endometriozę. Poziom zatrucia kadmem korelował dodatnio z obecnością endometriozy. Kadm zanieczyszczone są często gleby i wody, obecny jest również w plombach zębów (amalgamat).

[1] Stosunek szansy wystąpienia danego zdarzenia w danej grupie do wystąpienia tego samego zdarzenia w innej porównywanej grupie. Określa o ile większa/mniejsza jest szansa wystąpienia zdarzenia (np. choroba, śmierć) w jednej grupie w porównaniu do innej.

Klinika Miracolo

Dr Jan Olek endometrioza

Ekspert

Dr Jan Olek

Ginekolog położnik. Zastępca ordynatora i założyciel certyfikowanego klinicznego centrum endometriozy w St. Josefs-Hospital w Dortmundzie. Założyciel kliniki Miracolo w Polsce.

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.