fbpx
Przejdź do treści

Dieta śródziemnomorska chroni przed zaburzeniami erekcji

Dieta śródziemnomorska zapobiega zaburzeniom erekcji
Foto: Louis Hansel, Unsplash

Badania wykazały, że dieta śródziemnomorska korzystnie wpływa na zaburzenia erekcji, obniża ciśnienie krwi i zapobiega zawałom serca i udarom u osób z wysokim ryzykiem sercowo-naczyniowym.

W ciągu swojego życia mężczyźni mają prawie 50% szans na wystąpienie jakiejś formy zaburzeń erekcji – stanu wywodzącego się z utraty przepływu w małych tętnicach. Prawdopodobieństwo wzrasta wraz z wiekiem ze względu na spadający poziom testosteronu. Dieta śródziemnomorska może pomóc w rozwiązaniu problemu zaburzeń erekcji.

Dieta śródziemnomorska najlepsza na zaburzenia erekcji

W nowym badaniu naukowcy z Uniwersytetu z Aten sprawdzili jaka dieta jest najlepsza na zaburzenia erekcji. Poddano próbie 250 mężczyzn ze znanym wysokim ciśnieniem krwi i zaburzeniami erekcji. Mężczyźni byli średnio w wieku 56 lat, a ich nawyki żywieniowe oceniano za pomocą kwestionariuszy. Na ich podstawie otrzymywali wynik od 0 do 55 odpowiadający ich przestrzeganiu diety. Dodatkowo osoby były oceniane w teście na bieżni w celu określenia ich sprawności. Z kolei pobrano krew w celu zmierzenia poziomu testosteronu.  

Aby zmierzyć sztywność tętnic, naukowcy wykorzystali wskaźnik wzmocnienia i centralne ciśnienie tętna. Wyższe wartości wskazują na sztywne tętnice związane z wyższym ryzykiem niepożądanych zdarzeń sercowych u mężczyzn z zaburzeniami erekcji. Wreszcie, aby ocenić zaburzenia erekcji, mężczyźni zostali uszeregowani za pomocą Inwentarza Zdrowia Seksualnego dla Mężczyzn (SHIM). Zawiera on pięć pytań dotyczących zdolności erekcji do przypisania wyniku od 0 do 25, przy czym wyższe wartości korelują z lepszą wydajnością erekcji. 

Badanie pokazuje, że zarówno dieta, jak i aktywność odgrywają kluczową rolę. Rozważając te wyniki w połączeniu z testowaną uprzednio sprawnością, naukowcy odkryli, że pacjenci z większą zdolnością wysiłkową mieli wyższą rezerwę przepływu wieńcowego, lepszy poziom testosteronu, niższą sztywność tętnic, a ich dieta była w wyższym stopniu zbliżona do diety śródziemnomorskiej.

Owoce, warzywa i dobre tłuszcze 

Dr Athanasios Angelis z Uniwersytetu Ateńskiego, Grecja podsumował:

„Odkrycia sugerują, że dieta śródziemnomorska może odgrywać rolę w utrzymaniu kilku parametrów zdrowia naczyń i jakości życia u mężczyzn w średnim wieku z nadciśnieniem i zaburzeniami erekcji”. 

Dieta śródziemnomorska kładzie nacisk na owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste i oliwę z oliwek, skromne spożycie produktów mlecznych oraz ograniczanie czerwonego mięsa przy użyciu alternatywnych źródeł białka, takich jak ryby. Składniki diety są więc bogate w błonnik naturalny, witaminy oraz ubogie w tłuszcz i cukier. Wiadomo, że żywienie tego typu zapobiega również chorobom serca. Przestrzeganie diety śródziemnomorskiej poprawia również funkcje poznawcze i pamięć.

źródło: News Medical

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.