fbpx
Przejdź do treści

Dieta, która pozwala uniknąć ADHD u dziecka – przyszła mamo, wiesz co jesz?

Mała dziewczynka przytula się do brzucha mamy /Ilustracja do tekstu: Poziom serotoniny u matki a autyzm dziecka

Dieta i styl życia mają ogromny wpływ na wiele aspektów naszego życia. Co ważne, nie tylko naszego. Jeśli dotyczy to kobiet spodziewających się dziecka, dbając o siebie dbają też o malucha. Tym razem eksperci wskazali jaka dieta pozwala uniknąć ADHD – czy właśnie tak się odżywiasz?

Co jeść?

Nawiązując do badań, przyszłe mamy powinny wprowadzić w życie jak najwięcej elementów diety śródziemnomorskiej. Dużo warzyw, oliwa z oliwek i ryby. Zdrowe odżywianie uważa się za jeden z kluczowych elementów prawidłowego rozwoju dziecka, a tego typu dieta może mieć korzystny wpływ jeszcze podczas życia płodowego.

Dieta pod lupą naukowców

Badacze obserwowali 120 dzieci. Wyniki pokazały, że maluchy spożywające dużo cukrów i niezdrowych tłuszczów były 7 razy bardziej narażone na ryzyko wystąpienia ADHD. Co więcej, rzadkie jedzenie ryb, oliwy z oliwek, owoców i warzyw powodowało częstsze wykazywanie symptomów zaburzenia.

Istotny jest jednak fakt, że eksperci nie dowiedli bezpośredniego połączenia pomiędzy dietą, a późniejszą diagnozą. Jak podkreślają, może być to wręcz przykład odwrotnej przyczynowości: „Nie wiemy czy dzieci cierpią na ADHD z powodu niezdrowej diety, czy to samo zaburzenie sprawia, że jedzą więcej tłuszczów i cukrów, w celu zbalansowania ich impulsywnego i emocjonalnego dystresu” – słowa José Ángel Alda, z Uniwersytetu w Barcelonie, przytacza „Daily Mail”.

Badacze podkreślają przy tym, że bardzo prawdopodobne jest tu działanie swego rodzaju „błędnego koła” – impulsywność dzieci z ADHD powoduje, że jedzą niezdrowo. Tego typu pożywienie i brak pełnowartościowych składników wtórnie wpływają na pojawiające się symptomy zaburzenia.

Zdrowie na talerzu

Jako korzyści płynące z diety śródziemnomorskiej wymienia się między innymi bogactwo antyoksydantów. Znajdują się one w warzywach, oliwie z oliwek, czy też w czerwonym winie, o którego zdrowotnych właściwościach pisaliśmy już więcej w naszym portalu [TUTAJ].

Co prawda podobnych badań pojawia się bardzo wiele i co chwila jesteśmy bombardowani nowymi żywieniowymi ciekawostkami, jeśli jednak choć trochę mają polepszyć one nasze zdrowie, czemu nie! A czy na twoim talerzu jest miejsce dla diety śródziemnomorskiej?

Źródło: „Daily Mail”

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, redaktorka prowadząca e-magazyn oraz portal Chcemy Być Rodzicami, absolwentka UW. Obecnie studentka V roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS oraz była słuchaczka studiów podyplomowych Gender Studies na UW. Współautorka książki "Kobiety bez diety".